Zoe Piper en duo Kock/Hoitink winnen eerste editie BNO Packaging Talent Award

Zoe Piper en duo Kock/Hoitink winnen eerste editie BNO Packaging Talent Award
  • Design
  • 24 jun 2014 @ 15:50
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignawardsPackaging designMarketing & Design Congres

Tijdens het Marketing & Design Congres 2014 werden vanmiddag de ontwerpen ‘Zeebel’ van Zoe Piper en ‘Premium Geneverfles’ van het duo Marcel Kock en Selma Hoitink beiden onderscheiden met de BNO Packaging Talent Award 2014. De twee tweede prijzen gingen naar Hany Saad en Omar Al-ouf.

De nieuwe prijsvraag daagde jong ontwerptalent uit tot het ontwikkelen van een verpakkingsconcept voor twee echte praktijkcases. In de categorie Food vroeg het merk Hooghoudt om een hedendaags ontwerp voor een ambachtelijke Nederlandse jenever met internationale allure. In de categorie Non-Food gaf Marqt opdracht voor het ontwerpen van een innovatieve verpakking voor duurzame handzeep.

Robuuste banderol
De Premium Geneverfles met houten banderol van Marcel Kock, student industrial design aan de Universiteit Twente, en Selma Hoitink, student grafisch ontwerpen aan de HKU, beantwoordde volgens de jury het beste aan de briefing van Hooghoudt en ontving de eerste prijs: “De robuuste fles met houten banderol refereert aan het productieproces (de rijping in houten vaten) en staat voor kwaliteit en traditie, maar is tegelijkertijd modern uitgevoerd.”



De tweede prijs in de categorie Food gaat naar de ‘Koolstof’ fles van Hany Saad, student aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. De jury noemde de symboliek van deze fles eigentijds, rijk en masculien, en zag opnieuw de relatie met het productieproces: “Het zwart-hoekige onderste deel van de fles roept associaties op met de actieve koolstof die een rol heeft in het maakproces van de drank.”


Gestileerde schelp
In de categorie Non-Food wees de jury de ‘Zeebel’ van Zoe Piper, die in 2012 de Design Academy voltooide, aan als winnend ontwerp: “De gestileerde keramische, schelpvormige houder impliceert op organische wijze het gebruik. De schelp verwijst naar een duurzame natuurlijke vorm en is op zichzelf een mooi object voor op een aanrecht of wastafel. In het ontwerp is goed nagedacht over de portionering van de biologisch afbreekbare zeepparels.”



De kegelvormige zeepdispenser van Omar Al-ouf, student industrial design aan de TU/e, was goed voor een tweede prijs. De hervulbare, robuuste conische houder is gemaakt van afbreekbaar (mais)plastic en opgebouwd uit drie kleuren. De jury prijsde de minimalistische uitstraling en de boodschap achter het concept: “De drukpomp gaat door zijn dosering niet alleen overgebruik tegen, maar maakt de gebruiker ook bewust van zijn actie. De pomp vult zich namelijk pas opnieuw met zeep als de pomp na gebruik opnieuw wordt ingedrukt.”



Beide eerste prijswinnaars ontvingen € 1.500 en een trofee. De winnaars van de tweede prijs gingen naar huis met een trofee en een geldbedrag van € 250.

De jury van de BNO-Packaging Talent Award 2014 bestaat uit Arno Donkersloot (Hooghoudt), Kaj Grondhuis (Marqt), Steven de Cleen (PROUDdesign), Kasper Looije (Millford) en juryvoorzitter Frank Nas (Design Bridge). Secretaris is Rita van Hattum (BNO).

Over de BNO Packaging Talent Award
De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van packaging designbureaus binnen de BNO, die verenigd zijn in het Dutch Packaging Design Initiative. De prijs is uitgeschreven om het vakgebied verpakkingsontwerp onder de aandacht te brengen van designstudenten, jonge ontwerpers en opleidingen. Jurylid Arno Donkersloot bevestigt het belang: “Een goede verpakking kan een impuls geven aan de revitalisatie van het merk.”

Merkeigenaren die een briefing ter beschikking willen stellen voor de BNO Packaging Talent Award 2015 worden van harte uitgenodigd zich bij de BNO te melden.

Over het Dutch Packaging Design Initiative
Het Dutch Packaging Design Initiative zet zich in voor de positie en ontwikkeling van verpakkingsontwerp in Nederland. De prioriteiten zijn onderwijs, promotie en netwerk. Het initiatief bestaat op dit moment uit Anthem, Brand Candies, Brandnew Design, Brum Design, BTM | Bataafsche Teeken Maatschappij, dBOD, Design Bridge, DreamCatch, FLEX/theINNOVATIONLAB, Hajok, Millford, OD, Pepper Design, PROUDdesign, Reggs, SOGOOD, VBAT en WAACs.

Partners en sponsors
De BNO Packaging Talent Award 2014 heeft als partners Hooghoudt en Marqt. De prijs wordt gesponsord door Marketing Tribune, het vakblad voor de marketingprofessional, gerenommeerde prepress-specialist Volkers, marktleider in professionele blikverpakkingen MetalArts, en het meest innovatieve verpakkingsevent in de Benelux: Packaging Innovations.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken