[Designpanel] Grolsch Stender

[Designpanel] Grolsch Stender
  • Design
  • 22 apr 2014 @ 08:15
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Cartils kreeg van Bierbrouwer Grolsch de opdracht de drie varianten van Stender in een nieuwe jas te steken. Dit om de herkenbaarheid te vergroten, de vindbaarheid in het schap te verbeteren en het alcoholarme bier als een op zichzelf staand merk te positioneren. Een driekleurige mozaïekvorm en de referentie naar fruit, moeten zorgen voor een opvallende en frisse uitstraling. Het designpanel van MarketingTribune ziet het niet.

Steven de Cleen, strategy director PROUDdesign
Ik lees dat de nieuwe verpakking Stender positioneert als op zichzelf staand merk gebrouwen door Grolsch? Het is een dik verhaal voor een zeer mager resultaat. Als je een merk opnieuw wilt neerzetten, dan moet je ook iets unieks creëren. En niet gaan knippen en plakken met verschillende stijlelementen die vechten om aandacht. Hierdoor vormen de losse elementen geen geheel en zeker geen merkgedachte. De grafiek van de ruitjes vecht met de fotografie. Net als het saaie Stender woordbeeld dat doet met een kaal en verloren Grolsch woordbeeld. De ratio achter de operatie is duidelijk (en onbegrijpelijk), maar de emotie ontbreekt geheel. Stender Natural? Een op zichzelf staand merk maar toch in een Grolsch flesje? Durf van de ruitstructuur je merkstijl of merkvorm te maken en trek dit door, maar hier is men blijven hangen en zo laat je de consument (m/v) ook bengelen. Het lijkt daarmee eerder op een fancylabel van een Duitse retailer dan op een A-merk. Stender? Standard!
Rapportcijfer: 2


ir. Edwin Visser Directeur van designbureau SOGOOD
Een verfrissende en moderne nieuwe look voor Stender om het als op zichzelf staand merk te positioneren. Tot zover niets verkeerd. Maar dan moet er nog het Grolsch logo op als endorsement. En dan gaat het ineens helemaal mis. Endorsement betekent bevestiging, bekrachtiging. Dan moeten de twee entiteiten Stender en Grolsch wel geloofwaardig uit dezelfde bron afkomstig zijn. Anders kan een merk zijn functie als endorsement niet vervullen.
Het logo van Grolsch, zeker in die karakteristieke kleur groen, vertegenwoordigt een geheel andere identiteit dan Stender. Hier clashen twee werelden. Dus Grolsch beveelt met dit design zijn Stender merk niet aan, maar haalt het juist onderuit. Dat zien we helemaal gebeuren bij het flesje. Het is een Grolsch fles, dus het Grolsch merk is hier niet eens de endorsement, maar leidend hoofdmerk geworden. En dan komt daar een Stender uiting bovenop. Oftewel we zien hier een Grolsch man met een fout rokje aan.
Rapportcijfer: 3

Stijn Braun, design director Mountain
Bier of Limonade? Deze onduidelijkheid intrigeert, maar maakt het ook onbestemd. Het mist vooral een duidelijke verwijzing naar alcoholarm bier, hetgeen Grolsch toch (weer) probeert te verkopen. Helpt het kleurige ruitenpatroon dan binnen deze gedachte om frisheid en natuurlijkheid te communiceren? Nee, in tegendeel. Het maakt de vervreemding met inmiddels bekende categoriecodes alleen nog maar groter. Het patroon valt zeker op, maar werkt negatief voor de bekende merkelementen van Grolsch. Alcohol vrij hoeft echt niet design arm te zijn.
Rapportcijfer: 3

Designers versus marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit design?


Nicole Freid, directeur Marketing & Innovatie HAK geeft een 6.
Paul Sluis, Brandmanager KLM Nederland, geeft een 6.
Marc van Eck, managing partner Business Openers, geeft een 4.

Lees de onderbouwing in MarketingTribune 8, 2014.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken