Interview: Linda Franse over Grolsch Koelservice op Lowlands

Interview: Linda Franse over Grolsch Koelservice op Lowlands
  • Design
  • 15 aug 2014 @ 08:10
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingInterview

Studio Linda Franse (SLF) ontwierp de Grolsch Koelservice, die dit weekend op Lowlands staat. De Rotterdamse studio bedacht de afgelopen jaren verschillende brand activations voor het biermerk, die op Lowlands, maar ook op de Zwarte Cross, Down the Rabbit Hole, Fantasy Island en Freshtival en Manana Manana staan. Tijd voor een interview.

Dag Linda, sta je al op het festivalterrein?
Ik ben onderweg! We gaan zo de boel opbouwen. De afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereidingen. In januari waren de eerste ontwerpen al klaar, dus ik ben nu heel benieuwd of we alles precies zo kunnen neerzetten als we voor ogen hadden. Dat is elk jaar weer superleuk.

Voor Lowlands hebben jullie de Koelservice ontworpen, wat houdt het in?
Op Lowlands mag je je eigen drankjes meenemen naar de camping. Wij willen dat nog wat leuker maken, en daarom kunnen bezoekers bij ons hun eigen blikje Grolsch omruilen voor een koud biertje. ‘Ruil je lauwe voor een kouwe’. Naast de Koelservice staat er een winkel waar je andere biertjes kunt krijgen, zoals de Grolsch Radler.

Op elk festival doet Grolsch iets anders. Waarom hebben jullie de Koelservice juist voor Lowlands ontworpen?
Elk festival heeft zijn eigen sfeer en zijn eigen publiek, daar proberen we zo goed mogelijk op aan te sluiten. De sfeer is heel anders dan op bijvoorbeeld de Zwarte Cross, waar ook mensen zijn met een dagkaart,. en waar een hele andere line up is. Daar hebben we twee weken geleden een tien meter hoog houten vat neergezet. . Lowlands zelf duurt drie dagen, maar de camping is vier dagen toegankelijk. Daarom vonden we het leuk om juist iets voor op de camping te bedenken. Lowlands gaat over dingen proberen, dus wilden we ook nieuwe biertjes meebrengen, zodat er wat te proeven valt.

Hoe ziet het ontwerp eruit?
Op Lowlands wordt veel gedaan met hergebruikt materiaal wat goed past bij de merkwaarden van Grolsch, echt en authentiek, en om daar bij aan te sluiten hebben we twee zeecontainers omgebouwd. In de ene zit de Koelservice, de andere is een winkeltje. We hebben veel hout en echte materialen gebruikt, en moderne signing. Dus geen plastic neonletters, maar bijvoorbeeld een groot krijtbord beschilderd door een krijtbord-artist, en prints op hout. We wilden dat alles er authentiek uitziet, net als de rest van het festival. De crew heeft bijvoorbeeld mooie leren schorten aan, die het vakmanschap van Grolsch naar voren brengen. En de barcrew draagt verschillende shirts. Ook daarmee willen we verrassen: de kleding bevat geen schreeuwerige logo’s. We willen dat mensen denken: hee, wat een tof shirt – en pas daarna zien dat ’t van Grolsch is.

Wat heb je in de afgelopen jaren geleerd van eerdere brand activations op festivals?
Ontzettend veel. Op een festival is in principe niks, je moet alles zelf neerzetten en bent afhankelijk van allerlei factoren. Als we een kiosk bouwen in de Amsterdam Arena weet ik precies wat de mogelijkheden zijn, maar op een festival moet je met veel meer dingen rekening houden. Het weer is heel bepalend, met zon heb je een totaal ander festival dan met regen. Twee weken slecht weer vóór het festival maken de ondergrond heel anders, dan moet je bijvoorbeeld zorgen dat er platen liggen. En op een festival moet je altijd werken met materialen die hufterproof zijn, maar daar moet je ook mee innoveren.

Ga je zelf nog van het festival genieten?
Absoluut, ik blijf het hele weekend, dus ik ga zeker kijken wat er allemaal te beleven is. Maar ik vind het alleen al geweldig om te zien hoe ons plan op papier verandert in realiteit. Hoe maken mensen er gebruik van, draait de boel?

www.studiolindafranse.nl 


 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken