[column] Wie is de 'change agent' in jouw bedrijf?

[column] Wie is de 'change agent' in jouw bedrijf?
  • Content
  • 16 feb 2021 @ 08:36
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Een leuk verhaal met tips van de beste ceo-fluisteraar Mark C. Thompson op MT/Sprout. Een van zijn tips: denk na over wat je zou doen als je helemaal opnieuw zou beginnen.

Thompson: ‘Het huis van mijn vriend Richard Branson brandde af na een blikseminslag. Hij kreeg daardoor een belangrijk inzicht: Wat als je bedrijf afbrandt, zou je dan precies hetzelfde bedrijf bouwen? Met precies dezelfde processen en met hetzelfde team?’ Hij voorspelt dat je bepaalde mensen door op die manier te kijken misschien meer gaat waarderen, omdat ze change agents zijn. Vraag je dus af: waar of bij wie zit de creatie van waarde? En vraag je af: hoe kan ik die open blik van een beginner gebruiken? Stel dat ik iets wat ik al zo goed ken opnieuw uit zou vinden. ‘Je moet je bedrijf natuurlijk niet afbranden, maar wat zou je wel kunnen doen om het spel te veranderen?’ (MT/Sprout)

Het volgende citaat komt van FW en gaat over de vraag waarom veel marketingstrategieën mislukken. Om te groeien, gooien veel marketeers het roer radicaal om. Met de gedachte dat alles wel beter zal worden als je nieuwe kanalen activeert, nieuwe copywriters aanneemt, nieuwe tooling inzet voor je marketing automation of zelfs met een heel nieuw agency in zee gaat dat je de wereld belooft. Zo kom je er alleen niet achter wat wel en niet werkt. Gooi je strategie niet meteen overboord als het niet rendeert, maar kijk hoe je die stap voor stap kunt verbeteren in plaats van in één keer. Dat klinkt minder spannend dan grote sprongen, maar veel kleine stappen zet je makkelijker dan één hele grote en kleine verbeteringen geven bovendien vaak duurzamere resultaten.

Op CustomerTalk lees ik het volgende: ’Producten en diensten vormen de grootste differentiator. Het onderscheidend vermogen van jouw producten of diensten is altijd al bepalend geweest voor jouw marketingsucces. De voortgaande digitalisering biedt in 2021 nog meer kansen om relevante digitale proposities te ontwikkelen. Tegen een service die het leven van je klanten makkelijker, leuker of beter maakt, kan geen advertentiestrategie op. Daarom hebben we in het afgelopen jaar massaal gebruikgemaakt van videoconferentiediensten als Zoom en Microsoft Teams en nauwelijks van GoToMeeting en TeamViewer. De essentiële vraag is daarom of jouw producten of diensten het leven van je klanten aantoonbaar vereenvoudigen, leuker maken of verbeteren. Als dat niet het geval is, is er werk aan de winkel. Want je organisatie komt dan – binnenkort – onder druk te staan. Om je te onderscheiden met jouw aanbod heb inzicht nodig in de jobs to be done en de gains & pains van je doelgroep. Het scherp neerzetten en valideren van proposities is in 2021 de topprioriteit van marketeers die succesvol willen zijn.’

De inzet van marketing automation kan binnen contentmarketing een spannende game changer zijn. Daarbij gaat het er om het gedrag van leads, prospects en klanten door de hele funnel te volgen en te sturen op de ROI. Om vervolgens geautomatiseerd op basis van de klantreis gepersonaliseerd te communiceren. De mate waarin dit gebeurt, vraagt om de schaalbaarheid van automatisering. Op die manier krijgen klanten een verbeterde ervaring. Met de komst van privacywetgeving en de Intelligent en Enhanced Tracking Prevention (ITP en ETP) neemt het belang van automation bovendien toe. Nu second en third party cookies definitief tot het verleden gaan behoren, is de opbouw en het gebruik van eigen data essentieel. Alleen op die manier kunnen bedrijven een klantreis samenstellen die voor leads, prospects en klanten relevant is. Hoewel veel bedrijven er in eerste instantie voor kiezen om marketing automation uitsluitend als een kostenpost te zien, laat de praktijk juist iets anders zien. Waar traditionele marketing weinig opties biedt om de impact of ROI aan te wijzen, levert marketing automation naast inzicht ook de tools om de grip op omzet te vergroten. Behalve een kostenplaats is het bovenal een revenue driver. (Bron: emerce.nl).

Tot slot nog even dit: een hybtide infrastructuur voor allerlei it-diensten wordt de norm. organisaties werken aan een cloud ready infrastructuur. Vooral voor de relatief nieuwe applicaties die de band met klanten dienen te verstevigen. De afdeling marketing neemt hierbij het voortouw en gebruikt de cloud voor bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en machine learning. (Dutch it-channel).

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken