Contenttips van een Facebook-designer

Contenttips van een Facebook-designer
  • Design
  • 5 feb 2014 @ 09:00
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • InteractieInterview

Het Facebook Design Team is in Nederland. Gedeeltelijk dan. Gisteravond bij Vandejong creative agency vertelde Jasper Hauser, Product Design Manager bij Facebook over de organisatie van design bij en de cultuur van het jarige tech-bedrijf. Met MarketingTribune deelt hij zijn ultieme tips om als marketeer het beste uit Facebook te halen.

De Facebook-afvaardiging mist het verjaardagsfeestje thuis, maar gelukkig heeft Vandejong ook taart en champagne. Het designteam komt voor het event Interaction14, deze dagen in Amsterdam, maar zoekt vooral naar product designers. De avond bij Vandejong, gehost door Facebook, wordt daarom met name bezocht door uitgenodigde, talentvolle ontwerpers. Recruiter Jeremy houdt zich breed glimlachend op de achtergrond: ‘I don’t want to walk around like a sales person. If somebody on our team spots a potential employee, we have a little technique…

Begrip
Facebook wil met het bezoek aan Nederland ook een beter begrip creëren voor 'de dingen die ze doen’, zo vertelt de Nederlandse product design manager Jasper Hauser. ‘Het gaat ons echt om de gebruiker en we zullen nooit gekke dingen doen met onze data,’ is kort samengevat zijn boodschap. We moeten dus geloven dat de missie van het bedrijf, ‘to give people the power to share and make the world more open and connected’, is zoals hij is, en dat er geen bijbedoelingen zijn.

Design & Culture & Data
In zijn presentatie deelt Hauser zijn ervaringen bij Facebook, dat ‘zoveel meer is dan Facebook alleen en zoveel producten kent’.

Design kent vier pilaren bij Mark Zuckerberg en consorten: user research, product design, content strategy en communication design. Er wordt gewerkt in productteams van zo’n vijftien tot twintig mensen. Een designer maakt onderdeel uit van zo’n team. ‘De teams zijn eigenlijk allemaal start ups bij elkaar’, omschrijft Hauser de cultuur. Hij werkt nu tweeënhalf jaar in Sillicon Valley. En het is waar: je wordt aldaar compleet 'gepamperd'. Je was wordt gedaan en koken is niet nodig. Alles om ervoor te zorgen dat jij je kan focussen op je werk en je free time. De Nederlander heeft zes designers in zijn team en is eindverantwoordelijk voor het design van tien producten, waaronder Events en Rating & reviews.

Gebruikservaring
Het gaat naast letterlijke vormgeving, vooral om het designen van een gebruikservaring. Hauser is een fan van data en tweakt de input van gebruiksonderzoek net zolang tot een product klopt. Hij haalt een oud voorbeeld aan, Nearby Places, maar laat zo precies zien waar zijn team en hij zich mee bezig houden: ‘We vroegen ons af of we een local search-systeem konden ontwerpen op basis van likes en locaties. Het bleek snel dat ratings nodig waren, maar we wilden meer dan een ster. We vroegen mensen een recommendation te schrijven, maar dit leverde vooral spam en boze restauranteigenaren op. We losten dit op door mensen via de timeline na twee dagen om een rating en review te vragen en beide te koppelen.’

No meeting-wednesday
Dagen van Hauser vullen zich met name met overleg en ‘het uitvogelen van volgende designstappen’. Op no meeting-woensdag beantwoordt hij mails en heeft hij bijvoorbeeld veel sollicitatiegesprekken.

Contenttips Zijn ultieme contenttips voor marketerend Nederland zijn ontluisterend simpel:

1. Zet dingen op Facebook die ook echt interessant zijn. Hauser ziet nog te veel bedrijvenvragen ‘hoe loopt jullie dag?’ Dat werkt niet, levert geen interactie. Plaats eerlijke foto’s, bij voorkeur van mensen, met een interessant, niet gecompliceerd verhaal. Een schoolvoorbeeld en inspiratie is volgen de designer Humans of New York

2. Wees specifiek in je publiekskeuze. Hou je doelgroep klein. ‘Veel marketeers zijn gewend aan inzetten op breed, Facebook is een medium dat zich leent voor gerichte benadering van kleine, gespecificeerde groepen mensen. Als je dit zo doet, haal je veel meer effect.’

'Our code', uit een notitieboekje van The Facebook design officers' recruiters.

'All glory comes from daring to begin' , cover van notitieboekje van The Facebook design officers' recruiters.

Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken