[column] Hoe val je als bureau nog op?
Wat doe je als opdrachtgever wanneer je een nieuw bureau zoekt of je afvraagt of je bestaande bureau nog wel de beste partner is. Een pitch natuurlijk. Maar wie nodig je daar voor uit?
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.
[Marketing the Rainbow #12] Airbnb wil dat iedereen erbij hoort
Airbnb is een van de bekendste platforms voor de zogenaamde “gezamenlijke consumptie” (collaborative consumption) ter wereld. Ze staan letterlijk en figuurlijk midden in de maatschappij, dus ze zijn een rolmodel. Ze houden zich, niet verwonderlijk, ook al enige tijd bezig met Marketing the Rainbow. Een overzicht.
[column] Wanneer start de eerste projectgroep data en content?
Blijft leuk om te filosoferen over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. AI zogezegd. Het kan je leven een stuk aangenamer maken. Je kunt dromen van de vele mogelijkheden die het biedt.
[column] SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken
Naast een goed crawlbare site, relevante content voor je doelgroep en autoriteit van je domein, zijn er dit jaar een aantal SEO tips waarmee je gegarandeerd verschil kunt maken.
[column] Hoe ga jij om met het contentmonster?
Op FW een goed verhaal met excellente voorbeelden van content marketing. Inspirerend. Omdat het voorbeelden zijn van buitengewone content zonder dat daarvoor bijzondere middelen worden ingezet.
[Marketing the Rainbow #11]: Uberbruiloften, Pool, Jump, Eats en drag queens
Er waren de laatste jaren nogal wat incidenten bij Uber over discriminatie (ik kijk even niet naar andere drama’s), het meest opvallend met de Amsterdamse dragqueens die gewoon aan de stoeprand werden gezet – nou ja, moesten blijven staan.
[column] Blaadje maken in Dnipropetrovsk
In een peeskamer laad ik me 10 nachten op. Ik ben twee weken in Dnipropetrovks, of eigenlijk Petrovsk aan de Dnjepr. Petrovsk is niet de Russische vertaling van Petrus. De goede man heeft een eigen verleden. Ik heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken welk.
[column] Metaverhalen
Metaverse is een hype; de toekomst van marketing, maar voor sommigen ook een angstdroom van mensen die liever in een virtuele wereld leven dan in een echte wereld.
[column] Worden de topbureaus netwerkorganisaties?
Als je trendrapporten moet geloven dan worden de topbureaus netwerkorganisaties. De manier waarop klanten, lees opdrachtgevers, werken is getransformeerd, of is doende met een transformatie. De relaties tussen klanten, bedrijven, hun werknemers, partners, leveranciers en concurrenten zullen nooit meer hetzelfde zijn.
[Marketing the Rainbow #10]: Zeeman washt pink
In het rijtje oer-Nederlandse merken hoort naast Hema en Blokker natuurlijk ook Zeeman thuis. Intussen zijn ze niet alleen meer Nederlands: er zijn 1.300 vestigingen in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Spanje.
[column] Wordt livestream de nieuwste contentmarketing tool?
De tijd dat je rond je twintigste een diploma haalde en daar je hele arbeidzame leven op kon teren is voorbij. We praten tegenwoordig over een leven lang leren, want het is niet uitgesloten dat je misschien vaker dan je wenselijk is van baan verandert, en zelfs van sector naar sector springt.
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
[column] De geheime gids voor het kiezen van een agency met 4 dingen die niemand je vertelt
Persoonlijk zou ik er ontzettend de rillingen van krijgen. Het idee dat ik iemand anders op mijn eerste date zou sturen. Waarschijnlijk zou ik met samengeknepen billen zitten afwachten, hopend dat deze persoon mij in een goed daglicht zal zetten en, vooral, dat ze doet wat ze mij beloofd heeft.
[column] Het nul-denken helpt om je koers te wijzigen
Soms krijg je de opmaat voor een column op een presenteerblaadje aangeboden. Hoera, het wiel is opnieuw uitgevonden, of wauw! er is weer een nieuw begrip bedacht. Hoe briljant.
[Marketing the Rainbow #9]: Toyota, bondgenoot vanaf 1992
Eerder gaf ik een overzicht van de automarkt in “A pink Cadillac?” op MarketingFacts, waaruit bleek dat veel automerken zich in de loop der jaren hebben gericht op de gay (m/v) chauffeurs. Hierbij een kijkje naar de regenboogactiviteiten van Toyota.
[column] Koning Greenwashing? Shell of toch Vattenfall?
Ik hoor het je denken, ik denk het zelf ook non-stop als ik die reclame hoor, wie denkt Shell voor de gek te houden? De Nederlandse Koning van het oliespel is opeens de grootste aanjager van de energietransitie?
[column] De koude keerzijde van klantvertrouwen
Zo’n tussenkop op managersonline.nl triggert. Hier wordt bedoeld dat bedrijven enorm veel geld verliezen als ze het vertrouwen van consumenten in het geding brengen
[column] Commercialreview februari: een frisse start
De maand januari zal voor velen in het teken hebben gestaan van een nieuwe en gezonde start. Dat was ook te zien in de commercials die in de maand januari zijn uitgebracht. Ruben Balfoort zet de opvallendste tvc's en de publieke reactie erop op een rij.
[column] AI wordt steeds gewoner, willen we nog wel zonder?
Het herkennen van unconscious bias is super belangrijk als je bijvoorbeeld een bureau leidt. Zo’n zinnetje prikkelt. Het woord bias kom je in de media steeds vaker tegen. Het betekent vooringenomen zijn.
[Marketing the Rainbow #8]: IJsland is koud maar hartverwarmend
Dit artikel is geschreven door Alfred Verhoeven van Bright Marketing Solutions in het kader van zijn promotieonderzoek 'Marketing the Rainbow'.
[column] Marops-deskundige met verstand van BI
Het wordt het jaar van marops. Een keer denken, twee keer denken, zelf drie keer levert niks op. Het platform waarvoor ik wekelijks deze column schrijf, verrast me met dit begrip, afkomstig uit een trendverhaal van Bart Meerdink.
[column] Zelfs de grote jongens schieten nog steeds graag met hagel
Hoe is het met je cx-focus? Heb je wel de goede instelling om 100 procent-klantgericht te zijn? Of word je soms zo moe van al dat klantengezeur… Punt is natuurlijk dat je collega’s wel cx-gericht bezig zijn, en je zo met gemak passeren.
[column] Hoe staan jouw sterren dit jaar?
‘Dit is het moment om de diepte in te gaan. Heb je kraakhelder wie jij bent als bedrijf of persoon? Waar jij voor staat? En hoe jij mensen helpt? En belangrijker nog: zijn jouw doelen in lijn met het bedrijf of de persoon die jij aan het worden bent?
[column] Unwaste marketing in 2022
We roepen weleens dat de helft van het advertentiebudget verspild is, maar was het maar zo’n feest. Onderzoek laat zien dat inmiddels 89% van alle commerciële boodschappen het ene oor of oog ingaat, en het ander weer uit.
[Marketing the Rainbow #7]: Ikea gaat vrolijk door
Dit artikel is geschreven door Alfred Verhoeven van Bright Marketing Solutions in het kader van zijn promotieonderzoek 'Marketing the Rainbow'.
[column] Opa mag ik youtuben?
In de bijdrage van deze week geen politiek of ge-emmer over de pandemie, elkaars hand vasthouden, gaan voor verbiding. Wij hebben een mooi jaar achter de rug.
[column] Doe net als Tony's
‘I am bad for your health. Consume me consciously.’ Een opvallende boodschap voor een chocoladerepenmerk. Door de afzender zelf en vele anderen gedeeld op onder meer LinkedIn met duizenden reacties tot gevolg.
[column] 7 foodtrends waar we in 2022 echt niet omheen kunnen
Wat zijn de trends op het gebied van food die het komende jaar echt de kop gaan opsteken? Helen Kranstauber van bureau Food Cabinet neemt een 'deep dive' in alle food-ontwikkelingen en toffe campagnes van 2021, en blikt vooruit naar de trends voor het komende jaar.
[column] Zijn we mentaal opgewassen tegen corona?
Wat betreft sociale contacten, houdt corona de wereld al bijna twee jaar in een houdgreep en de pandemie beperkt ons om bij elkaar in de buurt te komen, laat staan aan te raken of te omhelzen.
[Marketing the Rainbow #6]: Stolichnaya, een merk geboren uit de regenboog
Dit artikel is geschreven door Alfred Verhoeven van Bright Marketing Solutions in het kader van zijn promotieonderzoek 'Marketing the Rainbow'. In deze reeks beoordeelt hij het diversiteits- en inclusiviteitsbeleid in de marketing- en communicatie-uitingen van diverse merken.
[column] Met geblabla en geblaaskaak het jaar uit
Ga er maar aan staan als je dit leest als contentmarketeer: ‘Contextual targeting kent een comeback. Uitgevers zetten in op targeting-mogelijkheden op basis van context en semantiek - en dus niet op basis van gebruikersdata. En context is belangrijker dan ooit, zeker nu de customer journey niet meer zo goed in kaart te brengen is vanwege het wegvallen van third-party cookies.’
[column] Dit zijn de 5 belangrijkste audiotrends voor 2022
Marvin Jacobs is creative director bij audio agency Airborne, waar hij onder meer podcasts ontwikkelt voor merken als ANWB, Rituals en Randstad. Voor MarketingTribune kijkt hij vooruit naar 2022: wat gaat er binnen de wereld van audio komend jaar gebeuren?
[column] Wordt contentmarketing eenheidsworst?
Van de week pruttelde een bureaudirecteur over een verloren pitch. Tweede worden is natuurlijk eerzaam, maar je verdient er geen boterham mee. Conceptueel was er niks mis met het gepresenteerde plan, maar procedureel zat de zaak niet goed in elkaar.
[Xsaga Canon] 20: opening Vattenfall Prinses Ariane Windpark
Al 20 jaar bedenkt en produceert bureau Xsaga bijzondere ervaringen voor merken en mensen. In het slotstuk van de 20-delige jubileumserie 'Xsaga Experience Canon' bespreekt co-founder Patrick Roubroeks vandaag een experience voor niet zomaar een windpark.
[column] Hier zijn ze dan eindelijk: de Nederlandse kerstcommercials van 2021
Ik kan er geen genoeg van krijgen, van kerstcommercials. Na de enorme hoeveelheid Britse commercials is het na Sinterklaas ook in Nederland eindelijk tijd voor kerst. Met de supermarkten voorop.
[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets
Terwijl wij ons druk maakten over lockdowns of het bedenken van onze nieuwe purpose, heeft een andere beroepsgroep stilletjes zijn definitieve doorbraak beleefd in ons land: de Fake Guru. Was het eerst alleen nog maar irritant, steeds diezelfde joker die je aan het dropshippen wilde krijgen, nu is het een ware plaag.
[column] ‘Je moet schieten, anders kun je niet scoren’
Deze week haal ik wat bijzondere passages uit vacatures. Omdat ik me afvraag of je als werkzoekende warm kunt worden van een bepaalde tekst.
[column] 7 Tips voor een onvergetelijke klantervaring
De meeste bedrijven beseffen dat een optimale klantervaring zowel belangrijk is voor het aantrekken als voor het behouden van klanten. Klanten verwachten niet alleen een goed product, maar ook een soepele levering en beschikbare support. Maar een goede klantervaring creëren doe je niet van de ene op de andere dag.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing