[Designpanel] Aviko Diepvriesproducten

[Designpanel] Aviko Diepvriesproducten
  • Design
  • 24 mrt 2015 @ 08:00
  • Link
  • Femke Schonewille
    Femke Schonewille

    Contentmanager MarketingTribune/design
    freelance
  • Designpanel

Designbureau Anthem heeft de complete range van Aviko diepvriesproducten een restyle gegeven. Monique Linders - senior account director van Anthem Nederland - zegt er het volgende over: "Het nieuwe branding systeem reflecteert het Brand Idea 'Aviko. Elke dag feest aan tafel.' De blauwe bovenzijde gecombineerd met het Aviko logo als 'hanging tag' aan een blauw lint geeft het gevoel van een cadeautje. Het geeft uitdrukking aan nét dat beetje extra aandacht dat de maaltijd specialer maakt met Aviko." Wat denkt het designpanel over de nieuwe look?

Steven de Cleen, PROUDdesign: Mooi om te zien dat het merk zich niet meer zo koud gedraagt. Het nieuwe design is inderdaad warmer en lekkerder geworden. Wat ik alleen jammer vindt is dat het geheel geen identiteit voor het merk is geworden. Een platte blauwe top met een groot logo en een bekende “allerhande” fotografie stijl zijn goed voor instant appeal, maar niet voldoende voor merkvoorkeur op langere termijn. DE boven en onderkant vormen geen geheel en als je het logo wegdenkt kan het gerust de AH paas-lijn zijn. Ook de typografieën en vormen per variant zijn ook niet eigen genoeg ommerkonderscheid te creëren. Elke dag feest aan tafel is hier te letterlijk genomen.

Rapportcijfer: 5

Edwin Visser, directeur SoGood: Twee zaken zijn goed geslaagd bij deze restyling. Ten eerste is de herkenning heel groot gebleven, maar is er toch een extra waarde aan toegevoegd. De Aviko verpakkingen zijn al jaren bekend van dat gele logo op een blauwe ondergrond. Dat kan je op zich heel lelijk vinden. Zonder nieuw logo, maar slechts door de toevoeging van het blauwe lintje is de verpakking zoveel sympathieker en betekenisvoller geworden. Dat is knap gedaan.

Ten tweede is er bij merken met een uitdijend assortiment altijd een strijd tussen aan de ene kant blokvorming op het schap, uniformiteit en aan de andere kant de wens om individuele proposities te laten opvallen en zo onderling onderscheid te creëren. Het is de kwestie van een balans vinden tussen merk en product. Vaak zwabberen merken van het ene uiteinde om een paar jaar later weer door te slaan naar de andere kant. Ook in deze problematiek is Aviko goed geslaagd. Er is een zekere vrijheid van vormen, kleuren en typografie op productniveau, maar het blijft allemaal heel duidelijk herkenbaar en geloofwaardig Aviko.
Hulde!

Rapportcijfer: 8

Stijn Braun - Mountain: Meer feestje op tafel én in het schap! Ze hebben werkelijk aan alle knoppen zitten draaien. Het is nu eindelijk een smaakvolle en duidelijke consumentenverpakking geworden. Misschien qua look & feel een stijltje van nu, maar toch leuk gedaan. Het werd ook wel een beetje tijd voor Aviko. Het enige ‘dingetje’ is de balans tussen propositie en merkkracht. Niet schokkend, maar het aandraaien van het Aviko-knopje had nog best wat luider gekund om een sterk merk te blijven. We willen natuurlijk wel meteen weten wie het feestje geeft.

Rapportcijfer: 7

Designers versus marketeers:

Designers versus marketeers Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit design? Lees de onderbouwing in MarketingTribune 6.


Karlijne Bos, senior brand manager bij Pearle: 7.5
Bas Nadorp, hoofd marketing & communicatie Cinekid: 6-
Marc van Eck, managing partner bij Business Openers: 8

 

Femke Schonewille

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken