Marketing & Design Congres: maak kennis met Tom Dorresteijn (Studio Dumbar, Design Accountabilty Awards)
- Design
- 15 mei 2014 @ 07:47
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - AccountabilityDesignawardsMarketing & Design Congres
- 15 mei 2014 @ 07:47
- Redactie Design
De vijfde editie van MarketingTribune’s Marketing & Design Congres maakt de impact van design inzichtelijk. Een event dat draait om de zakelijke onderbouwing van design. We hebben prachtige keynotes. In aanloop naar het event op 24 juni aanstaande, maken we kennis met de betrokkenen. Nu: Tom Dorresteijn, ceo van Studio Dumbar, dagvoorzitter van het congres en initiator en juryvoorzitter van de Design Accountability Awards.
Je bent voor de derde keer dagvoorzitter van het Marketing & Design Congres. Begrijpelijk vanuit de organisatie, maar waarom vind jij het leuk om te doen?
Door de congressen heb ik ontdekt dat ik het heel leuk vind om dagvoorzitter te zijn; zorgen dat de inhoud tot zijn recht komt, maar vooral ook een sfeer creëren die ontspannen, persoonlijk en soms een beetje relativerend is. Ik heb een hekel aan stijve congressen en seminars.
Je lanceerde de Design Accountability Awards. De prijs wordt voor het eerst vergeven op het congres 24 juni. Lastig die dubbele rol?
Het is wel een beetje veel van het goede. Voor het komende congres vinden we daar wel een oplossing op. En als de awards zich goed ontwikkelen, verdienen die denk ik al snel hun eigen moment. Nog los van de vraag of het congres niet eens een nieuwe dagvoorzitter wil.
Hoe is je initiatief, de Design Accountability Awards, ontvangen?
Ik krijg erg enthousiaste reacties; ‘wat goed dat dit er is!’, is de algemene reactie.
Hoe gaat het met de inzendingen?
Er zijn al aardig wat bureaus die een inzending hebben aangekondigd, maar er zijn nog geen cases binnen. Dat zou ook wel héél snel zijn. Dus over de kwaliteit kan ik nog niets zeggen. Ik weet ook niet welke verwachting we moeten hebben van de kwantiteit en kwaliteit. Het eerste jaar zal denk ik een pionierjaar zijn.
Ben je als juryvoorzitter onafhankelijk of heb je juist de beslissende stem?
Absoluut het eerste. Ik zal mijn mening zeker geven, maar de jury beslist.
Uitgaande van het eerste, is er nog een marketing- of bureaudirecteur die je speciaal wilt oproepen in te zenden?
Nee eigenlijk doe ik die oproep aan alle marketing-, communicatie- en bureaudirecteuren. Dit is de prijs die iedereen moet willen hebben.
Het is een mooie jury, zijn de leden enthousiast?
Iedereen kijkt er naar uit omdat het nieuw is en volledig anders dan de awards die puur op creativiteit en estetiek zijn gericht.
Inzenden van een designcase kan nog tot 30 mei, heb je nog goede tips voor twijfelaars?
Gebruik deze kans om ervaring op te doen in het samenstellen van een business case rond een designproject. Want écht; als we daar in groeien, komt dat zowel de resultaten als de creatieve kwalteit ten goede.
Over het Marketing &Design congres nog even, is er een programmaonderdeel waar je speciaal naar uit kijkt?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen en visie van Mark van Iterson. De zwaartekracht van een wereldwijde, beursgenoteerde onderneming die toch durft het experiment te zoeken in zijn merk; dat vind ik een vitaal onderwerp.
Hoe bereid je je voor op het dagvoorzitterschap?
Ik moet het schema, het ritme van de dag goed in de vingers hebben en ik maak graag vooraf even kennis met de sprekers. Veder heb ik niet veel inhoudelijke voorbereiding nodig. Ik reageer vooral op wat er ter plekke gebeurt.
Tot slot iets over je persoonlijke voorkeuren; wat vind jij nu een heel goed, en als het kan een recent voorbeeld van effectief marketingdesign en waarom?
Apple begint het nu op productinnovatie een beetje kwijt te raken, en het lijkt zo plat om Apple als voorbeeld te noemen, maar dat is nog steeds het beste voorbeeld ooit. Vorm, inhoud en commercieel resultaat zijn één synergetisch geheel; het bouwt een wereldmerk zonder noemenswaardige uitgaven aan marcom. Dat is echt ongelofelijk. van een geheel andere orde vind ik de site van het Rijksmuseum een sterk voorbeeld. Ook daar zie je het belang van goede ideeën (inhoud) in combinatie met sterke vormgeving. In online is daar nog veel winst te behalen voor bedrijven.
-------------------------------------
Marketing & Design Congres
Designgedreven bedrijven doen het 228 procent beter op de beurs, investeer dus gerust een dag om te ontdekken wat design voor uw marketing kan doen. Hoe laat u uw packaging, product, online aanwezigheid en corporate id voor uw merk werken? Ontdek het tijdens het vijfde Marketing & Design Congres, 24 juni 2014 in Vianen.
Programma & inschrijven
Het volledige programma en inschrijven via marketingendesign.nl. Zie ook de eventpagina op Facebook.
-------------------------------------
Design Accountability Awards
Design vervult een cruciale rol in de economie. Het vergroot de concurrentiekracht van producten, diensten en communicatieactiviteiten. Elke manager en ondernemer weet dat. Maar het is belangrijk de 'bibliotheek' aan interessante, overtuigende business cases te laten groeien en onder de aandacht te brengen. Om die reden zijn de Design Accountability Awards opgezet. De organisatie van de Design Accountability Awards (DAA) wil de link tussen design en business onderstrepen en inzichtelijk maken.
Jury
- Tom Dorresteijn (voorzitter), Studio Dumbar, ceo/partner
- Arjan van den Born (prof. dr.), Universiteit van Tilburg, hoogleraar creatief ondernemerschap
- Hans Spoelman, Financieel Dagblad, hoofd design
- Patrick Kuijsters, SNS Bank, director marketing & online
- Rik Riezebos, Eurib, branding specialist
- Adjan Kodde, Mirabeau, oprichter/partner
Inzenden
Een designcase insturen kan tot 30 mei aanstaande. Alle info en het inschrijfformulier via marketinendesign/award.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing