Duurzame packaging die oogt als cadeau
- Design
- 21 aug 2014 @ 15:50
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- InnovatiePackaging designSustainable
- 21 aug 2014 @ 15:50
- Redactie MarketingTribune
De mogelijkheden van packaging zijn nog lang niet uitgeput. Dat laat het werk van de Stockholmse designstudio Tomorrow Machine wel zien. De Zweden maken verpakkingen van bijenwas, gekarameliseerde suiker en zeewier, die eruitzien als cadeautjes.
Inspiratie uit de natuur
Vorig jaar won Tomorrow Machine al de Packaging Design Award van designblog The Dieline, voor de meest duurzame verpakking. De studio specialiseert zich in concepten op het gebied van verpakkingen, producten en foodconcepten. Daarbij laten de designers zich inspireren door de natuur.
Rijst in bijenwas
Zo is er nu basmatirijst verpakt in een piramide van zachte bijenwas, bedrukt met soja-inkt en blauw geverfd. De piramide wordt opengemaakt zoals een sinaasappel: je pelt de blauwe schil eraf.
Olijfolie in een suikerbol
Voor olijfolie maakte Tomorrow Machine een bolvormig omhulsel van gecarameliseerde suiker met een wascoating. Om het open te maken moet je het stukslaan als een ei, want als het materiaal breekt beschermt de waslaag de suiker niet meer. De verpakking smelt als die in contact komt met water.
Smoothie in zeewierlaag
Een felroze frambozensmoothie zit er in de rechthoekige verpakking die de studio maakte van agar-agar zeewier en water. De packaging gaat open door met een rietje een gat in de bovenkant te prikken. Het meest bijzonder is misschien wel dat de verpakking even snel bederft als de inhoud, hij is gemaakt voor drankjes die kort houdbaar zijn en in de koelkast bewaard moeten worden. Omdat de buitenkant reageert op factoren zoals hitte, kun je aan de verpakking zien of de inhoud nog houdbaar is.
Maaltijd in afbreekbare bloem
Dan is er nog het zelf-openende doosje. De gedraaide verpakking ziet er niet alleen uit als een bloem, hij komt ook langzaam tot bloei als hij verwarmd wordt. In de magnetron gaat het doosje langzaam open. Het is gemaakt in samenwerking met het Zweedse onderzoeksbedrijf Innventia, dat er een biologisch afbreekbaar materiaal voor ontwierp.
Bron: The Dieline.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing