Online design case: Monday's Mystery Tickets van KLM
- Design
- 9 mei 2014 @ 16:15
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Online
- 9 mei 2014 @ 16:15
- Redactie Design
KLM biedt zes weken lang iedere maandag honderd 'mystery tickets' aan. Wekelijks worden vijf bestemmingen in Europa geselecteerd waar klanten voor €99 naar toe kunnen vliegen. Bij aankoop weet de klant nog niet naar welke van de vijf bestemmingen de reis gaat. Egotribe ontwikkelde het campagneplatform. We zoomen in op het online design en delen vast wat resultaten.
Via klm.nl/mysterytickets kunnen klanten iedere maandag mystery tickets boeken voor het eerst volgende weekend. Op dinsdag laat KLM de klant weten naar welke bestemming de reis gaat en op vrijdag vertrekt de vlucht vanaf Schiphol. De luchtvaartmaatschappij komt de avontuurlijke boekers tegemoet met de Ask a Local-service. Omdat zij weinig tijd hebben om de reis voor te bereiden, biedt KLM de boekers de mogelijkheid om tijdens het verblijf via WhatsApp restaurant-, uitgaans- en andere reistips te vragen aan een inwoner ter plaatse.
De opdracht
Geef Mystery Ticket een gezicht. De uitdaging lag vooral in het helder communiceren van de vele boodschappen - 100 tickets, 99 euro, maandag boeken, dinsdag bestemming onthuld, vrijdag voor 19.00 uur vliegen, maandag na 10 uur weer terugvliegen - zonder dat de tekst het algemene beeld zou bepalen. Dat zou namelijk een enorme afhaker voor deelnemers zijn. En de look & feel van de website moest uiteraard bij de bestaande City Trips-campagne aansluiten.
Flexibel grid
Ramon Rol, Egotribe: ‘Uitdaging voor ons designteam was de balans te vinden tussen het inspirerende en het actiematige karakter van het concept. De combinatie van inspirerende fotografie en infographics vroeg qua lay-out om een flexibele grid oplossing. Een ander voordeel van de flexibiliteit is dat ’Ask a Local’ een prominente plek binnen de pagina kon krijgen. Om het inspirerende karakter te bewaken hebben we ervoor gekozen om, waar mogelijk, met iconen te werken, zodat het algemene paginabeeld niet wordt gedomineerd door lappen tekst.’
Design De website is responsive opgezet, maar er is dus bewust gekozen voor een aparte mobiele website die veel meer gefocust is op het boekingsproces dan op het inspireren. De balans ligt hier dan ook anders dan op het grote scherm (desktop en tablet). Bij het kleine scherm ligt de focus op conversie. Het is om zowel vanaf desktop, tablet als smartphone een ticket te boeken.
- Beeld versus tekst
Om balans te houden tussen beeld en tekst is veelvuldig gebruik gemaakt van color overlays met tekst over beeld, zowel in rollovers als in persuasion-elementen.
- Vluchtinformatiebord, animatie en iconen
De (wekelijks wisselende) vijf bestemmingen worden op een vluchtinformatiebord getoond. Onderaan de pagina wordt doorlopend een animatie getoond waarin (het verloop van) de uitdaging wordt uitgelegd. Iconen wijzen de weg. Dit gebeurt zowel in de uitleg van de uitdaging als in het boekingsproces.
- Countdowns
Alle bestemmingen worden direct met foto getoond, wat samen een inspirerend beeld moet opleveren. Om de ‘sense of urgency’ over te brengen staan er twee countdowns prominent in beeld: de resterende tijd om te boeken en het aantal tickets dat op dat moment nog beschikbaar is. Op willekeurige momenten verschijnen ook wat meer subtiele persuasion-elementen in beeld, een soort teasers (’Drink jij straks cocktails in Madrid?’ of ’Ga jij straks shoppen in Lissabon?’) die de bezoeker moeten enthousiasmeren of inspireren.
- Grid
Het meest in het oog springende element van de website is het grid, aldus Egotribe: ‘De website wordt altijd fullscreen getoond, waardoor alle basiselementen bij elke resolutie tegelijk in beeld zijn. ‘
Resultaat
De eerste maandag werd de reeks afgetrapt met tickets naar Oslo, Göteborg, Genève, Warschau en Barcelona. Alle honderd Mystery tickets zijn verkocht. 75 procent van de boekers heeft zich aangemeld voor de Ask a Local-service. Het grootste deel van de websitebezoekers werden hierheen geleid via Facebook of Twitter. De helft daarvan bezocht de website via een smartphone of tablet.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing