[column] Schrijven zonder plan ontspoort vaak

[column] Schrijven zonder plan ontspoort vaak
  • Content
  • 18 jan 2023 @ 10:29
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Ik lees over een bureau dat de wanverhouding wil aanpakken tussen de schrijftijd en de succesratio van een artikel. Je begrijpt dat dit prikkelt. Ik zit immers dagen achter mijn laptop stukjes te tikken die wekelijks gelukkig nog steeds tien tot vijftienduizend lezers trekken, maar je zou wensen dat je effectiever met je tijd om zou kunnen gaan.

Volgens de auteurs zou ik kunnen beginnen met een plan. Daarmee hebben ze een punt. Maar dat gaat tijd kosten bedenk ik. Normaal begin ik gewoon te tikken. ‘Doelgerichter schrijven helpt’ is ook zo iets. Als ik begin heb ik nog geen idee hoe ik ga eindigen. Het verhaal ontwikkelt zich gaandeweg. Misschien zou ik sneller kunnen typen, begrijp ik, en eerlijk gezegd zou dat misschien kunnen. Ik tik nu met twee vingers terwijl ik er nog steeds tien heb. Daar zit vast winst, al moet ik er niet aan denken dat ik niet zie welke toets ik op het toetsenbord beroer. Maar wees nu eens eerlijk, hangt het succes van een verhaal af van de tijd die je eraan besteedt? Ik dacht het niet. Schrijven is een ambacht en geen kunstje. Wie het van het kunstje moet hebben, kan beter AI inschakelen. Daarmee kun je vrijwel foutloze teksten produceren waarvan het niveau nog wel te wensen over laat, maar waar je nauwelijks tijd aan hoef te spenderen. Benieuwd naar de ambities van het bureau, kijk dan op bloovi.be.

Strategisch fundament
Ik ben het overigens wel eens met de opvatting dat onder verhalen binnen contentmarketing een goed strategisch fundament moet liggen. Want zoals op marketingfacts valt te lezen, goede branding is heel iets anders dan goede smaak. Over smaak valt te twisten, maar een goede brandingstrategie biedt helderheid en houvast. Daarmee krijg je grip op het creatieve proces en kun je jezelf meer profileren met de impact die je behaalt. Hier lees je daar alles over.

Bestaande content omzetten in andere contentvormen is tegenwoordig ook al mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het omzetten van tekst naar podcast of radio. Ook kan videocontent automatisch worden vertaald inclusief lip sync en deze in verschillende formats genereren voor de diverse sociale mediaplatforms. Nieuwsgierig? Hier lees je er meer over.

Op marketingfacts een verhaal dat als volgt begint: ‘je moet grofweg weten dat je de Customer Effort Score (CES) vooral voor User Experience gebruikt, de Net Promotor Score (NPS) voor Brand Experience en tevredenheid (SAT) en/of NPS voor de journeys. Maar dan is de discussie over welke metric wel klaar.’ Het verhaal gaat over meten van customer experience. Ik heb niet doorgelezen, maar spreekt deze passage je aan, dan lees je hier het volledige verhaal.

Ik tik nu met twee vingers terwijl ik er nog steeds tien heb

Op managersonline trendvoorspellingen. Ik pik er een opvallende uit: Cloud smart wordt de nieuwe strategie. Volgens onze Multi-Cloud Maturity Index is de cloud voor velen chaotisch en complex geworden, waardoor ze vertraging oplopen. De meest succesvolle leiders zullen met hun strategie niet focussen op de cloud, maar op het bouwen van krachtige gedistribueerde apps (inclusief de edge), omdat dit differentiatie in de markt zal stimuleren. Vervolgens is het aan de IT-infrastructuur en -architectuurteams om te bepalen welke multicloud-aanpak hen de mogelijkheden biedt die ze nodig hebben om die apps te bouwen en onderhouden, evenals een goede klant- en werknemerservaring te bieden.

Recessie
FW attendeert de contentmarketeer dat de recessiedreiging impact heeft op de content die geproduceerd moet worden. ‘De groeiende media-aandacht voor een dreigende recessie en voor de stijgende kosten van zo’n beetje alles maakt consumenten en bedrijven extra onzeker over de toekomst en beïnvloedt hun gedrag én de content die ze nodig hebben. Dan is het waarschijnlijk slim om na te gaan wat die dreiging en somberheid betekent voor jouw doelgroep en de klantreis die zij doorlopen. Bedenk hoe je daar op in kunt spelen met nieuwe content of met bestaande content die je daarvoor mogelijk wat aanpast of aanvult.’

Op consultancy.nl een verhaal over project- en portfoliomanagement en de trends waar ik de volgende passage uit pik: ‘Steeds meer organisaties kiezen ervoor om agile te werken. Soms door een grote agile transformatie door te voeren, maar ook steeds vaker bottom-up door allerlei initiatieven uit de organisatie zelf de ruimte te geven, want de bottom-up manier is erg effectief voor het laten slagen van een transitie naar meer agile werken. Doordat het agile gedachtegoed binnen de organisatie steeds breder wordt ingezet en er dus tal van nieuwe initiatieven ontstaan, is er behoefte om deze initiatieven te prioriteren en verder vooruit te kijken dan een enkele sprint. Dat noemen we ‘scaled agile’. De bekende voorbeelden zijn het gebruik van het SAFe framework en de Program Increment-planning.’ Ik kan af en toe wel blij zijn dat ik geen bureau meer hoef te runnen. Maar over effectief schrijven gesproken, wil ik ook de auteur van dit verhaal adviseren om zich eerst te verdiepen in de doelgroep en het kennisniveau ervan, om vervolgens na te gaan op welk niveau het verhaal verteld moet worden. Laten we zeggen zonder strategisch plan moet je niet aan een verhaal beginnen. Anders ontspoor je vrij gemakkelijk omdat je blind bent voor de wereld waarin je doelgroep zich bevindt.

Je hebt tegenwoordig wel het voordeel van je op chatGPT kunt nagaan wat de auteur nu eigenlijk bedoelt met het verhaal. Dat scheelt zoeken en piekeren. Maar dan moet OpenAI wel in de lucht zijn. Afgelopen weekeind was de site overbelast en daardoor niet bereikbaar.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken