[column] Anneke Ammerlaan over de hoofdtrends in food voor 2023: 'Goed beter best'
Anneke Ammerlaan, gerenommeerd foodtrend forecaster bij Ammerlaan Vision on Food en trouw adviseur van Jongereniconen, voorziet als hoofdtrends voor 2023: Goed, beter, best. Bekijk ze hier alle zes.
[column] Beste Allerhande
Uw kerstuitgave is magisch. Betoverend, bovennatuurlijk. Over hoeveel magische krachten moet je beschikken om het tijdschrift door te kunnen bladeren, ervan te genieten en in kerststemming te komen. Het blad is zo bijzonder dat het mijn begrip te boven gaat.
[Marketing the Rainbow #25b] Amstel: voetbal en influencers
In het vorige artikel over Amstel beschreef ik hun reis in Marketing the Rainbow van voorzichtige bi-grappen en een schandelijke trans-blunder tot een merk dat de Spirit of Amsterdam wil uitdragen in hun communicaties, inclusief overduidelijke LHBT-diversiteit.
[column] Waar zijn de blockbusterpodcasts gebleven?
Het ontbreken van een blockbusterpodcast duidt op een stormachtige groei van het medium.
[column] Contentprofessionals worstelen met hun vak
Ik moet bekennen dat ik nog nooit op TikTok ben geweest, en sluit niet uit dat het ook nooit zal gebeuren. Ik twijfel natuurlijk wel als ik lees dat er zelfs al bureaus zijn gespecialiseerd in TikTok. Volgens een van de bureaumensen is TikTok de grootste opportunity voor personal brands, bedrijven en content creators sinds de komst van Instagram en YouTube.
[column] AI en de marketeer van de toekomst
Als je het hebt over trends in marketing voor 2023 en verder, dan lees je vaak dezelfde dingen. Conversational commerce, video en content creation, doorontwikkeling van marketingautomation, machine learning en AI.
[Marketing the Rainbow #25a] Amstel: I Am What I Am
Ik schreef eerder over de activiteiten van Heineken op het gebied van Marketing the Rainbow, en haalde daarbij ook een paar voorbeelden aan van wat Amstel op dit gebied gedaan had. Dat begon nogal ‘dubbel’, maar intussen heeft Amstel besloten om zich wereldwijd neer te zetten als een inclusief merk, waarbij overduidelijk wordt ingezet op diversiteit, óók in reclames en sponsoractiviteiten.
[column] Echte contentmarketing is een end-to-end product
Voor mijn bijdrage deze week grijp ik even terug naar vorige week dinsdag. De ochtend na de grote dag waarop de contentmarketeers elkaar lof toe hebben gezwaaid. De ene na de andere ondernemer pronkte met meerdere awards. Uit Nederland en België. Op diverse sociale media stonden ze te stralen op het feestje dat ze zelf nieuw leven in hadden geblazen. Blij als kleine kinderen met hun Sinterklaascadeautjes.
[column] 5 uitdagingen voor contentteams in 2023
Contentteams zullen een oplossing moeten bedenken voor de onrealistische verwachtingen en gebrekkige interne communicatie. Dat zijn enkele uitdagingen voor contentteams in 2023 volgens Maarten Fokkelman, CEO en oprichter van Crossphase, gespecialiseerd in contentservices.
[Marketing the Rainbow #24] Gillette: tussen toxic en bondgenoot
Gillette is een Amerikaans merk van scheermesjes en andere producten voor persoonlijke verzorging. The Gillette Company werd opgericht door King C. Gillette in 1901 en werd gekocht door Procter & Gamble in 2005 voor 57 miljard dollar. De meeste activa werden opgenomen in de twee hoofddivisies van P&G: Beauty en Household Care. Door de ‘fusie’ ontstond het grootste bedrijf in consumentenproducten ter wereld. P&G is de op één na grootste adverteerder ter wereld, net achter Amazon.
[column] Ik google niet meer, ik TikTok
Wacht, wat?! Ja, je leest het goed. Tegenwoordig googleen we niet meer, maar we gebruiken TikTok als visuele zoekmachine.
[column] Zie de granfluencer niet over het hoofd
Knap, een tekst zonder inhoud schrijven: ‘Een SEO-specialist houdt zich bezig met zoekoptimalisatie. Dit zijn alle activiteiten die te maken hebben met het hoger positioneren van je website in Google. Hierbij wordt als eerste een goede strategie bedacht die vervolgens in de praktijk wordt gebracht. Met behulp van deze strategie wordt de techniek en de content van de website verbeterd om ervoor te zorgen dat je website beter gevonden wordt in Google.’
[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.
[column] Hoeveel nieuwe vaardigheden kunnen we aan?
De verhuizing zit erop. De eerste sneeuw valt. Toen drie weken de verhuiswagen voorreed, scheen de zon en was het dertien graden. Uitzonderlijk mooi weer in mijn eerste weken hier in Zuid-Zweden. Voor het eerst na een maand buffelen kruip ik weer achter mijn laptop, om de dagelijkse draad weer op te pakken.
[Marketing the Rainbow #23b] Subaru: het is geen keuze, zo zijn we gebouwd
In mijn vorige artikel beschreef ik hoe het Japanse Subaru een voorloper was in ‘Marketing the Rainbow’, en dan vooral gericht op Amerikaanse lesbiënnes, met als boegbeeld Martina Navratilova. Maar ze gingen verder, ook richting mannelijke gays, de sponsoring van projecten en vooral de grappen die alleen insiders begrepen.
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.
[column] Content baart 7 nieuwe experts
Het content-vakgebied maakt gretig gebruik van innovaties. Daardoor ontstaan er de komende tien jaar veel nieuwe contentfuncties zoals AI-coach, contentontoloog, contentuitsmijter. Dat verwacht althans Maarten Fokkelman, directeur en oprichter van specialist in content, Crossphase.
[column] Aandacht
Aandacht krijgen in algemene zin is een uitdaging anno 2022. Want ja, voor je het weet zap je weg naar elders. Zie je wel, daar ga je al weer naar je smartphone. Even snel checken of iemand mijn bericht heeft geliket op Facebook of Insta, of mijn mail is beantwoord, of de nos.nl of TikTok nog iets te melden heeft.
[Marketing the Rainbow #23a] Subaru als voorloper in lesbische marketing, met Martina als boegbeeld
Subaru is de autodivisie van het Japanse transportconglomeraat Subaru Corporation, het voormalige Fuji Heavy Industries (FHI). Het is een kleine speler, wereldwijd de tweeëntwintigste autofabrikant.
[column] IoT in je huis: Ikea weet hoe het moet
‘Imagine waking up in a bedroom with clean air, your blinds slowly going up while the lamps gradually brighten the room all accompanied by your favourite music and the smell of fresh coffee being brewed…’. Ikea neemt met de recente lancering van de hub voor slimme apparaten in combinatie met smarthomestandaard Matter het voortouw als het gaat om een superflexibel IoT-ecosysteem in je huis. Zijn we er klaar voor?
[column] 8 inzichten over podcasts
Wat is het geheim van een succesvolle podcast? Waar zitten luisteraars op te wachten? En wanneer voegt een videopodcast waarde toe? Hongerig naar de nieuwste inzichten, reisde ik in mijn rol als podcastmaker af naar de allereerste Dutch Podcast Conference in Amsterdam. En passant trotseerde ik een recordfile van ruim 1.000 kilometer. Loze tijd die ik mooi kon doden met – jawel – podcasts.
[column] De muzikale lappendeken van Just Eat
‘In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?’ Dat is een vraag die ik regelmatig krijg vanuit merken die opereren in verschillende landen of regio’s.
[column] Fifty shades of grey
Dit had een hele korte column kunnen worden, want ik heb eigenlijk maar een boodschap aan alle marketeers van Nederland: Stop met de 50+-doelgroep en gebruik die naam nooit meer!
[Marketing the Rainbow #22] Sprite: Haat als marketinginstrument
De fmcg markt is een erg actieve deelnemer in Marketing the Rainbow: honderden merken en tientallen multinationals doen erg originele dingen op dat gebied. Eén zo’n speler is Sprite, dat – heel opmerkelijk – Haat inzet als marketinginstrument.
[column] Het handschrift van je merk: typografie in sport
Een bijdrage van Rinse Elsenga en Jeroen Disch, beide werkzaam bij digital design agency Bravoure, over hoe typografie kan helpen bij de uitstraling van je merkpersoonlijkheid.
[column] Woke moet de reclamewereld uit
Woke moet de reclamewereld uit, omdat het leidt tot ideeën-abortus. Dat bepleit Peter van der Wijk, corporate copywriter residerend te Castelnuovo Calcea in de Piemonte. 'Beperking van vrijuit denken leidt tot ineffectieve communicatie.'
[column] Wat je vooral niet moet doen op TikTok
Een nieuw tijdperk is aangebroken: de ‘TikTokification’ van de socialmediawereld.
[column] De risico's van social media stress
Vorige week mijmerde ik over de relevantie van sociale media. Genoeg vragen om me in te verdiepen. Bij het plannen maken over de inrichting van mijn nieuwe Zweedse huis, krijg ik voortdurend de laptop voor geschoven met Pinterest-plaatjes van de nieuwste woontrends.
[column] Hoe serieus moeten we voorspellingen nemen?
Een verhaal op marketingfacts.nl waarin de auteur zich afvraagt welke content in 2023 populair zal zijn, zet aan tot lezen. Maar de stelligheid waarmee de trends worden voorspeld, roept natuurlijk wel de vragen op ‘wie is deze auteur en wat zijn de bronnen?’.
[column] Oud
Marketeers zijn de thermometer van de maatschappij en voelen als geen ander aan welke trends en ontwikkelingen van belang zijn voor het merk. Persona’s en doelgroepen staan voortdurend op hun netvlies. Vreemd dan eigenlijk dat senioren in de ogen van de gemiddelde marketeer amper bestaan, terwijl als ik om mij heen kijk - zelfs in de spiegel - ik heel veel grijze koppies zie.
[column] Content marketeers moeten snel kunnen schakelen
Vorige week vroeg ik me nog af wat de contentmarketeer over vijf jaar zou moeten kunnen. Deze week een opvallende vraag op marketingreport.nl: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?
[column] De kracht van kerstcommercials
In Nederland zijn ze pas op tv als Sinterklaas het land uit is, maar in het VK en Duitsland zijn ze al vanaf oktober te zien. We hebben het natuurlijk over kerstcommercials!
[column] Wat moet een contentmarketeer over vijf jaar kunnen?
Jongeren staan anders in de wereld. Dringt dat wel voldoende tot ons door? Ze consumeren veel meer soorten media dan wij boomers, die blij zijn met onze iPad en smartphone omdat we daar de krant en email op kunnen lezen, en ze handig zijn voor het delen van fotootjes met kinderen en kleinkinderen.
[column] How to TikTok?
Ik hoor je het al zeggen: ‘Ik ben net gewend aan Instagram, moet ik nu weer een andere app gebruiken? Moet ik echt aan TikTok?’
[column] Unseen 2022 selectie fototrends - eyecatchers in print en NFT
De fotobeurs Unseen 2022 is geopend op het Westergasterrein in Amsterdam. Dit jaar opvallend minder thema’s als milieu, planeet en duurzaamheid. Ook vrouwelijk naakt wordt veel minder getoond dan voorheen, een logische reactie op de Me Too-beweging. Het is tijd voor een nieuwe visuele tijdsgeest, en dat levert Unseen 2022.
[column] Kan pricing de wereld redden?
Sommigen ontkennen het, maar er is geen ontkomen aan: we zien langzaam maar zeker de gevolgen van een wereldwijde klimaatcrisis. De extreem hete zomers, bosbranden in Zuid-Europa, droogvallende rivieren in de zomer of juist massale overstromingen, die vorig jaar ook ons land teisterden.
[column] Contentmakers kunnen de hulp van analisten best gebruiken
Contentmarketeers ga er maar even voor zitten. We worden wakker geschud, want ons vak gaat drastisch veranderen. Het wordt simpeler dankzij een van de talloze AI-tools die op dit moment gelanceerd worden. Op het web vind je veel informatie.
[column] Hoe leg je een brullende leeuw vast als muzikaal merk?
Je bent marketeer en je hebt ideeën voor een audiologo. Je denkt misschien zelfs aan het ontwikkelen van een coherente muzikale identiteit, zorgvuldig opgebouwd rondom je merkwaarden.
[column] Hoe duurzaam zijn de winnende cases?
Hoe meer aandacht hoe beter, dat is kortweg de houding van mijn lijfblad MarketingTribune, nu dit najaar voor het eerst twee awardparties worden georganiseerd voor de best in class-voorbeelden in ons vakgebied. En gelijk hebben ze.
[column] Behoefte
Onderzoek. Het is zo ongeveer het saaiste woord, maar ook het gevaarlijkste. ‘We gaan de boel onderzoeken’. Ja, en wat komt daar dan uit? Het moment van de waarheid. Blijken de feiten heel anders te zijn dan je altijd hebt gedacht. Blijkt niemand behoefte te hebben aan groene ketchup, Google Glass of New Coke. Blijkt bijvoorbeeld dat je reclame- en marketinggeld totaal verkeerd is besteed.
[column] Als elke seconde telt
Als ik de energie die mijn zonnepanelen opwekken niet zelf gebruik, wordt deze teruggeleverd aan het net. Dat tikt lekker aan als de prijs voor een kwh boven de 50 cent is gestegen. Maar mijn leverancier maakt daar resoluut een einde aan door het teruglevertarief te verlagen naar 9 cent.
[column] Hoe uitgeverijen de kracht van de creatorseconomie kunnen inzetten
Veranderingen in het medialandschap kunnen snel gaan en nergens is dat duidelijker dan in de wereld van social media, waar de snelle opkomst van influencers in de nieuwe creatieve economie heeft geleid tot een diepgaand onderzoek onder uitgeverijen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing