[column] Welke modus kies jij na corona?

[column] Welke modus kies jij na corona?
  • Content
  • 3 mei 2021 @ 08:35
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Wil je dit ook weer: een mail sturen naar een collega die drie bureaus van je vandaan zit, en vervolgens roepen waarom hij niet reageert? In je dromen hoop je waarschijnlijk dat je nooit meer naar kantoor hoeft.

Niet alleen vanwege de files, maar omdat je inmiddels hebt ervaren dat je je thuis beter kunt concentreren.

Maar we hebben nooit geleerd om thuis te werken. Met dank aan de lockdown hebben we het ons aangeleerd en proberen we het te managen. Elke van Hoof schreef een praktische gids ‘Eerste hulp bij thuiswerk’, te bestellen via managementboek.nl. Op frankwatching.nl een uitgebreide recensie van het boek.

Interessant om hier even bij stil te staan: is het CMS verouderd? Als we deskundigen moeten geloven vindt er geleidelijk een verschuiving plaats van CMS naar DXP (Digital Experience Platform). ‘De technologieën in een DXP maken het mogelijk om met één overkoepelend platform gerichte en relevante content voor meerdere doelgroepen op meerdere kanalen en IoT-devices te leveren. Veilige en continue toegang tot toepassingen en informatie over diverse touchpoints en consumentendata. Oftewel, dankzij DXP kun je op een effectieve manier consumenten verbinden en tegelijkertijd het nodige werk over interne medewerkers en afdelingen coördineren. Waar CMS en WEM-systemen zich richten op contentcreatie en contentmanagement, bieden DXP’s een extra set mogelijkheden om die content op het juiste moment aan de juiste persoon aan te bieden.’ (bron: emerce.nl).

Op customertalk.nl lees ik: ‘Veel bedrijven zijn van plan om een ander organisatiemodel in te voeren dan het model dat werd gehanteerd voor de covid-epidemie. Bedrijven stellen dat nieuwe modellen bedoeld zijn om de veiligheid van werknemers te garanderen (66%) en om een hogere productiviteit te realiseren (47%). Bijna twee derde van hen (64%) zegt dat de belangrijkste drijfveer voor een ingrijpende organisatieverandering het creëren van een betere algehele beleving van medewerkers is. Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Digital Workplace Insights: Seeking Digital and Experience Parity to Support the Hybrid Workforce’. Inmiddels weten we dat er voor de meeste ondernemingen geen terugkeer komt naar de bedrijfsmodellen van 2019. Wereldwijd gezien blijven medewerkers op afstand bijna een kwart van de beroepsbevolking uitmaken, zij het met enige verschillen tussen sectoren. Een hybride personeelsbestand is dus van blijvende aard. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen de tijdelijke veranderingen – die ze in 2020 hebben doorgevoerd – permanent maken, zegt een van de ondervraagden.’

Even een moeilijk zinnetje uit een artikel op emerce.nl, maar het is wel interessante materie: ‘Hearst gebruikt Instant insights om editor expertise te combineren met instant data over de behoefte en wensen van zijn publiek. Via polling tools worden gegevens verzameld over interesses en intenties van gebruikers. De resultaten worden real time geanalyseerd en gebruikt door de editors. Zij gebruiken de kennis om hun gevoel en intuïtie over content te onderbouwen.’ Ik moest het wel meerdere keren lezen om te begrijpen wat er nu werkelijk staat. Ik vermoed dat Hearst permanent lezers of zo u wilt gebruikersonderzoek doet. Dat geeft redacteuren inzicht in de wensen en behoeftes van die gebruikers zodat ze de content die ze maken daarop kunnen afstemmen, of de content die beschikbaar is, beter kunnen selecteren. Hoe ingewikkeld kun je iets formuleren. Er is eigenlijk maar een les die je hieruit kunt leren, het buikgevoel is exit. Hoewel het nog steeds de kunst blijft om een verrassende invalshoek te bedenken. Creativiteit is dus een absolute vereiste om als redacteur of editor goed te kunnen functioneren.

Dit prikkelt de nieuwsgierigheid natuurlijk ook: ‘Managers hebben nieuwe vaardigheden nodig. In de hybride wereld voldoen hun oude skills niet meer.’ Het is afkomstig uit een nieuwsbrief van MT/Sprout. ‘Leiders moeten zich realiseren dat ze in een nieuwe hybride wereld terecht zijn gekomen. Daarin werken hun mensen voortaan gedeeltelijk thuis en misschien wel op andere tijden. Met de traditionele manier van aansturen kom je er dan als leidinggevende niet meer. Hooijberg (hoogleraar organizational behaviour aan de IMD Businessschool in Lausanne): ‘Ze zullen voor een groot deel in de virtuele coördinatiemodus zitten. Tegelijkertijd wordt ook op de momenten dat medewerkers wèl naar kantoor komen van hen een andere aanpak verwacht.’ Spannend om erover na te denken hoe de werkmodus er straks uit gaat zien? Want het is niet uitgesloten dat thuis de meest effectieve werkplek blijkt te zijn en te blijven en dat het kantoor meer en meer ook een plek wordt waar je kunt ontspannen in een relaxtere modus met je collega’s verblijft. Het belang van een ontspannen vrijetijdmodus wordt nog groter. Dat zal het management zich nadrukkelijk moeten realiseren.

De Volkskrant voegt er op 30 april een mooi verhaal aan toe over de kunst om je te kunnen concentreren. Thuis of op de werkplek? Wie zal het zeggen? Het is in ieder geval duidelijk dat dit van persoon tot persoon verschilt.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken