Duurzame packaging die oogt als cadeau

Duurzame packaging die oogt als cadeau
  • Design
  • 21 aug 2014 @ 15:50
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • InnovatiePackaging designSustainable

De mogelijkheden van packaging zijn nog lang niet uitgeput. Dat laat het werk van de Stockholmse designstudio Tomorrow Machine wel zien. De Zweden maken verpakkingen van bijenwas, gekarameliseerde suiker en zeewier, die eruitzien als cadeautjes.

Inspiratie uit de natuur

Vorig jaar won Tomorrow Machine al de Packaging Design Award van designblog The Dieline, voor de meest duurzame verpakking. De studio specialiseert zich in concepten op het gebied van verpakkingen, producten en foodconcepten. Daarbij laten de designers zich inspireren door de natuur.

Rijst in bijenwas

Zo is er nu basmatirijst verpakt in een piramide van zachte bijenwas, bedrukt met soja-inkt en blauw geverfd. De piramide wordt opengemaakt zoals een sinaasappel: je pelt de blauwe schil eraf.

Olijfolie in een suikerbol

Voor olijfolie maakte Tomorrow Machine een bolvormig omhulsel van gecarameliseerde suiker met een wascoating. Om het open te maken moet je het stukslaan als een ei, want als het materiaal breekt beschermt de waslaag de suiker niet meer. De verpakking smelt als die in contact komt met water.

Smoothie in zeewierlaag

Een felroze frambozensmoothie zit er in de rechthoekige verpakking die de studio maakte van agar-agar zeewier en water. De packaging gaat open door met een rietje een gat in de bovenkant te prikken. Het meest bijzonder is misschien wel dat de verpakking even snel bederft als de inhoud, hij is gemaakt voor drankjes die kort houdbaar zijn en in de koelkast bewaard moeten worden. Omdat de buitenkant reageert op factoren zoals hitte, kun je aan de verpakking zien of de inhoud nog houdbaar is.

Maaltijd in afbreekbare bloem

Dan is er nog het zelf-openende doosje. De gedraaide verpakking ziet er niet alleen uit als een bloem, hij komt ook langzaam tot bloei als hij verwarmd wordt. In de magnetron gaat het doosje langzaam open. Het is gemaakt in samenwerking met het Zweedse onderzoeksbedrijf Innventia, dat er een biologisch afbreekbaar materiaal voor ontwierp.

Bron: The Dieline


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken