[column] Hoeveel nieuwe vaardigheden kunnen we aan?

[column] Hoeveel nieuwe vaardigheden kunnen we aan?
  • Content
  • 23 nov 2022 @ 08:12
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

De verhuizing zit erop. De eerste sneeuw valt. Toen drie weken de verhuiswagen voorreed, scheen de zon en was het dertien graden. Uitzonderlijk mooi weer in mijn eerste weken hier in Zuid-Zweden. Voor het eerst na een maand buffelen kruip ik weer achter mijn laptop, om de dagelijkse draad weer op te pakken.

Ik heb de honderden mails die vertellen wat er speelt in ons vak niet gemist. Teveel klusgedoe aan mijn hoofd. Maar dat is achter de rug. Het huis is bewoonbaar, het uitzicht inspireert. Komend voorjaar trek ik hier voor langere tijd in. De mails van de voorbije periode zijn bijna allemaal gewist. Meer dan tweeduizend. Maar de dagelijkse stroom mag weer ongehinderd binnenkomen. Ik filter ze op relevantie. De Grand Prix zijn in de tussentijd uitgedeeld. De Grand Prix-uitdelers claimen de enige echte te zijn. Maandag 28 november gaan de awards over het voetlicht.

Trots
De ANWB is super trots op zijn Grand Prix voor een acht minuten durende youTube-video. Iets bijzonders volgens de makers die op Marketingfacts uitgebreid aan het woord komen met de strategie achter de video. Het succes van de videoserie was ook terug te zien in de aanmeldingen van nieuwe Wegenwacht-leden. Gedurende het seizoen liep het percentage nieuwe abonnees onder de 35 op tot 60 procent. Dat is echt behoorlijk hoog voor de Wegenwacht. Hier lees je er alles over.

Winnende content voldoet aan een aantal belangrijke kenmerken. Als je op deze punten uitblinkt, voorkom je dat jouw werk op de bodem van de contentzee belandt. Althans dat beweert de scribent van een leesbaar verhaal op marketingfacts.nl.

Durf ook te vertrouwen op je hart

Mooi interview met Marlies Maasdam van Kinderpostzegels. Ik citeer: ‘Achter alle data en insights zitten mensen van vlees en bloed die hun eigen dromen, drijfveren en uitdagingen hebben in een steeds complexere wereld. Om relevant te blijven voor je klanten is mijn advies naast data ook op andere, meer kwalitatieve manieren in verbinding te blijven staan met je doelgroepen. Durf ook te vertrouwen op je hart, waar je echt in gelooft als organisatie en voor ‘gaat’. Een sterk merk begint intern en moet gedragen en uitgedragen worden door alle collega’s.’

Op ondernemer.nl een goed leesbaar verhaal over digitalisering, urgenter dan ooit: ‘digitale transformatie gaat niet per se over het implementeren van digitale oplossingen of geavanceerde technologieën. Het is een gedachtegoed, en gaat bijvoorbeeld ook over het heruitvinden van businessmodellen, over het creëren van flexibele en duurzame organisaties en over optimale klantervaringen. Moderne digitale technologie biedt nieuwe mogelijkheden om bedrijfsprocessen zo in te richten dat jij en je bedrijf beter, sneller en slimmer worden.’

Van marketingfacts haal ik deze zin, ik zou hem niet uit mijn pen krijgen, maar vooruit: ‘Hoe groter jouw gewenste paid social media-succes, hoe meer nieuwe creatives je tegenwoordig moet testen en inzetten om door de clutter heen te komen.’ Hier vind je het antwoord.

Onheilspellend
Een onheilspellend bericht op agconnect.nl. Maar als ik het verhaal in zijn geheel scan, geeft het wel aan dat we in een fase zijn beland dat we niet meer om data-analyse kunnen. Ook binnen marketing en contentmarketing. We zullen ons nieuwe vaardigheden eigen moeten maken. ‘Dat digitalisering en data-analyse hand in hand gaan, hoeft geen betoog. Maar als je de resultaten van analytics niet gebruikt in je besluitvorming, dan is het een nutteloze bron die op lange termijn zelfs de ROI van het hele digitaliseringstraject kan verminderen. In veel bedrijven is dat laatste nog altijd het geval. De belangrijkste afremmende factoren zijn een gebrek aan interne communicatie en processen, een bedrijfscultuur die het belang van datagedreven beslissingen nog niet volledig omarmt, of het management dat ervoor kiest om meer te vertrouwen op onderbuikgevoel dan op feiten en analyses.’

Hoe naïef

Op FW deze week een verhaal waarin de auteur beschrijft hoe journalistiek contentmarketing kan verbeteren. Ze studeerde tien jaar geleden af als bedrijfsjournalist en heeft het idee dat ze een van de eerste journalisten was was die de contentmarketingwereld in stapte. Hoe naïef. Contentmarketing is in de jaren zeventig van de vorige eeuw vanuit de journalistiek ontstaan. De eerste contentmarketeers waren journalisten die de school voor de journalistiek in Utrecht hadden doorlopen. Maar goed, dat terzijde. De auteur schrijft: ‘Laten we eerst eens kijken naar de (bedrijfs)journalist. Welke contentvibes brengt hij of zij van nature met zich mee?

Allereerst is een (bedrijfs)journalist eager om op zoek te gaan naar nieuws en mooie verhalen. De telefoon pakken en de eerste stap nemen is geen probleem. Een journalist schrikt niet terug van hiërarchie of status, kan kritische vragen stellen en past van nature hoor- en wederhoor toe. Een journalist kan daardoor een sterk en objectief stuk schrijven. Geloofwaardig zijn is een voorwaarde om gezien en gehoord te worden.  Het artikel is overigens de moeite waard om te lezen. Omdat de auteur begrijpt dat content en journalistiek meer bij elkaar horen dan content en marketing.

Tot slot deze week een korte vooruitblik: Shorts komen centraal te staan in de socialmedia-apps. De voortekenen zijn duidelijk. TikTok is razend populair, maar ook Instagram scoort met Reels, YouTube heeft een knaller te pakken met Shorts en zelfs op Facebook krijgen korte video’s een steeds centralere plek. Ook andere platformen zoals Twitter investeren steeds meer in short form video (ad) formats. (Bron: FW)

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken