Symbolisch nieuw logo World Trade Center

Symbolisch nieuw logo World Trade Center
  • Design
  • 18 aug 2014 @ 11:41
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Visual idGraphic

Het vernieuwde World Trade Center in New York heeft een nieuw logo. Internationaal bureau Landor ontwierp het beeldmerk voor het complex dat verrijst op de plaats van de originele Twin Towers. Het ontwerp symboliseert de geschiedenis van de torens.

Het logo is opgedragen aan alle mensen die omkwamen bij de aanslagen op 11 september 2001. Te zien zijn vijf staven die elk staan voor een van de torens. Twee lege staven bovenaan vertegenwoordigen het Tribute in Light, een kunstinstallatie van twee lichtkolommen die jaarlijks op 11 september naast het WTC-terrein vertoond wordt. De twee staven daaronder staan voor het bestaande National September 11 Memorial.

De bovenste helft van het logo bestaat uit staven die schuin zijn afgesneden onder een hoek van 17.76 graden. Die hoek verwijst naar de hoogte van het centrale nieuwe WTC-gebouw, het One World Trade Center gebouw, van 1.776 voet (541 meter). Die hoogte is weer een verwijzing naar 1776, het jaartal van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring.

Het logo vormt als geheel een ‘W’, die verwijst naar zowel het WTC als naar Westfield, de projectontwikkelaar achter winkelruimten in het nieuwe complex. Het zal gebruikt worden op bewegwijzering, bij de ingang van gebouwen, op uniforms en websites.

Voor het ontwerp krijgt designbureau Landor 3.57 miljoen dollar. Het bureau tekende vorig jaar een contract bij de Port Authority of New York and New Jersey, het havenbedrijf dat eigenaar is van het terrein waarop het WTC staat.

Bron: Designweek.

Het nieuwe World Trade Center gezien vanaf New York Harbor (juli 2013). Foto: Joe Mabel


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken