Volvo vernieuwt logo 'ironmark'

Volvo vernieuwt logo 'ironmark'
  • Design
  • 1 sep 2014 @ 11:17
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Visual id

Volvo heeft haar logo opgefrist. Het automerk toonde de nieuwe brand identity bij de lancering van de XC90, de eerste in een nieuwe lijn auto’s.

Het vernieuwde ‘ironmark’ logo is ontworpen door het Zweedse Stockholm Design Lab. Het logo was al in gebruik sinds 1927 en is gebaseerd op het scheikundige symbool voor ijzer.

Stockholm Design Lab laat weten: “Volvo had een update van het ironmark nodig, dat optimaal zou zijn voor communicatie en veelzijdig genoeg voor allerlei toepassingen. Het symbool is teruggebracht tot de meest eenvoudige vorm.”

De nieuwe XC90 is de eerste Volvo die het nieuwe logo draagt. De bekende pijl rechtsboven in het logo loopt synchroon met een diagonale streep over de grille van de wagen. Samen met de voorlichten, die volgens Volvo de vorm van ‘Thor’s hamer’ hebben, introduceert het automerk naar eigen zeggen een ‘volledig nieuwe, onderscheidende en zelfverzekerde uitstraling voor Volvo’s nieuwe generatie auto’s.’

De laatste update van het ironmark dateert van 2006. Destijds werd de vernieuwing uitgevoerd door het Londense Bite Agency.

Het nieuwe logo van Volvo

Het vorige logo


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken