[column] Twitter? Het merk is Musk, Elon Musk...
Elon Musk is oprichter, voorzitter, CEO en CTO van SpaceX. Hij is een ‘angel investor’, CEO en productarchitect van Tesla Inc. Musk is oprichter van The Boring Company (wát een briljante naam voor een boorbedrijf) en medeoprichter van Neuralink en Open AI.
Ontwerper Hedof maakt Duvel designer glas 2023
Een kleurrijke verzameling van bonte outfits, maskers en glazen siert het nieuwe Duvel glas dat is ontworpen door de Bredase illustrator Rick Berkelmans, bekend onder de naam Hedof.
[column] Art of positioning 9: Creativiteitscrisis
Tijdens de mannenfinale van Roland-Garos kwam er een commercial van CopyTrader voorbij met de pay-off: ‘Smart people copy smart people’. Illustratief voor de creativiteitscrisis waarin we verkeren.
[column] Herijken
Kennis is gebaseerd op voortschrijdend inzicht en niet op starre dogma’s. Vakantie biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf, organisaties, je merk of je wereldbeeld te 'herijken'. Wat neem jij mee en wat mee terug?
Jean-Michel Jarre ontwerpt geluid voor EV's Renault
Renault werkt samen met muzikant Jean-Michel Jarre om, met de onderzoekers van Ircam en de geluidsontwerpers van Renault Group, twee soorten geluiden te creëren voor toekomstige elektrische auto’s. Het gaat om VSP’s (Vehicle Sounds for Pedestrians) en welkomstgeluiden in de auto.
Winnaars Q2 Ster Gouden Loeki bekend
De kwartaalwinnaars van het tweede kwartaal voor de Ster Gouden Loeki 2023 zijn bekend. Onder meer Albert Heiin, Lidl en het Ministerie van Defensie zijn in top 10 gekozen door een onafhankelijk publiekspanel van GfK.
Loavies gaat partnership met Love Island aan
Modemerk Loavies vormt een koppel met de online datingshow Love Island. De campagne van het e-commerce merk en Love Island Nederland & België kwam tot stand door samenwerking met producent ITV Netherlands en media saleshouse Ad Alliance.
De zomer van... Melanie Butter, co-founder Agency Engines
Melanie Butter is PR & Reputatiemanager en co-founder van Agency Engines. Over een vakantiebestemming voor de kinderen, een huwelijksaanzoek en brandalarm.
Ultrarenner Scott Jurek: G.O.A.T. tegen goat
Sportschoenenmerk Brooks Running heeft een nieuwe internationale trailcampagne gelanceerd met in de hoofdrollen ultrarenner Scott Jurek en een geit: G.O.A.T versus goat.
[Marketing the Rainbow #39] Unilever 12: United We Stand
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Dit is het laatste in de serie artikelen over Unilever, zie voor de eerdere artikelen de links onderaan.
[column] De 7 beste digitale cases van Cannes Lions 2023
Het reclamefestival in Cannes telde dit jaar 875 winnaars uit bijna 27.000 (!) inzendingen. Als je zin hebt om van alle winnaars de casefilms te bekijken, ben je zo'n 80 uur verder. Matthijs Roumen van digitaal bureau September zette voor Marktingfacts de beste digitale cases op een rij.
Lyle & Scott ondersteunt amateurvoetbal met gratis tenues
Het Britse lifestylemerk Lyle & Scott ondersteunt in zijn nieuwe, wereldwijde merkcampagne het amateurvoetbal. Onder het adagio ‘Kits for Clubs’ biedt het merk gratis, op maat gemaakte voetbaltenues aan amateurteams en kleine clubs over de hele wereld.
Xavi Simons nieuwe gezicht Puma voetbalschoenen
Sportbedrijf Puma gaat exclusief samenwerken met voetballer Xavi Simons. Simons wordt het nieuwe gezicht zal worden van de King-voetbalschoenen.
[column] Schoten schiet tekort met nieuw logo
De Belgische gemeente Schoten presenteerde begin juni 2023 een nieuw logo. De gemeente had een frisse, nieuwe huisstijl nodig die beter past bij het DNA van Schoten. Het project kwam uit de koker van de verantwoordelijke wethouder, die onderzoek had laten doen naar de waarden van de gemeente.
[column] H'Art vernietigt heritage van Hermitage Amsterdam
Eureka, we hebben een wereldberoemde naam voor een zeer succesvol museum in Amsterdam, genaamd Hermitage Amsterdam. Maar ja, Rusland en de oorlog, dus toch maar een andere naam. Slim of dom?
DOSSIER CREATIE Mark van Iterson van Heineken
Mark van Iterson is Global Design Director bij Heineken. Design mag natuurlijk niet ontbreken als we het over creativiteit hebben en zeker niet bij Heineken, waar design niet alleen bijdraagt aan de uitstraling van de producten, maar ook aan de duurzame doelstellingen van het bedrijf: 'De kunst is dat ene briljante idee te herkennen.'
Peugeot zet voor nieuwe E-3008 in op publieksparticipatie
Om het publiek warm te maken voor de lancering van de nieuwe Peugeot E-3008 start de automaker met de #camocatch challenge. Iedereen die een prototype van de auto op de openbare weg fotografeert krijgt de kans zelf achter het stuur te kruipen.
De zomer van... Jeroen Wielaard van Just
Jeroen Wielaard is medeoprichter en managing director van strategisch ontwerp- en communicatiebureau Just: ’Wij werken voor merken die iets toevoegen aan de maatschappij’.
[column] Fiat: La dolce vita op de weg
Italië is een kleurrijk land. Dat geldt letterlijk als je op het Apennijnse schiereiland om je heen kijkt, maar figuurlijk telt deze claim zeker ook. De Italiaanse cultuur is meer dan in elk ander land ter wereld doorspekt met kleurrijke figuren, kleurrijke uitspraken en kleurrijke momenten. Fiat doet daar nog een schepje bovenop.
Chatbot Bard van Google beschikbaar in Nederland
Google’s generatieve AI-tool Bard, een concullega van de al eerder gelanceerde chatbot ChatGPT, is vanaf nu beschikbaar in Nederland en in het Nederlands. De AI-tool bevindt zich volgens het moederbedrijf nog wel in de experimentele fase.
Schoenenmerk Filmore geeft aandelen weg aan klanten
Binnen twee dagen na de lancering van Filmore heeft het nieuwe schoenenmerk honderd aandelen weggegeven. Daarmee is de lanceringslijn 'The First One Hundred' direct uitverkocht.
[column] De kracht van een visueel wenkend perspectief
De visuele identiteit van een organisatie of merk verander je niet zomaar. De visuele identiteit is een strategisch instrument en moet ook zo behandeld worden. Die verander je alleen om strategische redenen. En zelfs al is er een nieuwe visie of een nieuwe strategie, of zijn er nieuwe markten en nieuwe doelgroepen, dan nog moet de bestaande visuele identiteit het uitgangspunt zijn.
[column] Crea Cannes
Op wat waarschijnlijk mijn laatste keer Cannes Lions was, bleek creativiteit - wederom? - vele gezichten te hebben.
De zomer van... Martijn Keesmaat
Voor de rubriek ‘De zomer van…’ vroegen we markteer Martijn Keesmaat naar zijn plannen deze zomer. Lees waarom een bepaalde schoen zo onlosmakelijk is verbonden met vakantie voor hem.
[column] Het begin van het einde
Als je op Google zoekt op 'logo gemeenteraad' dan krijg je maar bijster weinig logo's te zien van gemeenteraden. En zo hoort het ook. Een gemeenteraad is een onderdeel van de gemeentelijke organisatie. Niet zomaar een onderdeel, het is het hoogste bestuursorgaan, maar onmiskenbaar een deel van het democratisch systeem.
Omslag ontwerpbureau Dog and Pony in top 50 beste covers
Het omslagontwerp van de dichtbundel Profane Verlichting van het Amsterdamse ontwerpbureau Dog and Pony behoort tot de beste 50 covers van 2022. Dat maakte het American Institute for Graphic Arts (AIGA) bekend
711 Casino shirtsponsor FC Emmen
Komend seizoen zal 711 Casino bovenaan op de rug van het FC Emmen-tenue prijken. Het online casino en de Drentse club zijn begin vorige week een samenwerking aangegaan van twee seizoenen.
Shokz hoofdtelefoons kiest voor bureau Pressure voor PR
Het Chinese Shokz, dat draadloze open-ear sportkoptelefoons produceert, heeft voor de lancering van hun nieuwe lijn open-ear earbuds een beroep gedaan op PR- en communicatiebureau Pressure. Vanaf heden ondersteunt het bureau het (sport)koptelefoonmerk in Nederland.
[column] Ontdekking van het nieuwe MG
In het afgelopen jaar heeft het van origine Britse automerk MG Motor een compleet nieuw modellenpallet geïntroduceerd. De MG line-up van vier volledig elektrische modellen en een hybride SUV vormt in een tijd van snel oplopende autoprijzen voor consumenten een plezierig geprijsd alternatief.
[column] Hoe merken hypergroei kunnen bereiken met no-code en growth marketing
Het is 2023 en 'digitalisering' is niet langer een keuze voor merken, maar een absolute noodzaak. Tel daarbij het tekort aan IT-specialisten op, de groeiende behoefte aan procesautomatisering en de snelheid waarmee bedrijven industrieën ontwrichten en naam maken - en achterblijven is ineens een serieus risico.
[interview] Van Hövell tot Westerflier lanceert Schilderen met een lens
Tot en met 24 september 2023 is de overzichtstentoonstelling van Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier – 'Schilderen met een lens' te zien in Museum JAN in Amstelveen. Deze tentoonstelling geeft een beeld van haar rijke en diverse fotografische oeuvre dat zij in 25 jaar heeft opgebouwd. 'AI vormt geen concurrentie.'
Uitslagen NL Packaging Awards 2023
NL Packaging Awards beloont de innovatieve en creatieve prestaties van verpakkend Nederland. Bedrijven kunnen zich inschrijven in twaalf categorieën, onderverdeeld in design, duurzaamheid en techniek. In de designcategorieën wonnen Joost Identities, Now New Next, Brum Design, Guts & Glorious, Offf, Reggs en Van Genechten Packaging.
Albert Heijn vernieuwt verpakkingsvrij concept
In Den Haag op het De Savornin Lohmanplein kunnen klanten vanaf nu kennismaken met het verbeterde verpakkingsvrije concept dat Albert Heijn in 2022 introduceerde.
Bang & Olufsen lanceert merkcampagne 'See yourself in sound'
Met de nieuwe merkcampagne See yourself in sound wil Bang & Olufsen samen met agency Hello Monday/Dept invulling geven aan de nieuwe merkrichting van het audiomerk door de muzieksmaak van luisteraars tot leven te wekken in de vorm van interactieve avatars.
AI transformeert hond tot mens en maakt datingprofiel aan
Hondenvoeding- en -verzorgingsmerk Pedigree zet AI in om asielhonden te transformeren tot mensen met bijbehorend datingprofiel. Deze profielen zijn tot eind juni te vinden op bekende datingapps om asielhonden met potentiële nieuwe baasjes te matchen.
'Supporter van Schoon': lange rij voor gratis friet met eigen herbruikbaar bakje
Stichting Nederland Schoon heeft in het kader van de bewustmakingscampagne ‘Supporter van Schoon' een voorproefje gegeven wat vanaf zaterdag 1 juli 2023 de nieuwe norm wordt in Nederland. Betrokken marketeers hieven hun beker.
Reserveringsplatform TheFork komt met nieuwe merkidentiteit
TheFork, een restaurantreserveringsplatform voor Europa en Australië lanceert wereldwijd een nieuwe merkidentiteit en logo. Met deze nieuwe identiteit wil het platform de impact en de verbinding tussen restaurants en gasten vergroten.
Fabienne Chapot lanceert circulair platform Relove
Designer Fabienne Chapot kondigt aan met trots 'Relove' te introduceren: een gebruiksvriendelijk circulair platform om preloved ontwerpen te verkopen en te shoppen. Het concept daagt traditionele systemen uit om bewuster winkelen aan te moedigen en kledingstukken zo lang mogelijk in gebruik te houden.
[column] Happy people make a great world
Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?
Beste Folder Awards 2023: Dirk, Hema en Aldi bekroond
De papieren folder én de online folder van Dirk zijn bekroond tot overallwinnaars van de consumentenverkiezing ‘Beste Folder Awards’ 2023. Voor het eerst zijn er dit jaar ook vakprijzen vergeven. Deze prijzen werden aan Hema en Aldi toegekend.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing