Designpanel: Koekvla
- Design
- 7 okt 2014 @ 09:54
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Packaging designDesignpanel
- 7 okt 2014 @ 09:54
- Redactie Design
Melkunie heeft een nieuwe positionering die zich richt op de passie, rituelen en variatie van zuivel. 'Met Melkunie wordt het lekkerder en leuker aan tafel!' PROUDdesign ontwikkelde een nieuw design voor het hele assortiment. Het logo is bedoeld als trots en authentiek en schuin geplaatst. Inspirerende fotografie, persoonlijke teksten en een huiskamersetting, moeten warmte brengen in een koud segment. De eerste introductie is de koekvla. Straalt de warmte er vanaf?
Stijn Braun, Design director Mountain
Bij een herintroductie hoort een verbeterde verpakking. De vla oogt smakelijk, is helder en bestemd voor een gezellig tafelmoment, al is het idee van een tafelmoment hedendaags een beetje voorspelbaar. Maar goed, wat betreft purpose, clarity en appeal gaat het best goed. Het enige, niet minst belangrijke, is schapwerking en personality. Valt het design daadwerkelijk op? Daarnaast mist het, ondanks het opgeplakte logo, een duidelijke bredere Melkunie-signatuur. Complimenten voor de styling maar in merkbelang een iets lagere score.
Rapportcijfer: 6
Arthur Brandenburg van den Gronden, Director Design Strategy & Growth Anthem
De schapopvallendheid van de Melkunie Koekvla pakken is goed geregeld. Het repeterende karakter van deze nieuwe range geeft een sterke blokvorming op het schap en de interactie tussen de verschillende zijdes is leuk gedaan. De krachtige kleuren helpen in dit schap ook mee, al voelt het wel zwaar en zoet maar mogelijk is dat helemaal in lijn met dit zuiveltoetje dat meer verwennend dan verantwoord zal zijn. Al heeft het design details van Hollandse gezelligheid, het geheel voelt toch een beetje afstandelijk aan. In executie wellicht iets te bedacht en keurig. De typografie zou aan inspiratie en persoonlijkheid kunnen winnen. Persoonlijk houd ik erg van roze koeken en in combinatie met dit design ga ik dit ‚Koekje bij de vla’ pak zeker eens kopen.
Rapportcijfer: 7
ir. Edwin Visser, Directeur van designbureau SoGood
Het idee ‘warmte brengen in een koud segment’ is uitstekend, maar de uitwerking is helaas niet geslaagd. Het begint met dat misplaatste schuine logo, dat op geen enkele manier de nieuwe positionering ondersteunt. Vervolgens een niet relevante te kinderlijke typografie voor de soortaanduiding, die beter bij een Danoontje zou passen. En tenslotte een ondefinieerbare gebreide ondergrond. Het vormt geen overtuigend en begrijpelijk geheel. Het ziet er bij elkaar geknipt en geplakt uit.
Blijft over het idee van de producten die mooi in elkaar overlopen als de pakken strak tegen elkaar aan staan. Maar zo staan ze zelden in de winkel, noch bij je thuis.
Melkunie heeft nog niet de juiste stijl gevonden om de juiste snaar te raken. Jammer, want het zijn vast lekkere producten.
Rapportcijfer: 3
Designers versus marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit design? Lees de onderbouwing in MarketingTribune 17.
Kirsten den Drijver, Marketing Manager Maruti Footwear: 7
Marc van Eck, Partner Business Openers: 3
Karlijne Bos, Senior Brand Manager Pearle: 6.5
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
- Arthur Brandenburg van den Gronden
- PROUDdesign
- Edwin Visser
- Koekvla
- Melkunie
- Anthem
- Stijn Braun
- SOGOOD
- Mountain
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing