Designpanel: NPO
- Design
- 21 okt 2014 @ 11:48
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - DesignpanelVisual id
- 21 okt 2014 @ 11:48
- Redactie Design
De publieke omroep onderging een naamswijziging en daarom is ook de stijl herzien. De reden voor de naamswijziging, verwoordt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) als volgt: 'Er worden vele honderden uitzendingen door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat dit aanbod versnipperd raakt. Door de naamswijziging is het programma-aanbod van de NPO gebundeld en gemakkelijk terug te vinden.' Het panel beoordeelt de nieuwe corporate stijl, ontworpen door Studio Dumbar.
Stefan Pangratz, Design Director VBAT
De NPO is van iedereen en voor iedereen. De vraag is of dat in de veranderde wereld van televisiekijken nog mogelijk is, waar Netflix, HBO en nog talloze andere zenders elke informatie- en entertainmentbehoefte afdekken.
Deze nieuwe omgeving maakt een scherp en eenduidig profiel van een merk nog belangrijker. Vanuit dit uitgangspunt vind ik het lastig om twee dingen met elkaar te combineren; namelijk NPO als een soort “intel inside” kwaliteitszegel aan de ene kant en het profiel van de zender aan de andere kant. Ik kan me voorstellen dat in de toekomst hier nog scherpere keuzes nodig zullen zijn in het gevecht om de aandacht en de voorkeur van de kijker.
Binnen het huidige kader met alle discussies rond geld en positionering van de NPO is de gekozen oplossing precies de juiste. Het logo en de toevoeging bij de zenders zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd en je hebt het gevoel alsof het nooit anders geweest is. Gewoon knap gedaan.
Rapportcijfer: 7.5
Roel Stavorinus, eigenaar adviesbureau Roel, organisatie identiteit en designmanagement
Zijn de logo’s binnen de NPO-stijl hemelbestormend vernieuwend? Nee, dat zijn ze niet. Het is een keurig systeem dat ruimte biedt aan differentiatie naar doelgroepen. Kinderen en jongeren hebben hun eigen stijl, maar zijn toch deel van de NPO-familie. Aan de logo’s worden stevige eisen gesteld: ze moeten op zichzelf krachtig genoeg zijn, maar in het TV-scherm mogen ze – in aangepaste vorm - niet teveel afleiden. De NPO heeft veel kritiek te verduren. En dat is niet vreemd want de publieke omroep is van ons allemaal. Mede in dat licht is deze stijl, voor dit moment, een heldere en verstandige keuze.
Rapportcijfer: 7,5
Claire Parker, Creative Director Design Bridge
I always appreciated the simplicity of the diamond shape, however it is a very common form in the age of the app its not very differentiating. The grey is a subtle addition to link all of the channels together but it now feels off balanced and I have to question its value if NPO means very little if anything to Dutch viewers. They have lost the simplicity and confidence of the individual channels and there may well have been a better way to embed the idea of a creator and curator of unique content across a family of channels. The need for more expression in some of the channels to reflect a more youthful or bold programming also fails as it embraces all of the cliche of 'youth' and fails to deliver any own-able aesthetic or personality. As a small evolution then they have succeeded in maintaining the visual equities already established, however I can't help but feel this was a brand that deserved revolution if it were to achieve its goals.
Rapportcijfer: 4
Designers versus marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit design? Lees de onderbouwing in MarketingTribune 18.
Karlijne Bos, Sr. Brand Manager Pearle (Grand Vision): 6-
Paul Sluis, Brandmanager B2C KLM Nederland: 6,5
Mark van Eck, partner Business Openers: 6
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing