Interview. Rik Keessen (Mountain): 'Weet je wel wat slecht design kost...'

Interview. Rik Keessen (Mountain): 'Weet je wel wat slecht design kost...'
  • Design
  • 25 nov 2013 @ 10:15
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • AccountabilityInterview

Mountain lanceert binnenkort de Pack Calculator Light app. Hiermee zouden marketeers een basistest kunnen doen naar de effectiviteit van hun verpakkingen. Een aardige aanleiding om Rik Keessen, client director van Mountain, eens wat uitgebreider te spreken.

Hallo Rik, hoe gaat het met Mountain en hoe gaat het met jou?
De marktomstandigheden zijn best grillig, maar met Mountain gaat het nog steeds goed. Met mij gaat ook goed. Lekker veel te doen. Geeft energie.

Wat zijn je verwachtingen voor 2015?
Om met Mountain-termen te spreken: de top van de Mount Everest zal het nog niet zijn, maar een vlag op de Mont Blanc gaan we zeker planten.

Wat vind je het beste werk ooit van Mountain? 
Mijn primaire reactie zou zijn: de constante kwaliteit is het beste werk van Mountain ooit. Maar goed, als ik dan toch moet kiezen neem ik toch graag Calve of Hertog Jan als bijvoorbeeld. Omdat merkcommunicatie uiteindelijk toch belangrijker is dan productcommunicatie.

Welk werk ben je stiekem wel een beetje jaloers op?
De Coca Cola Can van JKR (door Turner Duckworth, red.) . Less is zo veel meer more.

Voor welk merk zou je nog wel eens willen werken en waarom?
Red Bull. Ik ben een off-piste skiër en heb met een paar sportwinkels ooit een kort bezoek gebracht aan Red Bull in Fuschl am See, Oostenrijk. Over merkbeleving gesproken… En ik zou mij heel graag eens op het design van de cans willen storten.

Wat vind je het beste argument voor een marketeer om te investeren in design?
Weet je wat slecht design je kost…

Op welke manier houdt Mountain zich bezig met accountability van design?
Effectiviteit en waarde creatie staan bij ons hoog in het vaandel. Natuurlijk doen we onderzoek en dat zou je een soort van accountability kunnen noemen. Maar liever kijken wij naar de commerciële en marketing feiten van onze klanten.

Wat is het laatste nieuws?
Binnenkort lanceren we de Pack Calculator Light app. Hiermee kunnen marketeers een basis test doen op de effectiviteit van hun verpakkingen. Begin 2014 gaan we ook de volgende stap van Mountain in de markt zetten. Maar kan ik verder nog niets over vertellen.

Welke vraag had je willen krijgen en wat is het antwoord op die vraag?
Waarom is je vak zo leuk en waarom werk je bij Mountain? Het vak gaat over het vinden van duurzame en relevante relaties tussen personen, zonder dat daar wetgeving voor is. En die zoektocht, het puzzelen met elkaar, blijft fascinerend. En als je dat mag doen in een mooi Berlage- pand, met een groep gedreven no-nonsens professionals, dan stap ik graag elke werkdag om 6.00 uur uit mijn nest.

Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken