[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Het was wild west met bizarre tarieven'
Retailmarketeer René Repko heeft meer dan 25 jaar ervaring in leidinggevende marketingfuncties bij diverse grote retailers zoals Albert Heijn, Hema, Sligro, Rituals en Action. Nu werkt hij op interim-basis, waarbij hij uitgaat van een omnichannel aanpak. Een gesprek over tarieven vroeger en nu, de waardering voor creativiteit, budgetten en waar voor je geld.
Hallmark wint IF Design Award 2023 met soundbranding door Tambr
De muzikale identiteit van Hallmark heeft een IF Design Award gewonnen met de sound die bureau Tambr voor het wenskaartenmerk ontwikkelde.
[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders
Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties. Zeker ook onderzoeken naar automerken en het gedrag van hun berijders. Want zijn BMW-rijders echt zo psychopathisch zoals ze algemeen bekend staan? En wat betekent dit voor je merk?
WPP lanceert Design Bridge and Partners
WPP heeft een nieuwe wereldwijde designpartnership Design Bridge and Partners gelanceerd, voortkomend uit de eerdere fusie tussen Superunion en Design Bridge.
CEO AGU, Björn Jeurissen: 'Samenwerking Jumbo-Visma blijft droomscenario'
In samenwerking met AGU en de Efteling lanceerde Team Jumbo-Visma deze week een nieuw shirt voor de Tour de France van 2023. Het shirt, genaamd ‘The Vélodrome’, laat een sterrenhemel vol dromen zien. Volgens CEO AGU Jeurissen een fraaie symboliek.
PostNL geeft gouden zegel voor jubilerende Holland America Line uit
Sinds de oprichting 150 jaar geleden heeft de Holland America Line miljoenen mensen vervoerd, van landverhuizers tot passagiers die een luxe cruise maken. Vanwege het jubileum geeft PostNL een speciale gouden postzegel uit. Op de zegel staat een illustratie van twee markante schepen uit de geschiedenis van de HAL.
FrietHoes gaat 'op-schalen'
FrietHoes gaat vanaf nu letterlijk ‘op-schalen’ met de presentatie van een geheel eigen schaaltje. Dit emaille serveerschaaltje waarin FrietHoes het beste tot zijn recht komt, bevat een serie speciaal gemaakte illustraties van de Haarlemse striptekenaar Joost Swarte.
‘Dromen’ thema nieuwe shirt van Jumbo-Visma
In samenwerking met AGU en de Efteling lanceert Team Jumbo-Visma een nieuw shirt voor de Tour de France van 2023. Het shirt, genaamd ‘The Vélodrome’, laat een sterrenhemel vol dromen zien.
[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?
De opkomst van kunstmatige intelligentie is prompt. Ineens is het daar. Het toont aan dat er in de schaduw voortdurend wordt gewerkt aan baanbrekende technologie die ons vak raakt.
[column] Factuurtje
Ik denk dat het makkelijker is te achterhalen wat Joe Biden verdient en wat een setje kruisraketten kost om de oorlog in Oekraïne nog even voort te zetten, dan een simpel antwoord te krijgen op de vraag welk deel van het marketingbudget van de Staatsloterij naar het reclamebureau gaat.
TOP-100 Adverteerders: Interview met stijger Nutsgroep
De naam ‘Nuts Groep’ zal niet bij iedereen meteen een belletje doen rinkelen, maar de onderliggende merken van deze holdingmaatschappij waarschijnlijk wel: Budget Energie, Budget Alles-in-1, Budget Mobiel en het paraplumerk Budget Thuis. De Nuts Groep maakt een enorme sprong in de Top-100 Adverteerders, van plaats 469 naar plaats 12. Een gesprek met Sebastiaan Rigter, CCO van Budget Thuis en onder andere eindverantwoordelijk voor marketing.
BrandZ Top 30 Kantar: 'Merken doorstaan met succes uitdagingen en verhogen waarde sneller dan economie'
De BrandZ Top 30-merken in Nederland hebben met succes de uitdagingen van de afgelopen twee jaar doorstaan en hun waarde met 10% verhoogd en dat is sneller dan de economie. Action is het snelst stijgende merk in de BrandZ Top 30 van Kantar.
TOP-100 Adverteerders: Interview met stijger Samsung
Samsung staat op plek 8 in de Top-10 Stijgers van de Top-100 Adverteerders. In de Top-100 zelf maakte Samsung een sprong van de 45e plaats naar de 16e. Het mediabudget werd bijna verdubbeld van 35 naar 67 miljoen euro. Het meeste budget ging naar tv (24 miljoen) en online (35 miljoen). Wij belden met Luke van Veen, Head of Media & Advertising Benelux bij Samsung, over de gemaakte mediakeuzes in 2022.
ADCN opent inschrijving Dutch Creativity Awards
De strijd om de Lampen gaat weer van start. Vanaf vandaag kan creatief Nederland - van jong talent en kleine bureaus tot NGO’s en grote merken - hun beste creatieve werk van het afgelopen jaar inzenden.
TOP-100 Aderteerders: '2022 was jaar met twee gezichten'
Traditioneel publiceert MarketingTribune exclusief de Top-100 Adverteerders, samengesteld door mediaconglomeraat Nielsen dat onder meer marketing- en media-informatie levert. Marketingmanager Berry Punt bij Nielsen analyseert de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek over 2022. ‘Vooruitzichten 2023 zijn gunstig mits economische groei zich handhaaft.’
Palm bier: Beer of Bastards of Bastard of beer?
Team SuperRebel heeft voor het Belgische biermerk palm de nieuwe pay-off en campagne ‘Bastard of Beers’ bedacht. De pay-off kan ook andersom: ‘Beer of Bastards’. Die omkering komt ook terug in het nieuwe logo van Palm, ontworpen als ambigram, dat je van links naar rechts en andersom kunt lezen.
Kweekvleesbedrijf Vow presenteert mammoetbal in Nemo
's Werelds eerste gehaktbal gemaakt van uitgestorven dierlijk DNA is onthuld in het wetenschapsmuseum Nemo Amsterdam. Het betrokken Australische foodmerk Vow ziet in de kweekvleesmethode een middel om honger te bestrijden.
[column] De Kortingsgeneratie
In Nederland zijn de prijzen van consumentenproducten fors hoger dan in onze buurlanden; de kortingen die we krijgen, betalen we dus zelf. In België en Duitsland komen kortingen zoals wij die kennen niet voor of zijn zelfs bij wet verboden.
DVJ Insights: '87 procent van de Nederlanders houdt simpelweg niet van advertenties'
Voor de nieuwe rubriek ‘Marketing Insight van de week’ bellen we met onderzoeksbureaus voor de laatste stand van zaken in onderzoekland. In de tweede aflevering Lucas Hulsebos, CEO van DVJ Insights.
De grappigste 1 april-grappen van 2023
Onze onvolprezen collega's van Marketingfacts.nl zijn al weken bezig alle mogelijke (en onmogelijke) media af te speuren op zoek naar de beste 1 april-grappen van 2023. Onderstaand een samenvatting van hun overzicht.
Creatief bureau Multitude lanceert checklist voor ethische marketing
Maart 2023 is B Corp-maand en ter gelegenheid daarvan lanceert creatief bureau Multitude een checklist voor ethische marketing.
[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!
Als marketeers zijn we waarschijnlijk een beetje moe van het lezen over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe het ons werk zal veranderen, maar vergeet niet waarom we blij moeten zijn met deze technologie, die ons helpt om onze boodschap op een effectieve manier over te brengen en onze klanten te bereiken.
Agency Today's Specials introduceert nieuw label
Het Rotterdamse bureau Today’s Specials heeft haar nieuwe label Interior Concepts gelanceerd. Het label, gericht op horeca, combineert interieurdesign en PR.
[column] Wat betekent AI voor podcasts?
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Voor MarketingTribune houdt hij de ontwikkelingen in het audiolandschap bij. In zijn nieuwe column vraagt hij zich af wat de consequenties van AI zullen zijn en neemt gelijk de proef op de som door verschillende tools toe te passen.
H&M in zee met modehuis Mugler en lanceert designersamenwerking
H&M kondigt trots haar volgende designersamenwerking aan met modehuis Mugler. Mugler heeft altijd een breed scala aan persoonlijkheden aangesproken en verwacht met het partnership een groter publiek te bereiken, terwijl H&M zo extra merkwaarde genereert.
[column] Tomo: één duurzaam schaap over de dam
Het is altijd spannend als een nieuwe winkel zijn deuren opent. Zeker als het gaat om een concept dat zich richt op duurzaamheid en inclusiviteit, zoals 'Tomo'. Het eerste circulaire warenhuis van Nederland. Voor RetailRadar en MarketingTribune is Esmée van Venrooij op bezoek geweest om de eerste reacties van klanten te peilen.
Vernieuwde merkidentiteit voor De Nederlandse Kluis
De Nederlandse Kluis, aanbieder van kluizen, heeft een nieuwe look en feel. Met een opgefrist logo, nieuwe website, andere beeldtaal en een nieuwe always on strategie wil het merk persoonlijker worden en klantverhalen een gezicht gaan geven
Only for Men rebrandt naar OFM.
Na twintig jaar gaat moderetailer Only for Men om naar OFM. Behalve de naam verandert ook de huisstijl: fris kleurgebruik, opvallende fotografie met focus op de ‘punt’ en een compleet nieuw logo.
[column] Škoda, koploper in marketing en Tour
Škoda timmert met aantrekkelijke modellen en onderscheidende reclame flink aan de weg. Met een eigen marketingaanpak én het claimen van de wielersport heeft het Tsjechische merk in de afgelopen decennia de sprint naar een fraaie marktpositie afgelegd.
DOSSIER Als merk de barricades op! Hoe dan?
Een merk met een ‘geweten’ dat zich activistisch opstelt, raakt vaak een deel van zijn volgers kwijt, maar krijgt er meer nieuwe voor terug, zo blijkt uit vers onderzoek. Nu leent het ene merk zich beter voor engagement dan het andere. En is het belangrijk om een speerpunt te zoeken dat bij je past. Een verkenning van de kansen en (on)mogelijkheden van merkactivisme anno 2023.
Only for Men lanceert nieuw logo 'OFM'
Moderetailer Only for Men opent in Sluis de twintigste winkel van de mannenmodeketen én presenteerde er een nieuw logo op de gevel, namelijk 'OFM'. 'Als start van onze rebranding.'
Citroën 2CV rijdt zo Playmobil in
In samenwerking met Playmobil herintroduceert Citroën de wereldberoemde 2CV, 75 jaar na introductie van het legendarische model.
Bang & Olufsen kondigt twee nieuwe generaties home speakers aan
Audio/design-topmerk Bang & Olufsen kondigt de nieuwe generatie Beosound A9 en Beosound 2 aan. De twee luidsprekers zijn verkrijgbaar in de nieuwe afwerkingen Black Anthracite, Gold Tone en Natural en passen op het B&O 'Mozart softwareplatform'.
Nieuw seafood merk Mamasea in de markt gezet
Van niets tot een wereldwijd seafood love-brand, dat was de opdracht die de Noorse familie Eide neerlegde. Uiteindelijk kwam de 3e generatie zalmboeren uit bij Fitzroy, die zorgden voor de positionering, naam, visuele identiteit, verpakking en communicatie.
[column] Van fantasie tot funky biermerk: wie doet er mee?
In zijn columns deelt Peter de Boer graag zijn ervaringen, beschouwingen en praktische tips met marketeers. Dat doet hij doorgaans van langs de zijlijn, maar deze week vertelt Peter wat hij zelf momenteel in het veld doet.
Rebranding online platform PuppyPlaats
In 2021 nam Pet Media Group PuppyPlaats over om van het platform een veilige en verantwoorde dierenmarktplaats te maken en het dierenwelzijn in Nederland te stimuleren. In mei 2022 werden al diverse nieuwe features gelanceerd. Nu, maart 2023, volgt de visuele rebranding en lancering van de PuppyPlaats app.
NIBC kiest Vengean voor alle kanalen
De Nederlandse bank NIBC heeft creative branding agency Vengean gekozen voor haar cross-channel branding, communicatie en visual identity.
Cameranu introduceert nieuwe merkidentiteit
Vanaf 7 maart 2023 heeft Cameranu een nieuwe naam (in plaats van CameraNU.nl), een nieuw logo en een volledig nieuw design op de website én in de winkels.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing