[column] 2023, het jaar van de competitieve storytelling
- Content
- 25 jan 2023 @ 08:00
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Geen tag
- 25 jan 2023 @ 08:00
- Sak van den Boom
Volgens een trendverhaal op marketingfacts.nl wordt 2023 het jaar van de competitieve storytelling? Ik knipper even met mijn ogen. Mijn dochter, die sinds kort consultant transitieprocessen is bij een bureau, kreeg onlangs de opdracht om een blog te schrijven en daarin vooral veel moeilijke woorden te verwerken. Om daarmee de kunde van het bureau te tonen.
Ik knipper nog een keer met mijn ogen bij het verhaal op marketingfacts. Competitieve storytelling… ik zocht op google en kon geen verklaring vinden. Dan ChatGPT geprobeerd. Ik kreeg een heel verhaal. Ik citeer: ‘Storytelling is al jaren een belangrijk onderdeel van marketing, maar in recente jaren is er steeds meer nadruk komen te liggen op competitieve storytelling. Dit houdt in dat bedrijven niet alleen hun eigen verhaal vertellen, maar ook rekening houden met hoe hun verhaal zich verhoudt tot dat van hun concurrenten.’
‘Er is een aantal redenen waarom competitieve storytelling steeds belangrijker wordt. Ten eerste, omdat er steeds meer concurrentie is, is het steeds moeilijker om zich te onderscheiden met een eenvoudig verhaal. Ten tweede, omdat klanten steeds meer verwachten dat bedrijven een duidelijke visie hebben en dat zij zich hieraan committeren.’
‘In 2023 zou competitieve storytelling een belangrijke rol kunnen spelen voor bedrijven die willen groeien en zich onderscheiden. Door te leren van de verhalen van concurrenten en hierop te reageren, kunnen bedrijven een unieke positie innemen en zich onderscheiden van de concurrentie. Door inzicht te verkrijgen in de verhalen die concurrenten vertellen en hierop te reageren, kunnen bedrijven een eigen unieke verhaal ontwikkelen, en hun klanten beter begrijpen.’
‘Het is belangrijk om te onthouden dat de technologieën zoals AI, data-analyse, en marketing automation zullen helpen om een beter inzicht te verkrijgen in de verhalen van concurrenten, zodat bedrijven kunnen reageren en hun eigen verhaal kunnen verbeteren.’
We waren meesters in competitieve storytelling
Hoe deden we dat twintig jaar geleden eigenlijk? Ik probeer me te herinneren hoe we rond de eeuwwisseling ons bureau profileerden om onderscheidend te zijn. ‘Dertien van de vijfentwintig AEX-bedrijven stonden op de klantenlijst. Op diezelfde klantenlijst zeven financiële instellingen, waaronder banken die elkaar beconcurreerden. Toen kon dat als je maar voldoende transparant functioneerde. Je won pitches op basis van vertrouwen en niet uitsluitend met mooie verhalen en kartonnen. We hadden Erasmus-nerds in dienst, die met klanten konden discussiëren over strategie zonder hun buikgevoel de boventoon te geven. En meer. We kenden de sterke en zwakke kanten van de concurrenten en wisten ons als zodanig scherp te profileren. Met andere woorden: we waren meesters in competitieve storytelling. Hoe zo is dit fenomeen de volgens marketingfacts.nl de belangrijkste trend voor 2023? Oude koek zou ik zeggen. Gezond ondernemerschap betekent dat je je verdiept in je concurrenten en je weet wat je eigen sterke en zwakke punten zijn. Geen luchtballonen of verhalen met veel moeilijke woorden.
Old-school marketing
In datzelfde verhaal op marketingfacts kom ik alinea’s tegen die als volgt luiden: ‘De purpose van merken wordt steeds belangrijker. Organisaties gaan ‘community causes’ integreren om nieuwe interesse in hun merken en producten te wekken. En: korte video’s gaan belangijker worden in tijden van ‘fluctuerende aandachtsspanne’ en toenemende content volumes. Het maken van ‘boeiende videoverhalen’ is verplicht geworden.’
Als ik marketingfacts.nl moet geloven wordt 2023 het jaar van old school-marketing. Stilletjes hoop ik natuurlijk dat Chat GPT het bij het verkeerde eind heeft en dat competitieve storytelling daadwerkelijk iets nieuws is. Ik zet het fenomeen in ieder geval bij mijn alerts.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing