Hyperexclusieve Glenmorangie whisky in rood en hout

Hyperexclusieve Glenmorangie whisky in rood en hout
  • Design
  • 26 feb 2015 @ 10:18
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging design

Glenmorangie presenteerde zijn meest exclusieve whisky tot nu toe: de Pride 1978, een 34 jaar oude whisky. Het Britse designbureau ButterflyCannon verzorgde het design, dat moest voortbouwen op het ontwerp van de eerdere Pride 1981, maar zich daarvan ook moest onderscheiden.

Halverwege vorig jaar kondigde Glenmorangie de verschijning van de Pride 1978 aan. De drank ligt eerst 19 jaar in eiken vaten, waarna hij nog 15 jaar doorrijpt in Bordeaux-vaten. Al die vaten liggen al sinds 1978 in de archieven van de Glenmorangie distilleerderij opgeslagen. De drank is met recht exclusief te noemen, want er zijn wereldwijd slechts 700 flessen verkrijgbaar, waarvan er in Nederland 9 te koop zijn. Per fles betaal je 4500 euro.

De opdracht die ButterflyCannon kreeg bestond uit verschillende aspecten. Het bureau moest de bestaande fles in ere houden en het verhaal van exclusiviteit en prestige naar buiten brengen. De designers staken de buitenkant van de fles in een diep donkerrode ‘eiken’laag, en brachten aan de binnenkant een metallic rode laag aan. De opvallende ring aan de buitenkant en de metalen dop werd versierd met donkerrode houten panelen.

“Bouwend op het succes van de Pride 1981, wilde Glenmorangie zich ervan verzekeren dat we de ‘esthetische’ herkenbaarheid behielden, en tegelijkertijd het onderscheidende, exclusieve verhaal van Pride 1978 -die nog zeldzamer en prestigieuzer is- naar buiten brachten. We hebben verleidelijke packaging en visuele merchandising ontworpen - iets dat ons met Pride vervult,” zegt Jon Davies, creative director bij ButterflyCannon.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken