Designpanel: Volvo

Designpanel: Volvo
  • Design
  • 1 okt 2014 @ 10:57
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingDesignpanelVisual id

Met de lancering van de Volvo XC90 (27 augustus jongstleden), lanceert Volvo niet alleen een nieuwe auto, maar ook een nieuwe merkidentiteit. Stockholm Design Lab ontwikkelde onder meer een nieuw logo. “The design reflects the contemporary and dynamic brand that Volvo is today.” Het symbool is teruggebracht tot de meest eenvoudige vorm. Geslaagde oefening?

Tom Dorresteijn, ceo Studio Dumbar
Het logo van Volvo heeft natuurlijk veel ‘brand equity’. En Volvo is als merk niet drastisch aan het veranderen. Dus als je het logo gaat aanpassen, is het logisch dat het om bescheiden en genuanceerde ingrepen gaat.
De doelstellingen zijn heel goed: een eenvoudiger en meer ‘puur’ logo. Helemaal mee eens. Te vaak worden logo’s door de 3D-trucendoos en de verchroombak gehaald. Waardoor ze veel karakter en zeggingskracht verliezen.
De uitvoering is echter teleurstellend. Het logo is wat dun en bleek geworden. Voor Volvo, een merk dat staat voor veiligheid en robuust karakter, vind ik het letterlijk en figuurlijk te mager. De schriftelijke ambities op het gebied van ‘contemporary and dynamic’ laat ik dan nog buiten beschouwing.
Samengevat: Volvo doet zichzelf tekort. Hier had echt meer in gezeten.

Rapportcijfer: 5

Claire Parker, Creative Director Design Bridge
I like the subtlety of the ‘iron mark’, confidently leaving behind the generic shiny chrome is a step forward for the brand. It's more subtle and less overblown, much more Scandinavian and considered than the overly rendered car identities that seem to have been the trend of late, perhaps a conscious decision since cars are still developed in Sweden but under Chinese ownership.
All that said, it is hard to judge the completeness of the branding exercise on the materials available for judging. Volvo has been around long enough that they can be recognized by the symbol alone but it would be nice to see some more of the proposed brand world. On the grille the aligning of the iconic arrow in the mark works well, as does the letter-spaced version of the wordmark on literature adding a premium considered touch, which bodes well for what we may see from the brand in the future.

Rapportcijfer: 7

Stefan Pangratz, Design Director VBAT
De visuele identiteit van automerken is veel sterker dan bij andere merken aan de product identiteit gekoppeld. Een sterke designstrategie bij een automerk herken je niet zozeer aan het logo maar aan de lijnvoering die door de jaren heen is opgebouwd, en daardoor een vertrouwde signatuur is geworden. Wat dat betreft is de auto zelf het “logo” van het merk en de grafische versie een ondersteuning daarvan.
De geschiedenis van de Volvo logos laat het gevecht zien dat ontwerpers hebben, om het woordmerk met de ring te verbinden. Soms steekt het naar buiten, waardoor het “stoere” Volvo belangrijker wordt en soms valt het net binnen de ring zoals in de versie uit 1958, waardoor het teken weer meer aandacht krijgt. De huidige stap is niet echt bijzonder, maar zeker passend bij een merk dat steeds verfijnder wordt en richting het “premium” segment groeit.

Rapportcijfer 6.5

DESIGNERS VERSUS MARKETEERS
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel? Lees de onderbouwing in MarketingTribune 16, van 23 september 2014.

Tessa Van Breugel, Brand Manager Quaker Digital & Cause: 8
Karlijne Bos, Senior Brand Manager Pearle: 8
Marc van Eck, partner Business Openers: 1


Het oude logo

Nieuw

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken