Nike en Reebok winnen Innovation by Design awards

Nike en Reebok winnen Innovation by Design awards
  • Design
  • 16 okt 2014 @ 17:36
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • DesignawardsInnovatie

Gisteren werden de Innovation by Design awards uitgereikt. De tien beste designs van het jaar wonnen een prijs, uitgereikt door business magazine Fast Company. Onder de winnaars waren Nike, Reebok en Walt Disney Parks and Resorts.

Fast Company ontving 1587 nominaties van over de hele wereld. Daaruit werd een selectie van 53 finalisten gemaakt, waaruit een jury de tien beste designs van 2014 koos. De categorieën waarin een award werd uitgereikt zijn Products, Experience, Health, Data Visualisation, Social Good, Experimental, Apps, Graphic, Students en Spaces.

Winnaar product: Nike Magista
In de categorie ‘Products’ won Nike met de Magista voetbalschoenen. De jury prijst de innovatieve manier waarop een ‘ouderwetse’ haaktechniek werd ingezet om een vooruitstrevende, comfortabele schoen te creëren. Voor de schoenen werd Flykit technology gebruikt. Nike werd ook geroemd om de timing van de release van de schoen, die samenviel met het WK voetbal.

Winnaar experience: Walt Disney Parks and Resorts
Voor de jury steeg het Walt Disney World Resort in Orlando, Florida uit boven de andere deelnemers in de categorie ‘experience’. Het park maakt gebruik van een nieuw planningsysteem: MyMagic+. Gasten krijgen toegang tot hun hotelkamer met ‘MagicBands’, kleurrijke en gepersonaliseerde armbanden. Met een FastPass+ -systeem kunnen ze de wachttijd voor attracties verkorten. Volgens de jury laat Disney met MyMagic+ zien hoe een meer geautomatiseerde toekomst eruit ziet en zijn de applicaties breder toepasbaar dan alleen bij een attractiepark.

Winnaar health: Reebok Checklight
Reebok introduceerde een mutsje met sensoren, dat oplicht als de drager zijn hoofd gevaarlijk bezeert. Het is bedoeld voor sporters. De Checklight won de award omdat het volgens FastCompany een ‘effectief antwoord’ is op het probleem van hoofdletsel bij sporters.

Winnaar experimenteel: ‘Inform’
In het project ‘Inform’ wordt digitale informatie tastbaar gemaakt. Sean Folmer, Hiroshi Ishii en Daniel Leithinger van de MIT Tangible Media Group maakten gebruik van een shapeshifting display. De jury was vooral enthousiast over ‘Inform’ omdat het beantwoordt aan een van de grootste uitdagingen van onze tijd: het maakt het mogelijk onze ‘analoge zielen’ met elkaar te verbinden.

Winnaar Spaces: monument Utøya
Tussen de vrolijke en lichtvoetige andere winnaars valt het misschien een beetje uit de toon, maar niet voor niets won het in de categorie ‘Spaces’: het project ‘Memory Wound’ van Jonas Dahlberg Studio. In 2011 vielen op het Noorse eiland Utøya 69 slachtoffers, toen Anders Breivik een aanslag pleegde op een politiek jongerenkamp. Jonas Dahlberg Studio ontwierp een monument ter herinnering aan de gestorven jongeren. In het project wordt het eiland doormidden gekliefd. Vanaf een ondergrondse plek in het eiland kunnen bezoekers de inscripties van alle jongeren zien staan.

Het overzicht van alle winnaars is hier te vinden.

De 'Magista' schoen van Nike

Walt Disney World Resort

Reebok Checklight

'Memory Wound' van Jonas Dahlberg Studio




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken