[column] Happy people make a great world
Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?
Beste Folder Awards 2023: Dirk, Hema en Aldi bekroond
De papieren folder én de online folder van Dirk zijn bekroond tot overallwinnaars van de consumentenverkiezing ‘Beste Folder Awards’ 2023. Voor het eerst zijn er dit jaar ook vakprijzen vergeven. Deze prijzen werden aan Hema en Aldi toegekend.
Hugo23 doet in commercials én kunst
Regisseur en kunstenaar David de Winter start samen met producent Menno Koop de nieuwe productiemaatschappij annex kunstgalerie Hugo23. De twee betrekken een karakteristiek winkelpand in de Tweede Hugo de Grootstraat in Amsterdam.
[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.
[column] Art of positioning 8: Waarachtigheid
Kent u het verhaal van Koning Ahab? Bijbelkenners onder ons waarschijnlijk wel, maar de meesten van u misschien niet. Om eerlijk te zijn, ik kende het verhaal ook niet tot stadspredikant Tim Vreugdenhil mij het vertelde in het kader van ons nieuwe project Soul (zie kader).
Mojo's nieuwe website richt de spotlights op hun events
Eventorganisator Mojo heeft Dept een nieuw ‘digitaal podium’ laten ontwikkelen dat de events extra moet belichten. Het bureau zorgde voor strategie, design en development van de hernieuwde website.
Gouden DIA voor Rijksmuseum, Q42 en Fabrique
De online experience Dichter bij Johannes Vermeer heeft goud gewonnen bij de Dutch Interactive Awards.
Nieuwe merkidentiteit voor architectenbureau Nudus geïnspireerd door wind
Designstudio Lava heeft voor het onlangs gelanceerde architectenbureau Nudus een levende merkidentiteit ontwikkeld. Het in Rotterdam gevestigde bureau laat zich inspireren door de natuur en de door Lava custom design tool simuleert het gedrag van de wind en beïnvloedt het logo
Meerdere bureaus winnen aanbesteding gemeente Amsterdam
De aanbesteding campagnebureau voor de gemeente Amsterdam is door meerdere bureaus gewonnen: Open Now, Thonik, Into en de samenwerkende bureaus OrangeOwl en Vorm de Stad. Als online bureaus koos de gemeente voor Social Media Men, Dmenzo en Hammerfest.
[column] Honda's zomeroffensief
Te midden van het industriële erfgoed in Antwerpen trok Honda vorige week het doek af van maar liefst drie nieuwe modellen. Met deze onthulling maakt de Japanse fabrikant het SUV-gamma in één klap compleet. Columnist Jos van den Bergh zoomt in op de drie nieuwe Honda’s.
Van Gogh Museum lanceert openbare digitale bestandscatalogus
Op 7 juni 2023 zijn de digitale Van Gogh Museum Collection Catalogues openbaar gemaakt. Na het ontwikkelen van Van Gogh Museum’s digitale identiteit, de Unravel App en hun website, werkte Dept ook mee aan de vandaag gelanceerde digitale catalogi.
Vernieuwde geïntegreerde website NIBC Bank live
Creative branding agency Vengean heeft voor NIBC bank een nieuwe portfoliostrategie, positionering, brand story, logo en visuele identiteit ontwikkeld. De vernieuwde look van de bank wordt inmiddels in diverse on- en offline kanalen toegepast middels signage, fotografie en design.
Eredivisiebal seizoen 2023/2024 onthuld
Eredivisie en Derbystar hebben de officiële Eredivisiebal voor het seizoen 2023/2024, ‘Eyes on the ball’, onthuld. Het nieuwe ontwerp is bedoeld als eerbetoon aan de verbindende kracht van het Eredivisievoetbal.
Chinese Omoda komt naar Europa
Het Chinese automerk Omoda maakt zijn entree op de Europese markt met het model Omoda 5 EV, dat vanaf 2024 ook in de Benelux verkrijgbaar is.
[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.
Nieuw verkeersbord vraagt aandacht voor toegankelijkheid straten en gebouwen
Met een nieuw verkeersbord vraagt Nationale Vereniging de Zonnebloem aandacht voor de toegankelijkheid van straten en gebouwen voor mensen met een beperking. Posters met het bord en de boodschap ‘dit bord bestaat niet, maar het staat bijna overal’ worden door heel Nederland verspreidt.
[column] AI-mania
Rinkelt er bij u nog een belletje bij het horen van de naam James Stuart Blacktorn? Waarschijnlijk niet. Toch zouden bedrijven als Cartoon NetWork, Walt Disney Studios en DreamWorks Animation niet zijn wat ze nu zijn, als Stuart Blacktorn niet aan het begin van de twintigste eeuw zijn eerste tekenfilmpje had geproduceerd.
Nieuwe merkstrategie en -identiteit voor verfmerk Fairf
Verfmerk Fairf heeft als missie om verven vriendelijker en veiliger te maken hernieuwbare plantaardige grondstoffen te gebruiken. Samen met Gardeners is een nieuwe merk- & impact-strategie uitgewerkt en een nieuwe merkidentiteit bedacht.
Jonge creatieven bepleiten trein naar Cannes-festival
‘Ga jij ook met de trein naar Cannes Lions International Festival of Creativity in plaats van met het vliegtuig? Laten we samen als Nederlandse creatieve industrie het juiste voorbeeld geven', klinkt in Nederlandse creatieve kringen.
Van Artificial Intelligence naar Animal Intelligence
Artis lanceert een actie om te laten zien dat de mogelijkheden van AI indrukwekkend zijn, maar dat er in de échte wereld minstens zulke indrukwekkende dingen bestaan. AI krijgt dan ook een nieuwe betekenis: Animal Intelligence.
SAN 2022: ABC'tje voor Kruidvat, Dentsu Creative en Albert Heijn
Na de jureringen in maart en april 2023 zijn de winnaars van de SAN Accenten 2022 op donderdagavond 25 mei tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 bekroond. In de twaalf reguliere categorieën werden 38 SAN Accenten 2022 uitgereikt. Jordi Hillenga van Scapino werd Next Merkenbouwer en Unmuted NKOTB.
Naming- en Verbal Identity-bureau Globrands sluit zich aan bij United Playgrounds
Europese koploper in naming en verbal branding, Globrands, sluit zich aan bij United Playgrounds. Samen met LiveWall, Wave, 100%Email en Verve dragen zij bij aan het realiseren van de internationale ambities van de nieuwe groep.
DOSSIER AI Nicole Verburg van VodafoneZiggo
De marketing van de toekomst is in 2018 al geland bij VodafoneZiggo in de vorm van Guru, een eigen door data gedreven ‘brein’. Guru valt klanten niet lastig met ongewenste producten en diensten, maar alleen die aanbiedingen die de klant echt wil. Persoonsgebonden marketing optima forma. In gesprek met Nicole Verburg, Director Customer Value Management bij VodafoneZiggo en voorzitter van het Nima-bestuur.
Rebranding, campagne en nieuwe website voor COC Nederland
COC Nederland is sinds 1946 de vertegenwoordiger van de lhbti+ gemeenschap. Multitude heeft een aangescherpte merkpositionering met bijbehorende website en een lanceringscampagne voor belangenorganisatie ontwikkeld met onder meer actrice Hanna van Vliet en mensenrechtenactivist Boris Dittrich.
Heineken: meet our newest beer glass
Via Linkedin (met ruim 1,8 miljoen volgers) presenteert de ‘Heineken Company’ haar nieuwe bierglas: 'Made from 99% recycled glass.'
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!
DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij Afas Software en maakt met zijn team dagelijks gebruik van diverse AI-tools om, zoals hij zegt, ‘te kijken hoe we ons werk slimmer en leuker kunnen maken’.
Springbok transformeert kerk tot hoofdkwartier
Communicatiebureau Springbok en de architecten van Officeu hebben de Sint-Albertus kerk in Mechelen een bijzondere dubbelfunctie gegeven: als het nieuwe internationale hoofdkantoor van het bureau én als ontmoetingsplek voor buurtbewoners.
DOSSIER AI Interview met Charida Dorder, auteur van AI in marketing
Charida Dorder is al ruim tien jaar werkzaam in marketing en oprichter van het platform aiformarketingacademy.com. ‘Kunstmatige intelligentie gaat het vak volledig op zijn kop zetten’, zegt ze resoluut. Volgens haar is AI dichterbij dan we denken en marketeers kunnen er beter mee aan de slag gaan. Ze schreef er meteen ook een boek over. We bellen met haar voor een toelichting.
BCE23: 'Bever reused' van Mediahuis wint live pitch voor Bever
Belangrijk en leerzaam onderdeel van het Branded Content Event is de live pitch. Een merk schrijft een pitch, bureaus presenteren hun plannen en plein public en het merk kiest het in hun ogen beste idee. En daar kan echte business uit voorkomen. Bever schreef de pitch uit, &C Media, Mediahuis en Talpa presenteerden hun idee. En Mediahuis ging er met de Beverbuit vandoor.
BCE23: 'Lifestyle is vervangen door persoonlijke stijl'
‘Diegenen die eerder weggaan krijgen geen goodiebag, fok jouw’. Gelukkig zijn er ook meer redenen om het Branded Content Event 2023 tot het laatste moment bij te wonen. Zo gaf Joeri Van Den Bergh (Human8) inzicht in de NextGen-generatie en liet Rick van Dorst (Canon) zien waarom het TV-programma ‘Het perfecte plaatje’ zo’n succes voor het cameramerk is.
Uitzendbureau The Social Pact lanceert nieuwe positionering en identiteit
The Social Pact richt zich met name op jongeren tot ongeveer 25 jaar die een tijdelijke baan of bijbaan willen hebben bij een bedrijf dat maatschappelijke impact wil maken. Strategisch en creatief bureau Fitzroy kreeg van The Social Pact de vraag om de positionering en daarmee ook de identiteit van dit uitzendbureau aan te scherpen.
Heinz gaat met vleesvervangers de markt op
In de tweede fase van de campagne ‘Neem een break van vlees, niet van smaak’ staat Heinz de komende weken op vijf stadsmarkten.
VPRO lanceert merkcampagne Breinvoer in samenwerking met Herc
De nieuwe merkcampagne Breinvoer van de hand van creatief bureau Herc heeft als doel het VPRO-gedachtegoed over te brengen aan een jongere en meer diverse generatie, die nog wel is opgegroeid met tv en radio, maar steeds meer primair online kijkt en luistert.
Onderzoek DVJ Insights: 'Succesvolle merken integreren MVO vaker in marketingstrategie'
DVJ Insights heeft de Brand Growth Study gepresenteerd. In deze editie van het jaarlijkse onderzoek lag de focus op MVO, waarbij 3.000 consumenten en 2.900 marketeers uit heel Europa zijn ondervraagd. Een van de uitkomsten: ‘MVO wordt steeds belangrijker en dan gaat het om iets positiefs doen voor mens, milieu of werknemer.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing