Designpanel: Nationale Opera & Ballet

Designpanel: Nationale Opera & Ballet
  • Design
  • 8 apr 2014 @ 07:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignpanelVisual id

Ontwerpbureau Lesley Moore ontwierp de huisstijl voor Nationale Opera & Ballet, fotografenduo Petrovsky & Ramone maakte het nieuwe campagnebeeld, beeld voor de resterende producties van het huidige seizoen en voor het seizoen 2014/2015, fotografe Robin de Puy maakt alle portretfoto’s en TamTam tekent voor de website. De expertrecensies.

Claire Parker, Creative Director Design Bridge
Een sterke stijl, direct herkenbaar als een culturele bestemming. De krachtige typografie is duidelijk en geeft ruimte aan de stijlvolle fotografie om kleur en emotie toe te voegen.

Ik heb veel respect voor Lesley’s systematische en architectonische design stijl maar dat wil niet zeggen dat het bruikbaar is voor expressieve identiteiten. Het nadeel van deze grafische stijl is dat het snel afstandelijk en een beetje stug wordt. Dit zie je met name op het moment wanneer je dit op een groot aantal uitingen gaat toepassen. Voor mij gaat het bij alle kunstvormen – in het bijzonder bij Opera en Ballet – om het weergeven van de expressive en emotie. Vloeiende bewegingen of geluiden, met een gevoel voor balans, kracht en elegantie.

Wat ik wel in het logo zie is dat het publiek en de performance samenkomen door het gebruik van verschillende lagen – als het ware de zaal en het podium. Mooie subtiele elementen die je zelf kan ontdekken.

Rapportcijfer: 8

Stefan Pangratz, creative, VBAT
Het is intrigerend hoe er ondanks de minimaal ingezette middelen, zoveel herkenbaarheid wordt gecreëerd. De bewegende stills op de site zijn daarin bijzonder geslaagd; verrassend en zeer stijlvol gemaakt. In de rust die het geheel uitstraalt, ligt volgens mij dan ook de kern en de kracht van de hele identiteit. Een identiteit voor fijnproevers? Misschien wel, maar in elk geval zeer geslaagd.

Het toneel als lijn is een leuke symboliek. Daarbij straalt de gekozen typografie autoriteit uit en heeft het een nationaal karakter zonder opdringerig te worden.

Voor mij eens te meer het bewijs dat een goede identiteit verder gaat dan alleen een logo; het is de optelsom van goed geregisseerde onderdelen die samen een prachtig geheel vormen. Keer op keer.

Rapportcijfer: 9

Tom Dorresteijn, ceo Studio Dumbar Het is niet eenvoudig, wat in deze stijl allemaal moest worden samengebracht: opera, ballet én een gebouw. Alsof je de volleybalclub, de turnvereniging en hun sportzaal in één stijl moet vatten. Hoewel er cross-overs zijn in de doelgroepen, zijn ballet en opera toch verschillende werelden.

Het bureau is daar echt heel goed in geslaagd. Alles heeft zijn plaats gevonden én het is ook nog eens een erg mooie stijl. Je moet even wennen aan de half verzonken typografie, maar het sterke is dat de woordmerken duidelijk aanwezig zijn, zonder teveel te ‘willen’. Het is rustig en duidelijk, het verschaft vooral een podium, zonder zelf teveel aandacht te vragen. Dat podium wordt vervolgens benut door prachtige fotografie en motion graphic - heel sterk online - die de opera en balletliefhebber moet aanspreken.

Daar zit overigens een lichte vrees voor de duurzaamheid van het concept. Gaat de organisatie het op termijn volhouden zoveel zorg (en budget) aan fotografie/beeld te blijven besteden? Ik hoop het van harte.

Rapportcijfer: 8

Designers versus marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeersspanel voor dit designconcept?
Marc van Eck, managing partner Business Openers geeft een 9
Nicole Freid, marketing directeur HAK geeft een 9
Tessa van Breugel, Brand Manager Doritos geeft een 8,5
Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 7, 2014

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken