Dutch Design: Powertools van FERM

Dutch Design: Powertools van FERM
  • Design
  • 16 apr 2014 @ 08:15
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • InterviewProductdesign

Producent van elektrisch gereedschap FERM zet een andere koers uit. De eerste serie nieuwe powertools, ontworpen door Waacs is net gepresenteerd op de Internationale Eisenwarenmesse in Köln. MarketingTribune praat met Marcel Jansen, creative director van de ontwerpstudio. Opdat Dutch Design ook over powertools gaat.

Hoe kwam gereedschapmaker FERM bij Waacs? Halverwege 2013 versloeg hun voorstel de voorstellen van drie andere partijen. De machineproducent wil zich meer richten op de internationale markt en is toe aan een hernieuwde productlijn. FERM werd opgericht in 1965 in Genemuiden, tegenwoordig is het hoofdkantoor van het gereedschapsmerk in Zwolle. Jansen over de opdracht: ‘Toen de productie anders werd georganiseerd, was het een goed moment om de hele hand held machinelijn onder handen te nemen. In totaal zijn dat zo’n dertig producten, daarvan hebben we nu elf producten af. De productdesigns moesten meer coherent en meer van nu worden. FERM heeft ook nog allerlei tafelgereedschappen, maar daar zijn we niet voor gevraagd.’

'De productdesigns moesten meer coherent en meer van nu worden.'

Proces
De ontwerpers van Waacs hebben de zogenaamde vrije hand, maar geen invloed op de kleurkeuze. Die is al gemaakt door het communicatiebureau dat de herpositionering begeleidde. Jansen over de kleuren: ‘Middenblauw, zwart en oranje, dat stond al vast. Oranje om de Nederlandse oorsprong te communiceren, zwart en middenblauw voor de serieuze uitstraling. Het oranje gebruikte FERM al, maar wij zetten het nu iets minder plat in. De bedienknoppen waren oranje, maar dat is gewoon iets te simpel. Oranje is nu voorbehouden aan die elementen waarop we het accent willen leggen. Het knopje dat je anders niet kunt vinden. Op de bedienknop ligt je wijsvinger al vanzelf, die hoef je niet te accentueren.’ Uit praktisch oogpunt schaft Waacs een freesmachine aan voor het ontwerptraject. Om zo het gebruiksgemak gemakkelijk te bepalen. ‘We werken ook met 3D-printing, maar het voordeel is dat je met zo’n gefreesd schuimblok, in tegenstelling tot een 3D-printer, ook met de hand gemakkelijk wat weg kunt halen,’ legt Jansen uit.

'De bedienknoppen waren oranje, maar dat is gewoon iets te simpel.'

Time to market
De totstandkoming van de productontwerpen mogen een klein wonder heten. In veel minder dan een jaar werden elf machines ontwikkeld, in juni moeten ze in de winkels liggen. Daarover zegt Jansen: ‘Normaal is de time to market gewoon minimaal een jaar, en dat geldt voor één machine… Om zo min mogelijk in de problemen te komen met productie hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk risico's uit het ontwikkelingstraject te ontwerpen, maar we hebben op een aantal plekken toch ingegrepen in de machine layout. Door het anders rangschikken van interne componenten konden we in een aantal gevallen een veel compacter design realiseren. Het beste voorbeeld hiervan is de 3.6V mini schroefboormachine.’ [helaas nog geen beeld van beschikbaar, red.]

'We hebben op een aantal plekken toch ingegrepen in de machine layout'

Design for all
Het nieuwe ontwerp is vooral fijner. ‘Ferm kwam als een van de eerste op de markt met een lijn gereedschappen met Li-ion (of Lithium ion) technologie. Eigenlijk waren ze er net te vroeg mee: de batterijen waren nog te groot en te zwaar. Dan gaat de wet van de remmende voorsprong in werking,’ vertelt de Waacs-man: ‘ze waren er te vroeg mee, de techniek nam zoveel ruimte, de machines waren te groot. Van alle machines hebben we productevaluaties doorgenomen en uit Azië kwamen klachten over de grootte van de handvaten. We zijn ook zelf gaan spelen met de tools, het halve team is vrouw. Vrouwenhanden blijken ook moeite te hebben met de grootte van de handgreep. De grap is dat een handvat wel te groot kan zijn, maar eigenlijk niet te klein. De range die wij maken is dus veel handzamer en slanker.’ Is het kortom een machinelijn voor vrouwen? ‘Nee,’ bezweert Jansen: ‘het is design for all: Aziatische handen, vrouwenhanden en grote kolenschoppen. Het is en blijft een serieuze powertool, maar dan niet onbenullig groot.’

'Het is en blijft een serieuze powertool, maar dan niet onbenullig groot.'

Resultaat
Volgens Jansen was het een grote verassing dat FERM op de Eisenwarenmesse in Keulen met zo’n radicale nieuwe lijn kwam. Er zijn op voorhand al 25 procent meer orders geplaatst ten opzichte van de oude machinelijn. Dat terwijl de machines nog niet op de markt zijn.
De Canton Fair in China is een van de grootse vakbeurzen ter wereld. FERM staat er dit jaar als een van de weinige niet Chinese bedrijven. ‘Dat is fantastisch’, meent Jansen: ‘Het gaat voor een letterlijke verademing zorgen voor heel veel inkopers. Een Chinese partij ontwikkelt dingen niet zoals een Nederlandse partij. De eisen in een Westers land liggen hoger.’ De creatief directeur klinkt eigenlijk gewoon een beetje trots, heel wat voor een nuchtere Rotterdammer: ‘Waar het me om gaat is dat technische producten niet door buitenlandse bedrijven ontworpen en ontwikkeld hoeven zijn. Het gebeurt vaak hier in Nederland. Mensen denken dat alles ver weg ontworpen wordt, maar het gebeurt hier. Bijvoorbeeld in Zwolle bij FERM en bij Waacs op de Coolsingel. Dat bewustzijn mag wel wat omhoog.’

'Er zijn op voorhand al 25 procent meer orders geplaatst ten opzichte van de oude machinelijn.'

Dutch Design
Nederlandse productontwikkeling leeft en is essentieel voor een gezonde binnenlandse economie. Daarnaast spelen Nederlandse ontwerpstudio's en producenten een rol van betekenis op het competitieve wereldtoneel. Helaas gebeurt dit nu grotendeels buiten het blikveld van de gemiddelde consument. Aldus Waacs. De studio wil dit onder de aandacht brengen. Jansen: ‘Iedereen kent Dutch Design vanuit een meer artistieke hoek. Ik denk dat het goed is dat Nederland weet hoeveel technisch hoogwaardige producten in Nederland worden ontwikkeld. Producten waar consumenten heel blij van worden.’

'Iedereen kent Dutch Design vanuit een meer artistieke hoek. Ik denk dat het goed is dat Nederland weet hoeveel technisch hoogwaardige producten in Nederland worden ontwikkeld. Producten waar consumenten heel blij van worden.’

---

Waacs bestaat ruim twintig jaar en kent sindsdien een kernteam van zeven mensen. Relatief klein in omvang, maar je zou de studio kunnen kennen van bijvoorbeeld het ontwerp van de Senseo of dankzij het werk voor grote opdrachtgevers als Henkel (voor de merken Pritt, Pattex en Loctite), Midea (een belangrijke Chinese producent van huishoudelijke apparaten) en Velda (producent van vijverpompen en –accessoires). Ook van Waacs zijn de melkcupjes van Friesland Campina, de blikken van Karvan Cévitam en de Atag Fusion Volcano wokbrander. Allemaal ontwikkeld in Rotterdam, tegenwoordig in Waacs’ ”penthouse studio” aan de Coolsingel, recht tegenover het Rotterdamse stadhuis.

---


 
 
Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken