Dit is de identiteit van het instituut Nationale Opera & Ballet

Dit is de identiteit van het instituut Nationale Opera & Ballet
  • Design
  • 18 feb 2014 @ 12:20
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Visual idOnlineBranding

Nationale Opera & Ballet is de naam van het gefuseerde instituut dat is voortgekomen uit Het Muziektheater Amsterdam, De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet. De identiteit bestaat uit een logo en huisstijl, een website die de wereld van opera en ballet combineert en een uitgebreide seizoensbrochure.

De invulling van de nieuwe huisstijl moet het vooruitstrevende karakter van de twee kunstvormen opera en ballet weerspiegelen . Beide kunstvormen komen pas echt tot leven in beweging, met beeld en geluid, zo is het idee. Symbolisch verwijst de stijl naar het huis dat in verandering is. Door uit te gaan van bewegend beeld in plaats van still-fotografie wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden op gebied van nieuwe media. 

Lesley Moore
Het Amsterdamse ontwerpbureau Lesley Moore heeft de nieuwe huisstijl en vormgeving voor Nationale Opera & Ballet ontwikkeld. Zij ontwierpen eerder onder meer de nieuwe identiteit voor het Centraal Museum te Utrecht, waarmee zij winnaar werden van de Dutch Design Award – Graphic design 2012.

Petrovsky & Ramone
Fotografenduo Petrovsky & Ramone maakten het nieuwe campagnebeeld, beeld voor de resterende producties van het huidige seizoen en voor het seizoen 2014/2015. Naast fotografie maken ze ook de videotrailers voor de producties van Nationale Opera & Ballet.

Robin de Puy
Fotografe Robin de Puy maakt alle portretfoto’s voor Nationale Opera & Ballet. De Puy, recent winnaar van de Nationale Portretprijs 2013, is de eerste fotograaf die alle portretten maakt voor Nationale Opera & Ballet.

Website TamTam tekent voor de website.

Ambitie Els van der Plas, algemeen directeur van Nationale Opera & Ballet: ‘Door onze krachten te bundelen kunnen we nog efficiënter en effectiever werken. Zo kunnen we onze toppositie bevestigen en verder ontwikkelen, en meer mensen laten genieten van opera en ballet. We willen dat iedereen weet wat voor wereldprestaties we iedere dag leveren op gebied van opera en ballet; iets waar heel Nederland met recht trots op kan zijn. Door met genoemde partijen samen te werken, krijgen we een uitstraling die bij onze ambities past.'

Seizoen 2014-2015
Naast de ingebruikneming van de nieuwe huisstijl presenteerde Nationale Opera & Ballet ook het seizoen 2014-2015 [pdf seizeonsbrochure] . Enkele hoogtepunten daaruit zijn: De scenische wereldpremière van de befaamde Gure-Lieder in regie van Pierre Audi, een nieuwe versie van La Bohème en de herneming van de uiterst succesvolle Zauberflöte uit 2012. Het seizoen bij de opera wordt afgesloten met Lulu. Ee stuk geregisseerd door de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge. Het ballet opent het seizoen wederom met een feestelijk Gala. Wereldpremières in het nieuwe seizoen zijn afkomstig van Hans van Manen, Christopher Wheeldon, David Dawson en Ernst Meisner. Nieuw op het repertoire is een werk van Wayne McGregor en een van de belangrijkste balletten van John Neumeier: La Dame aux Camélias. Verder staan onder andere de reprises Het Zwanenmeer in de uitvoering van Rudi van Dantzig en het prijswinnende ballet Cinderella op het programma.

Credits
Nationale Opera & Ballet
Sandra Eikelenboom
Monique de Zeeuw

Ontwerpbureau
Lesley Moore

Campagnefotografie
Petrovsky&Ramone

Portretfotografie
Robin de Puy

Ontwikkeling website
Tam tam

Corporate campagne
Being There

Grafisch ontwerp
Tim van Enthoven

PR campagne
Hagens PR & Strategie

 



Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken