[column] De marketinglessen van Netflix topserie Bridgerton

[column] De marketinglessen van Netflix topserie Bridgerton
  • Content
  • 26 feb 2021 @ 09:08
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Televisie

Het eerste seizoen van Bridgerton op Netflix is bingewatch-waardig en een gigantisch succes. Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud, haalt er naast veel kijkgenot ook zo maar 4 marketinglessen uit.

Bridgerton is de best bekeken nieuwe serie ooit op Netflix, met meer dan 82 miljoen kijkers binnen de eerste maand. De serie haalde de nummer één-notering in 76 landen en is in alle landen, waar de streamingsdienst beschikbaar is, in de top tien beland.

Bridgerton is gebaseerd op de gelijknamige boekenserie van schrijfster Julia Quinns. Het eerste seizoen van de serie neemt de kijker mee in de wereld van de Londense high society aan het begin van de 19e eeuw.

We volgen de oudste dochter Daphne van de Bridgerton familie, terwijl ze haar debuut maakt aan het Hof. We bezoeken samen met haar diverse gala’s met als doel het vinden van een geschikte huwelijkskandidaat. Deze roman wordt verteld door Lady Whistledown, die met scherpe pen de verhalen beschrijft over het luxeleven van de society en de bijbehorende roddels. Of je deze ultraverslavende serie al hebt gebinged of er nog aan moet beginnen: dit zijn de hedendaagse marketinglessen die we uit deze wereldwijde Netflix-hit halen. 

  1. Verlangen opwekken

Gedurende de serie slaagt Lady Whistledown erin lust en minachting op te wekken met haar verhalen. Ze vervult enkel de rol van ‘anonieme schrijfster’, maar uitgerekend zij is hét gespreksonderwerp van de Engelse adel. De geruchten en roddels die ze de wereld instuurt met haar pamflet, verspreiden zich als een lopend vuurtje. De les die we hieruit kunnen trekken is dat mond-op-mondreclame een sterke marketingtool is die nooit onderschat mag worden.
Uit onderzoek blijkt dat 74 procent van de consumenten hun koopgedrag laat beïnvloeden door mond-op-mondreclame. Zo toont ons consumentenonderzoek aan dat het zien van de koopervaringen van anderen het verschil kan maken tussen een leeg winkelmandje of juist een daadwerkelijke aankoop. Kortom, consumenten vertrouwen op de mening van anderen. Beoordelingen van klanten, mond-op-mondmarketing en promoties zijn vaak de basis van succesverhalen en snelgroeiende merken.

Slimme merken zoeken proactief naar feedback van klanten en gebruiken deze reacties als marketingtool.

Positief commentaar kan makkelijk én krachtig ‘het verlangen opwekken’ bij andere consumenten. Wanneer een merk begeerd wordt kunnen er ook andere producten of diensten van dat merk gepromoot worden. Een merk kan hun aanbod nog specifieker afstemmen op basis van de positieve feedback van haar klanten. Stem daarom met je trouwe klanten af hoe ze jouw merk kunnen helpen groeien en beloon hen hiervoor.

  1. Aanpassen aan het doelpubliek

De serie Bridgerton richt zich, met name, op millennials. De programmamakers hebben een slim marketingtrucje toegepast door in te spelen op de belevingswereld van generatie Y. Zo kreeg Lady Whistledown de stem van Julie Andrews, die we ook wel kennen als Mary Poppins uit onze jeugdjaren. Werd de bekende film ‘Pride and Prejudice’ van Jane Austen in een ‘Gossip Girl’ jasje gestoken en werden moderne muzieknummers gespeeld op de cello’s die te horen waren op de gala’s. De hits van Ariana Grande, Maroon 5 en zelfs Taylor Swift, gespeeld door het Vitamin String Quartet, Duomo en Kris Bowser, werden zo enthousiast ontvangen dat zelfs de originele versies weer vaker bekeken en beluisterd werden op YouTube en Spotify. Door in te spelen op een specifiek doelpubliek is Bridgerton snel uitgegroeid tot een wereldwijd succesverhaal.

Je doelgroep kennen en content personaliseren is een absolute must voor elke moderne marketeer.

Hedendaagse consumenten verwachten van merken en bedrijven dat ze hen bij elke stap een persoonlijke en op maat gemaakte ervaring bezorgen. De Selligent Global Connected Consumer Index laat zien dat 71 procent van de consumenten verwacht dat merken de interactie en aankoop historie van hen kent. Zo vindt 74% personalisatie cruciaal en is 51% bereid om persoonlijke gegevens achter te laten in ruil voor een persoonlijke benadering.

Merken moeten tegenwoordig vanuit het standpunt van de klant vertrekken.

Er moet bij elk klantcontact rekening worden gehouden met persoonlijke voorkeuren, de aankoopgeschiedenis en actuele context. Toets of wat wordt aangeboden overeenkomt met de verwachtingen van de consument en zorg voor een persoonlijke insteek en relevantie bij iedere boodschap.
 

  1. De kracht van het geschreven woord

Ook al blijft de identiteit van Lady Whistledown tot het einde van het seizoen een geheim, haar mening doet ertoe omdat ze gepubliceerd wordt. Elke nieuwe publicatie zorgt voor opwinding bij de high society die vooral benieuwd zijn of zij gespaard blijven door de scherpe pen van dit mysterieuze personage.
Communicatie speelt een belangrijke rol in het imago van een merk.

Elk merk moet zijn of haar verhaal creëren, voordat iemand anders dit voor hen doet.

Het verhaal van een merk moet op elk kanaal coherent en consistent zijn om vertrouwen te genereren bij de consument. Voor 53 procent van de consumenten is vertrouwen het belangrijkste criterium om bij een nieuw merk iets te kopen. Daarbij verklaart 46 procent dat ze vertrouwen hebben in het merendeel van de merken waarbij ze kopen. 

  1. Durf creatief te zijn

De verfilming van ‘The Bridgerton Chronicle’ neemt het niet zo nauw met culturen en etniciteit, en dat loont. De serie spreekt aan omdat de cast een weerspiegeling is van onze maatschappij. Op veilig spelen is niet altijd de juiste strategie.

Ik raad marketeers aan om hun creativiteit de vrije loop te laten en zich niet te houden aan de regels, maar zelf hun eigen regels te bepalen.

Think outside of the box!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken