Marketing & Design Congres: maak kennis met Linda Volkers (Rijksmuseum)

Marketing & Design Congres: maak kennis met Linda Volkers (Rijksmuseum)
  • Design
  • 27 mei 2014 @ 08:56
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Marketing & Design CongresOnline

De vijfde editie van MarketingTribune’s Marketing & Design Congres maakt de impact van design inzichtelijk. Een event dat draait om de zakelijke onderbouwing van design. We hebben prachtige keynotes. In aanloop naar het event op 24 juni aanstaande, maken we kennis met de sprekers. Vandaag: Linda Volkers, marketing manager bij het Rijksmuseum. Ze verzorgt een keynote samen met Martijn Pronk, uitgever print en online bij het Rijksmuseum.

Het Rijksmuseum heeft de museumwebsite opnieuw uitgevonden. Wat aan aangename eer dus dat jullie op het Marketing & Design Congres komen presenteren. Wanneer ontstonden de eerste ideeën voor Rijksstudio en was je vanaf het begin betrokken?
Het idee is door het Rijksmuseum ontwikkeld en gerealiseerd met diverse partners. We wilden onze collectie een prominente rol geven op onze nieuwe website. Digitaal doen wat we elke dag in het museum doen: de collectie presenteren aan breed publiek. En gebruik maken van de extra mogelijkheden die een digitaal platform biedt, bijvoorbeeld het zelf aan de slag gaan met beelden van het Rijksmuseum. In de tien jaar dat het Rijksmuseum werd verbouwd zijn er veel werken gedigitaliseerd. Dit is niet de aanleiding geweest voor Rijksstudio, maar het is wel een voorwaarde. We konden op grote schaal onze collectie in hoge kwaliteit tonen. De focus op beeld heeft het uiteindelijke ontwerp en de functionaliteit van Rijksstudio en de gehele website bepaald. Tijdens het Goed Geld Gala in februari 2011 heeft de BankGiro Loterij aan ons projectvoorstel een bedrag toegekend om het te kunnen realiseren.

In Rijksstudio op de website vind je bijna 200.000 hoge resolutie beelden om te liken, te verzamelen, te delen én om te downloaden voor eigen gebruik – particulier en commercieel. Was het, wat je noemt, ‘een designuitdaging’ en/of vooral een technische uitdaging?
Het was een designkeuze die technische uitdagingen met zich meebracht. Zo is de site volledig responsive en worden de beelden groot getoond zonder de snelheid aan te tasten. De designkeuze is: de collectie dichtbij brengen. Die keuze herken je op verschillende niveaus. Zo is bijvoorbeeld gekozen voor een tablet first aanpak. Met je vingers aan de kunst zitten is een speciale ervaring. De werken worden in volle glorie schermgroot getoond, zonder afleiding. Onze partners Fabrique, Q42 en Irma Boom, die de site hebben ontworpen en gebouwd, hebben fantastisch werk verricht. Eén van de sterktes is dat we de culture snackers bedienen zonder onze andere meer traditioneel ingestelde klanten teleur te stellen. De culture snacker geniet van de visuele power van de site, de kunstliefhebber wordt net zo goed bediend met die grote beelden maar die vindt er ook aanvullende informatie. Ze zitten elkaar niet in de weg, want wie op de site iets meer wil, die vragen we om iets meer te doen.

Welke internet- en designprijzen heeft de Rijksstudio inmiddels allemaal gewonnen? Wat roemen de jury’s vooral?
We ontvingen onder meer een Dutch Design Award, Gouden Spin Award, Museum and the Web Award –drie keer, waaronder “Best of the Web” en “People’s Choice”- en een Dutch Interactive Award. Woorden die jury’s gebruikten: durf, helemaal van nu, museumwebsite opnieuw uitgevonden.

Waarom heeft het rijksmuseum een designwedstrijd gekoppeld aan Rijksstudio?
We willen gebruik van de beelden stimuleren, mensen uitdagen creatief te zijn met de collectie, gebruikers te veranderen in makers. De wedstrijd Maak je eigen meesterwerk laat zien wat er mogelijk is, dat iedereen het kan. En door werk van de finalisten tentoon te stellen in het Rijksmuseum is de cirkel weer rond. Daarnaast genereert het traffic en nieuwe bezoekers en is een manier om de aandacht vast te houden. We gaan de Rijksstudio Awards elk jaar uitreiken.

Waarom is het Rijksmuseum met Rijksstudio aanwezig op de designbeurs Salone del Mobile?
Dezelfde argumenten als bij de Rijksstudio Award, maar dan voor internationale professionele creatieven. Dat doen we trouwens ook op een minder high brow manier, door onze samenwerking met Etsy.com.

24 Juni licht je met Martijn Pronk de marketing- en designkeuzes achter Rijksstudio uitgebreid toe op het Marketing & Design Congres. Zonder alles te verklappen, wat steekt een bezoeker van het event hier van op?
We presenteren wat de voorwaarden zijn voor een succesvol webdesign, welke keuzes je moet maken en hoe je zorgt dat je een concept maakt dat bij je past.

Tot slot, wat vind je nu een heel goed voorbeeld van effectief marketingdesign en waarom?
Pinterest, vanwege de focus op het visuele en de eenvoud in design, Blendle en De Correspondent, vooral om het vernieuwende concept. En verder participatie-sites als Kickstarter.’

3 Juni aanstaande verschijnt een uitgebreid interview met Linda Volkers en Martijn Pronk in MarketingTribune 11.
-------------------------------------

Marketing & Design Congres
Designgedreven bedrijven doen het 228 procent beter op de beurs, investeer dus gerust een dag om te ontdekken wat design voor uw marketing kan doen. Hoe laat u uw packaging, product, online aanwezigheid en corporate id voor uw merk werken? Ontdek het tijdens het vijfde Marketing & Design Congres, 24 juni 2014 in Vianen.

Programma & inschrijven
Het volledige programma en inschrijven via marketingendesign.nl. Zie ook de eventpagina op Facebook.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken