[Marketing the Rainbow #20]: De mannen van Atlantis
In deze serie kijk ik normaal gesproken naar ‘mainstream’ merken die zich op de een of andere manier bezighouden met Marketing the Rainbow (wat ik B2G heb genoemd), maar dit keer wil ik een door gays gerund bedrijf uitlichten: dat heet dan een G2G activiteit. Het gaat om Atlantis Events, opgericht in 1991 en intussen toonaangevend op het gebied van all-gay reizen: zowel cruises als resortvakanties.
[column] Wie succesvol wil zijn, moet wakker blijven
Bij het lezen van dit artikel op FW moest ik wel even diep nadenken. Het gaat over belangrijke communicatietrends die door een trendteam van Logeion zijn opgesteld.
[column] Reclamewerkingsmodellen bieden nog steeds houvast
Eind jaren 90 introduceerde Giep Franzen zijn zeven reclamewerkingsmodellen. Met deze modellen wilde hij adverteerders en hun bureaus helpen om beter te formuleren wat ze van een reclamecampagne konden verwachten. Ze zijn nog steeds relevant, bepleit merkdenker Jeroen de Bakker.
[column] De vluggertjes komen weer langs
De vakanties zijn begonnen. Dat valt op te maken uit de intro’s van verschillende artikelen die in de voorbije weken in mijn mailbox vielen. De schrijvers gooien er met hun pet naar en vergeten na te denken of hun schrijfsel na het verlaten van de pen nog eens na te lezen.
[column] Influencermarketing is stuk en zo kunnen we het repareren
Een veelgebruikte manier om jongeren te bereiken is influencermarketing. Er is in de afgelopen jaren een hele industrie ontstaan, die nog steeds bloeit en groeit, maar er zit toch iets fundamenteel fout in de meeste samenwerkingen tussen merken en influencers. Influencermarketing is stuk. Hoe kunnen we het repareren?
[column] De pracht en kracht van intrinsieke motivatie
Het is 8 uur ‘s ochtends. Op het ‘Buzz Woman’-kantoor in Gambia verzamelen trainers en chauffeurs zich om, na het inpakken van klapstoeltjes en flip-over, in een ‘Buzz Woman’-busje naar lokale communities in Gambia te rijden. Wij, als groepje Nederlanders, mogen mee om te zien en voelen hoe dit er echt aan toe gaat.
[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.
[Marketing the Rainbow #19] Burger Kings en Queens
Burger King (BK) Oostenrijk kwam in Pride Maand in het nieuws met een wereldwijd ‘schandaaltje’ rondom hun lokale campagne. Ze wilden laten zien dat x + x en y + y ook goed is, en dat een relatie niet alleen uit x + y hoeft te bestaan. Dat deden ze met hun kampioensproduct: de Whopper. Die werd Pride Whopper genoemd, en werd gemaakt met óf twee bovenkanten óf twee onderkanten van dat mollige bolletje. So far, so good: origineel en relevant.
[column] Rook
Waar rook is, is vuur. Waar een merk is, is marketing. Zo simpel is het. Je kunt het een niet zonder het ander zien.
[column] Merkgroei door Category Entry Points? Ja, dat kan!
“99.99% of the time people do not give a shit about your brand.” Niet erg subtiel, maar de uitspraak van Adam Ferrier laat wél zien dat het laten groeien van je merk niet gemakkelijk is.
[Marketing the Rainbow #18] Booking.com faalt met oud nieuws en loze kreten
Onlangs schreef ik hoe hotelverblijf het grootste deel van een reisbudget voor zijn rekening neemt, en LHBT’ers reizen dat het een lieve lust is: vaker, luxer, langer, buiten het seizoen. Maar het is niet allemaal rozengeur en zonneschijn als we Booking.com moeten geloven.
[column] Let's talk about sex
Wolves & Birds ziet in deze tijd van schokkende #metoo-openbaringen gelukkig ook een positieve beweging ontstaan, die hopelijk een nieuwe generatie meer in haar seksuele kracht gaat zetten.
[ Marketing the Rainbow #17] Coca-Cola blundert en glundert
Als marktleider - in een industrie van 80 miljard dollar alleen al in de VS – heeft Coca-Cola een lange traditie van inclusieve marketing en diversiteit, die misschien wel begon in 1971 met 'I'd Like to Teach the World to Sing' in de baanbrekende 'Hilltop' televisiereclame.
[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.
[column] Kennisleider of kennislijder?
Linda Krijns van Sstroop Contentmarketing komt op FW met een mooi verhaal over thought leadership. Ze vertelt helder wanneer je kennisleiderschap kunt claimen of in de vele valkuilen trapt en kennislijder wordt. ‘Thought leadership claimen houdt veel meer in dan het maken van content waarin je (gratis) kennis deelt, ’ vertelt ze.
[column] 3 gouden regels voor communicatie over sustainability
Merken hebben nog weleens moeite om de juiste toon te vinden als ze met de consument praten over hun duurzaamheidsstreven. Eline Boon, Senior Client Executive Creative bij Kantar, zet een 3-tal handige tips op een rij.
[column] 6 uitdagingen voor contentteams
Contentteams profiteren als geen ander van innovatie, omdat het ze in staat stelt om slimmer, sneller of goedkoper contact met de doelgroep te leggen. Toch blijkt volgens Maarten Fokkelman, CEO en oprichter van Crossphase, de praktijk weerbarstiger.
[video] Dirk Mulder vlogt op Beter Eten Festival
Onze special reporter en ING Sector Banker Dirk Mulder bracht een bezoek aan het Beter Eten Festival van Albert Heijn. De camera ging uiteraard mee.
[Marketing the Rainbow #16] Diesel, for successful loving
Benetton is niet het enige Italiaanse modemerk dat opvallende en soms schokkende reclamecampagnes maakt. Collega Diesel doet dat ook al decennialang. In die periode zagen we heel wat diversiteit en inclusiviteit langskomen, die iets dichter bij het merk lagen dan dat bij Benetton het geval was.
[column] Treingeluiden
Heeft elk merk nou echt een eigen geluid nodig? Of is dat alleen zinvol als je veel op tv bent? Deze vraag krijg ik dikwijls om m’n oren en het antwoord is even kort als eenvoudig: ja! Want wie maakt er nou géén geluid? En je hebt toch ook een visueel logo? Nou dan.
[BCE] Het Branded Content Event 2022 recap Ruud de Langen
De zestiende editie van het Branded Content Event 2022 op 10 mei in DeFabrique was goedgevuld, met zowel deelnemers als content. Ruud de Langen, Chief Growth Officer Dentsu, vat de hele dag op zijn eigen manier samen.
[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.
[column] Prikkelarm
Ik had er nog nooit van gehoord, maar tijdens het hardlopen zag ik een poster met daarop de mededeling ‘Van 13:00 -14:00 uur prikkelarme kermis’.
[column] Hoe onbenullig ben jij eigenlijk?
Hoe onbenullig ben ik eigenlijk als ik me geen snars aantrek van het feit dat Facebook een profiel van me opbouwt? Facebook hanteert een agressieve benadering van interesse-interferentie. Zelfs iets eenvoudigs als scrollen door een pagina kan ertoe leiden dat Facebook vaststelt dat een gebruiker interesse in dat onderwerp heeft.
[Marketing the Rainbow #15] Benetton en de foto van 1 miljard
Ik schreef pas een artikel waarin ik liet zien dat ‘Bizar’ als marketinginstrument kan worden gebruikt*. Daarop reageerde collega Luuk Ros van Marketingfacts dat dit eigenlijk al decennia zo is, en hij memoreerde de spraakmakende campagnes van Benetton sinds de jaren 80. Reden voor mij om dat merk eens onder de loep te nemen voor Marketing the Rainbow.
[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?
Marvin Jacobs van audio agency Airborne schrijft regelmatig voor MarketingTribune over het audiolandschap. De komst van het Deense Podimo op de Nederlandse markt gaat veel veranderen, volgens hem. Hij signaleert 8 belangrijke ontwikkelingen.
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
[Marketing the Rainbow #14] BMW, van paradox naar Onverklaarbaar
Automerken hebben al heel vroeg de LHBT-consument (vooral de L en H) in het vizier genomen - aangezien er met de aankoop van een auto behoorlijk wat geld gemoeid is. Sommige merken richten zich op homomannen, andere typisch op lesbiennes – maar de laatste jaren is het vooral merklading: diversiteit.
[column] Actie- of conversiegericht schrijven nog een hele kunst
Veel bedrijven gebruikten cookies als fundament voor hun datastrategie en dat blijkt nu ‘drijfzand’ te zijn. E-mailadressen zijn ‘de nieuwe cookies’ met nog veel meer voordelen en mogelijkheden om meer data gedreven te werken. Een e-mailadres ‘verdien’ je als consumenten je vertrouwen, anders dan cookies die vaak bijna worden afgedwongen via cookie-bars.
[column] Bewaarbakjes
Sinds begin april 2022 is Albert Heijn begonnen met de introductie van verpakkingsvrije producten. Hiermee moet het gebruik van plastic worden tegengegaan. Een goed initiatief dat gedragsverandering in het kader van het milieu bij de consument probeert te stimuleren. Nóg beter is het als die consumenten gewoon ‘ns wat minder eten weggooien.
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
[column] Hoe voorspelbaar zijn je klanten?
Bij zo’n verhaal wordt mijn fantasie behoorlijk geprikkeld: ‘Influencers als content creators. Het inzetten van content gemaakt door influencers vraagt minder tijd en is meestal vele malen goedkoper dan het organiseren van een professionele fotoshoot.’
[Marketing the Rainbow #13] KLM: redder van de Gay Games
In tegenstelling tot hun grote zussen in de VS, zoals American en United, en zelfs kleinere zoals JetBlue, hield KLM zich in de jaren '90 eigenlijk niet bezig met Marketing the Rainbow. Dit is vooral toe te schrijven aan de Nederlandse houding van allround inclusiviteit en het niet zo druk maken om (marketing)minderheden.
[column] Soms onleesbaar, soms briljant
Mag het woord 'narrative' uit ons vocabulaire geschrapt worden? Het woord komt met veel opwinding in talloze verhalen voor alsof het iets nieuws betekent, terwijl het doodgewoon synoniem is voor verhaal. Vervang je in sommige teksten, die op het eerste gezicht serieus overkomen, het woord 'narrative' door 'verhaal' dan staat er klinkklare onzin.
[column] 10 jaar valse beloften aan adverteerders
De afgelopen tien jaar sluisden de nerds van adtech steeds meer advertentie-inkomsten weg van uitgevers naar hun eigen zakken. Ze beloofden adverteerders miraculeuze digitale marketingprestaties en kostenbesparingen. Wat ze écht leverden waren hoge volumes aan advertentievertoningen, lage CPM-prijzen en heel veel clicks, maar die werden helaas allemaal gedreven door bot-activiteit.
[column] Fake news in marketingpresentaties
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.
[column] Jouw agency is prima, jij bent het probleem!
In mijn veertien jaar ervaring als online marketeer heb ik alle kanten van het werkveld kunnen zien. Toen ik zelf marketing agencies mocht aansturen, liep ik tegen onverwachte problemen aan.
[column] Hoe val je als bureau nog op?
Wat doe je als opdrachtgever wanneer je een nieuw bureau zoekt of je afvraagt of je bestaande bureau nog wel de beste partner is. Een pitch natuurlijk. Maar wie nodig je daar voor uit?
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.
[Marketing the Rainbow #12] Airbnb wil dat iedereen erbij hoort
Airbnb is een van de bekendste platforms voor de zogenaamde “gezamenlijke consumptie” (collaborative consumption) ter wereld. Ze staan letterlijk en figuurlijk midden in de maatschappij, dus ze zijn een rolmodel. Ze houden zich, niet verwonderlijk, ook al enige tijd bezig met Marketing the Rainbow. Een overzicht.
[column] Wanneer start de eerste projectgroep data en content?
Blijft leuk om te filosoferen over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. AI zogezegd. Het kan je leven een stuk aangenamer maken. Je kunt dromen van de vele mogelijkheden die het biedt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing