[column] Leidinggevende: stel vragen en luister naar je mensen

[column] Leidinggevende: stel vragen en luister naar je mensen
  • Content
  • 2 okt 2020 @ 10:02
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Hoogopgeleiden die naar werk zoeken, doen dit in ruim een kwart van de gevallen omdat de leidinggevenden bij hun bedrijf falen in hun taak. Vooral onder hoogopgeleide mannen is slecht management geregeld een reden voor vertrek.

Daarmee begint een verhaal op MT.nl in het begin van deze week. Managers zouden wat meer aan zelfreflectie mogen doen. Zeker in deze coronatijd is het moeilijk om signalen op te vangen van ontevreden medewerkers. Een een-op-een-gesprek elke veertien dagen of maand is geen slechte gedachte. Voor je het weet trekken je talenten aan hun stutten. Juist nu is het zaak in nauw contact te blijven met je mensen. (MT.nl) Uit diezelfde nieuwsbrief haal ik dit citaat. ‘Wist je bijvoorbeeld dat je net competenter lijkt als je advies vraagt aan anderen? Dat is contra-intuïtief, niet? Zeker wie last heeft van het imposter syndrome zal juist geen advies vragen om de schijn hoog te houden.’

Leidinggevenden: stel vragen, luister naar je mensen, geef ze het oprechte gevoel dat je rekening houdt met hun ideeën. Dat maakt een competente manager van je. Communiceer vaak, geef het goede voorbeeld (en neem verantwoordelijkheid voor je eigen rol), stel je benaderbaar op en werk aan vertrouwen, bijvoorbeeld in en door ook interesse te tonen voor niet-werkgerelateerde zaken. (Sprout.nl). Henny van Egmond van Yolk over dit onderwerp in een blog: ‘De afgelopen dagen heb ik met veel mensen gesproken die de huidige tijd zwaar valt. Ze zijn moe, hebben angst, zijn onzeker of zelfs in paniek. Regelmatig vloeien de tranen, omdat ze het echt even niet meer weten. Gelukkig lucht het vaak al op door erover te praten. De onzekerheid van deze tijd kan mensen verlammen. Ze willen eigenlijk hetzelfde blijven doen als ze altijd deden. Maar in deze tijd kan dat niet. We hebben niet meer de koffiecorner waar we even kunnen bijkletsen met collega’s. We stappen niet meer in de trein met dezelfde forenzen, of in de auto met de vertrouwde files. Er is geen bedrijfsrestaurant waar we uitgebreide keuzes hebben en ook de wekelijkse afdelingsvergadering, dat rustpuntje waar we tijdens de oninteressante agendapunten lekker onze mail konden afhandelen, bestaat in die vorm niet meer,’ aldus Van Egmond. Van leidinggevenden vraagt deze ontwikkeling extra inspanning. Help medewerkers nieuwe routines te vinden. Het fenomeen zelfsturing hoort hier ook bij. Kort samengevat: minder top down toezicht en controle, meer sturing vanuit collega’s, het behaalde resultaat en de reacties van klant, markt en samenleving. Hier lees je daar meer over.

Nu de tweede lockdown boven ons hoofd hangt wordt duidelijk dat reizen en fysieke interacties slechts in beperkte mate zijn toegestaan. Digitaal samenwerken wordt dus steeds urgenter. De omzet van de digitale industrie in Nederland kent een groei van 14 procent en komt in 2019 op een gezamenlijke omzet van 981 miljoen euro. De meer dan 140 aangesloten bureaus noteerden over 2019 gemiddeld een netto winst van 11,3 procent. De leden van DDA verwachten dat de winst in 2020 groeit met 1,6 procent. In totaal zijn er ruim 8300 mensen werkzaam bij de verschillende DDA-leden. Daarvan werken er 664 medewerkers op freelance basis en 432 off- en nearshoring. (Bron: adformatie.nl) Voor de goede orde: Nearshoring of nearshore outsourcing is het uitbesteden van zakelijke activiteiten aan een organisatie in een relatief dichtbij gelegen ander land met lagere lonen. Dat is hoe Wikipedia het omschrijft. Voornamelijk op het gebied van software ontwikkeling neemt nearshoring aan populariteit toe.

Dit vond ik ook interessant om te lezen: Kom uit je bubbel en versla de algoritmes van social media. Wetenschapsjournalist David McRaney moedigt ons aan om juist de tegenstrijdigheid op te zoeken. Informatie die actief in tegenspraak is met een mening die je eerder hebt gevormd. ‘Bouw aan een ​​online omgeving die je luie brein aanmoedigt om de belevingsbubbel te laten barsten en alle beschikbare invalshoeken in overweging te nemen”, zegt hij. Makkelijk is dat overigens niet. McRaney beschrijft het zelfs als één van de moeilijkste dingen voor een menselijk brein om te doen.’ (Bron: MT.nl)

Van het Belgische bloove.be pluk ik een sympathiek verhaal over customer first marketing: ‘In deze onzekere tijden trekken consumenten naar merken toe die ze vertrouwen. Communiceer je merkmissie daarom eerlijk en transparant. Geef prioriteit aan het opbouwen van duurzame relaties boven directe transactiewaarde. Communiceer het bedrijfsbeleid en de manieren van handelen in begrijpelijke taal. En respecteer altijd de meest recente privacywetgeving om consumenten en hun gegevens te beschermen.’ Leidinggevenden moeten over dit soort zaken met medewerkers praten. Haal de druk om te presteren van de ketel. Presteren kan op veel manieren.

Leidinggevenden hebben een sleutelrol in deze tijd. Ook toen we nog ‘gewoon’ thuis werkten, werd het belangrijker dat leidinggevenden meer verbinding maakten met mensen die ze minder vaak zaken. Even leken we terug te keren naar wat we gewend waren. Maar nu het er naar uitziet dat we nog maanden thuis zullen werken, moeten leidinggevenden echt een ommezwaai maken. Leer medewerkers om te genieten van de dingen die om hen heen gebeuren, van de mogelijkheden die deze tijd biedt, zoals een wandeling overdag en wat meer werken op ongewone tijden zodat er ruimte is voor kinderen of ouderen.  Ga over dit soort zaken met je mensen in gesprek. En voorkom dat ze onrustig worden en gaan denken aan een andere baan.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken