[column] Als elke seconde telt

[column] Als elke seconde telt
  • Content
  • 2 sep 2022 @ 08:21
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentStorytelling

Als ik de energie die mijn zonnepanelen opwekken niet zelf gebruik, wordt deze teruggeleverd aan het net. Dat tikt lekker aan als de prijs voor een kwh boven de 50 cent is gestegen. Maar mijn leverancier maakt daar resoluut een einde aan door het teruglevertarief te verlagen naar 9 cent.

Over ruim twee jaar krijg ik niks meer. Dat is toch schrikken als je dit uit de krant moet vernemen. Dus zodra de zon schijnt draaien we een wasje of afwasje. Boter bij de vis zullen we maar denken. Op dezelfde dag dat ik uit de krant haal dat het salderingstarief wordt verlaagd lees ik op marketingfacts.nl een verhaal over de manier waarop Eneco medewerkers motiveert om strategie en doelen van de organisatie waar te maken. Op alle fronten, dus ook in communicatie. Dat gebeurt met interne influencers. ‘Geen fancy vloggers met een sterke mening over lipgloss, e-bikes of gameconsoles, maar interne influencers: Collega’s die collega’s helpen om ‘Eneco-like’ te reageren op elke situatie waarmee ze te maken (kunnen) krijgen.’ Ik heb nog niet gebeld.

Toenemende winsten
‘Gezien de stijgende energieprijzen (en toenemende winsten denk ik erbij) is het zaak dat we alles op alles zetten om onze klanten zo goed mogelijk te informeren over hun energiecontract, hun verbruik en het kunnen betalen van de energienota. Ook merken we dat de vraag naar mogelijkheden om energie te besparen, het huis te isoleren en de vraag naar zonnepanelen en warmtepompen explosief gestegen is. Daar helpen we onze klanten natuurlijk ook verder mee,’ aldus een communicatiemedewerker. Ook bij Eneco nemen de winsten, met dank aan de gestegen energieprijzen, toe. Ik ben benieuwd naar het verhaal achter de verlaging van de teruglevertarieven. Ik kan het niet bedenken. ‘Het net kan het niet aan; we produceren met zonnepelen meer dan we verbruiken’, argumenten die bij me opkomen. Maar doe er dan wat aan, zou ik zeggen, verbeter het net, stel accu’s beschikbaar, maar steel niet, want zo voelt het nu. Wil je alles weten over de interne influencers van Eneco, hier vind je het hele verhaal.

Ik moest dit even kwijt. Ik hoop dat je me dat niet euvel duidt. Het verhaal op marketingsfacts is de moeite waard om te lezen. En ik wacht ondertussen tot ik een belletje of briefje krijg.

User Generated Content
Hetzelfde marketingsfacts komt in dezelfde week met een ander verhaal met waardevolle inhoud over de vraag wat consumenten motiveert om tot genoegen van marketeers merkcontent te posten op sociale media, zogenoemde user generated content. Een SWOCC-onderzoek geeft interessante achtergrondinformatie. ‘De resultaten laten zien dat de meeste consumenten visuele UGC maken om hun persoonlijke identiteit te laten zien. Ze gebruiken visuele UGC om te laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan en zijn daarbij niet per se bezig om mensen te informeren over het merk.’ Tja, hoe onnozel. ‘Kortom, consumenten maken vooral visuele UGC omdat het bijdraagt aan hun online identiteit.’ Was daar een ondeorzoek voor nodig?

Het is altijd leuk om de strategie te lezen achter een campagne, zoals die achter het nieuwe contentplatform van Adli. Hier vind je het verhaal. Leerzaam.

Op FW las ik een verhaal over de vier nieuwe P’s in marketing: positionering, pipeline, persona en piramide. De auteur schrijft dat deze nieuwe 4 p’s je marketingmolen laten draaien. Je ontwikkelt communicatie-uitingen om mensen in de Pipeline, op het Persona Pad en binnen de Piramide een stap verder te brengen. Zo wordt het een iteratief proces, dat de nieuwe 4P’s aan elkaar rijgt. Bij elke iteratie, of rondgang, kom je een stapje verder. Of dat nu is door klanten binnen de Pipeline te converteren of dat de (potentiële) klant een volgende stap zet en conversie op het Persona Pad een feit is. Hier vind je hele verhaal.

Relevante klantreizen
Deze quote komt uit een interview op FW met head of product bij Bol. ‘Er zijn veel definities van contentpersonalisatie, maar voor mij betekent het toch wel het creëren van relevante klantreizen. Hoe maken we dat wat de klant komt doen op ons platform logischer? We willen content laten zien die er echt toe doet en relevant is voor de klanten. Veel bedrijven zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het willen segmenteren van groepen en A/B-testen, maar waar je het eigenlijk voor wil doen is niet voor een groep klanten, maar de klant zelf.’ Het interview is de moeite waard om te lezen voor contentmarketeers. Bol gebruikt een AI-gestuurd platform om marketingcontent mee te personaliseren. Marketeers stoppen content in dit systeem en laten het vervolgens kiezen welke content het beste past bij welke klantgroep.

Binnen elke vorm van communicatie telt tegenwoordig elke seconde. Wanneer je een consument niet direct weet te boeien zijn er tientallen alternatieven en swipet hij weg.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken