[column] Zin in 2021

[column] Zin in 2021
  • Content
  • 7 jan 2021 @ 09:26
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Zo, 2020 zit erop. Het was een rustige overgang, maar we laten een weinig comfortabel jaar achter ons. En hopen op een beter 2021. Zo’n lichtshow op oudejaarsavond middernacht voelde bizar.

Wat moet die dansers op dat podium in de Cruyff-arena hebben geïnspireerd om zich voor 60.000 lege stoeltjes uit te sloven? Mij deed het weinig. Het voelde nogal oldschool. Bedacht door de senioren van de vorige eeuw. Wat staat ons te wachten? Wanneer krijgen we een prik? Lukt dat nog voor de zomer, of staat heel 2021 nog in het teken van het virus en blijven zorgers ook de helden van dit nieuwe jaar? Ik beklaag mijn kinderen die meer huidhonger hebben dan ik. Ik beklaag de marketeers die afgelopen jaar niet geïnvesteerd hebben in zichzelf en vergeten zijn om de afslag van morgen te nemen. Mijn generatie van oude millennials redt zich wel. Thuis blijven is geen straf. Onze omgeving is van alle gemakken voorzien, en de koeriers met pakketjes en fijne maaltijden staan in de rij hier in de straat. Wij schikken ons gemakkelijk in deze nieuwe tijd en staan niet te springen om als dartele lammetjes of koeien weer de wei in te mogen. Wat betekent communicatie in deze tijd. Gaan we nog steeds doen alsof we straks terugkeren naar hoe het was? Of moeten we beseffen dat de wereld echt veranderd is? Als ik onze politici zie schutteren op het corona-podium dan hoop ik in ieder geval dat er straks in maart een nieuwe generatie op staat die wars is van achterkamertjesgedoe. Wat mij betreft krijgt generatie Z het voor het zeggen. Ik heb wel zin in verandering. Liever geen business as usual.

Wat dan wel, ik durf het niet te zeggen. Niemand weet het. Eén ding is duidelijk. Snel kunnen schakelen blijkt een vereiste. Niet een bedrijf kan zich gedragen als weleer. Onlangs moest ik me bij een notaris melden voor het zetten van een handtekening onder een volmacht. Honderd kilometer heen en honderd kilometer terug. Ik had ook bij lokale notaris terecht gekund, maar koos voor deze traditionele aanpak. Het digitaal zetten van een handtekening werkt blijkbaar nog niet in deze sector.

Want zoiets vraagt natuurlijk om nieuwe tarieven. Wie snel kan schakelen gaat mee in de versnelling van deze tijd. Verdienmodellen veranderen.

Cor Molenaar schrijft in zijn nieuwjaarsmail: ‘De corona pandemie heeft het klantgedrag wezenlijk veranderd. Online kopen is nu echt doorgebroken, thuisbezorgen is welhaast normaal en klanten zijn kritisch wat en waar ze kopen. Dit is de opmaak voor 2021, post-corona. Het nieuwe klantgedrag is de basis voor de retail (online en offline); supply chains veranderen waardoor aanbieders en merken ook rechtstreek kunnen gaan verkopen met uitschakeling van de klassieke dienstverleners zoals groothandel of detailhandel. Tenslotte zal er ook een verdere toepassing komen van Machine Learning zoals smart clustering en algoritmes. De weg naar de eindklant wordt korter, specifieker en persoonlijker. Dit vraagt om aanpassingen, creativiteit en ondernemerschap. Het gevecht om de klant zal in volle hevigheid losbarsten.’ Molenaar heeft het in zijn nieuwsbrief over op behoefte gerichte communicatie. ‘Daar heb je data voor nodig en moet je machine Learning volop toepassen. Dan bouw je een band met klanten en wordt de loyaliteit ook als een twee-weg ervaren. De tijd van stempels, zegels, kortingen of wat dan ook moeten het afleggen tegen betrouwbaarheid, vertrouwen en gerichte persoonlijke communicatie. Dit betekent dus; opnieuw naar de tekentafel en je verdiepen in wat klanten echt willen en daar het businessmodel op aanpassen.’

In een verhaal over videotrends op FW lees ik deze passage: ‘Na een heftig jaar (en we zijn er natuurlijk nog niet vanaf) zitten de meeste mensen niet te wachten op harde salesvideo’s en perfecte plaatjes. We zoeken verhalen die verbinden. Echte mensen. Video’s die laten zien hoe het werkelijk is. Zoek in 2021 dus juist die verhalen op. Maak geen video’s met perfecte mensen en een harde salespitch, maar ga de verbinding aan. Wees echt.’

Ik kwam op FW ook dit tegen: ‘Toekomst van werk: cultuur is de heilige graal. Het lijdt geen twijfel dat 2021 een enorme behoefte aan digitale innovatie zal stimuleren. Dit zal leiden tot een grote vraag naar digitaal talent en de noodzaak om nieuw talent aan boord te krijgen. Hoewel de blijvende trend van hybride werken (deels on-site, deels op afstand) teams de mogelijkheid biedt om talentpools over de hele wereld aan te boren, zal de uitdaging zijn om dit talent samen te brengen en echt samenwerkende teams vorm te geven.’

‘Dus wat maakt creatieve, innoverende teams effectief? Naast het hebben van alle vereiste vaardigheden aan boord, zijn wat de band echt doet swingen, gedeelde culturele gewoonten. Denk aan gemeenschappelijk dagelijks gedrag dat teamleden in staat stelt nieuwe mogelijkheden te ontdekken en samen te werken aan een gemeenschappelijk doel.’

2021 wordt een interessant jaar. Ik heb er zin in. Ik hoop dat ik komende maanden volop wordt verrast in mijn mailbox met spannende initiatieven van de vernieuwers van deze tijd.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken