Showcase: Bison, winnaar Design Accountablility Award 2014

Showcase: Bison, winnaar Design Accountablility Award 2014

Tijdens het Marketing & Design Congres 24 juni jongstleden werden drie designcases bekroond met een Design Accountability Award (DAA). We delen de winnende cases. Nog te goed: Bison. Het onderscheidende innovatieve ontwerp van de Air Max Vochtvreter Ambiance, een ontwerp van Flex/the Innovationlab, heeft geleid tot een omzetgroei en biedt kansen voor de toekomst. Het concept won eerder al een GIO (Goed Industrieel Ontwerp) Erkenning.

Opdracht
Een redesign van de bestaande vochtvreter om het product ook geschikt te maken voor andere leefruimtes in huis, om daarmee een hogere afzet te kunnen realiseren en de marktpositie van Bison verder te versterken.

Concept
De zeer functioneel ogende blauwwitte vochtvreter van Bison bestaat al circa 20 jaar. Het klassieke model vond voornamelijk zijn weg naar kelder en garage en had een matige gebruiksvriendelijkheid. Bij het legen van de open blauwe bak werd vrij gemakkelijk gemorst, wat vervelende vlekken kon veroorzaken. Een product met gaten zou altijd een erg functioneel uiterlijk zou houden, zeker gezien de zeer lage maakkosten, aldus Flex. Het ontwerpidee was een andere aanzuiging van de lucht; niet direct, maar indirect vanaf de zijkant. Een lampachtige vormgeving, met een luchtspleet waardoor de lucht wordt aangezogen, die de ‘vochtsteen’ zijdelings beroert en die het opgevangen vocht vervolgens in een beter gesloten onderbak met schenktuit opvangt en goed past in een huiselijk interieur.

Proces
De product deeën werden verder uitgewerkt tot een rendering en 3D-CAD model, dat 3D werd geprint. Het prototype werd door Bison uitvoerig getest. In de prototypefase bleek het nieuwe model 30% beter te functioneren dan de bestaande vochtvreter. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever werd het ontwerp verder geoptimaliseerd met een scherpe kostprijsdoelstelling; fractioneel duurder dan het bestaande product. Werkend van prototype naar prototype met strenge kostprijsbewaking werd nog altijd een10-20% efficiënter opnamevermogen behaald. In nauwe samenwerking tussen de Italiaanse producent, Bison en FLEX werd dit verder uitontwikkeld tot de Air Max Vochtvreter Ambiance. Een proces dat van ideeontwikkeling tot marktintroductie in september 2012 slechts een jaar heeft geduurd.

Resultaten
Innovatie met nieuw luchtcirculatiesysteem en krachtig opnamevermogen dat zorgt voor optimaal leefklimaat. Een prachtige elegante vormgeving met fijne textuur, in mooie interieurtinten. Door het totaal andere ontwerp zag FLEX mogelijkheden om de Ambiance, naast de 500g maat, ook uit te voeren in een kleinere 100g variant, met als doel nog meer afzet te kunnen genereren. Bovendien zorgt het nieuwe veilige anti-lek systeem met schenktuit en smalle opening, voor eenvoudig uitschenken van het vocht en dus veel sympathieker in gebruik. Een beschermd idee, dat Bison een veilige concurrentiepositie biedt voor nu en in de toekomst. Hiermee is voor hen een platform van producten ontstaan, dat in de toekomst nog verder uitgebreid kan worden met nieuwe varianten.
De afzet is bijna verdubbeld, inclusief de lichte kannibalisatie van het klassieke type in de beginfase . De Ambiance heeft een hogere prijsstelling dan de klassieke variant en levert daarmee een hogere bijdrage aan de omzetgroei. Behalve het succes in de bestaande afzetmarkten, heeft de introductie van de Ambiance geleid tot mogelijkheden in nieuwe markten, zoals Frankrijk, Spanje en Zuid-Amerika. Daarnaast opende het deuren binnen nieuwe afzetkanalen, zoals Food in Frankrijk, Drugstores in Duitsland en Oostenrijk en Online in Nederland.

DAA juryoordeel: ‘Design als driver van innovatie’
• Prachtige case
• Game-changer, grote innovatie
• Integrale case design en innovatie
• De cijfers zijn wat summier en global. Overige beïnvloedende factoren zijn niet
bekend/benoemd. Maar de resultaten zijn evenzeer sterk.
• Benieuwd naar de verdere uitbouw in assortiment en design
• Design als driver van de totale innovatie: technisch/functioneel én experience

Design Accountability Awards
Design vervult een cruciale rol in de economie. Het vergroot de concurrentiekracht van producten, diensten en communicatieactiviteiten. Elke manager en ondernemer weet dat. Maar het is belangrijk de 'bibliotheek' aan interessante, overtuigende business cases te laten groeien en onder de aandacht te brengen. Om die reden zijn de Design Accountability Awards opgezet. De organisatie van de Design Accountability Awards (DAA) wil de link tussen design en business onderstrepen en inzichtelijk maken.

Jury
• Tom Dorresteijn (voorzitter), Studio Dumbar, ceo/partner
• Arjan van den Born (prof. dr.), Universiteit van Tilburg, hoogleraar creatief ondernemerschap
• Hans Spoelman, Financieel Dagblad, hoofd design
• Patrick Kuijsters, SNS Bank, director marketing & online
• Rik Riezebos, Eurib, branding specialist
• Adjan Kodde, Mirabeau, oprichter/partner

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken