[Designpanel] Rebranding Transavia

[Designpanel] Rebranding Transavia
  • Design
  • 10 mrt 2015 @ 13:15
  • Link
  • Dorien Vrieling
    Dorien Vrieling

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    freelance journalist
  • DesignpanelVisual idBranding

Luchtvaartmaatschappij Transavia presenteerde onlangs zijn nieuwe strategie en visuele identiteit. Studio Dumbar en Mirabeau sloegen voor het project de handen ineen. Transavia kreeg een nieuw logo en de centrale kleur groen werd opgefrist, alles om voortaan zowel vrijetijdsreizigers als zakelijke passagiers aan te spreken. Hoe denkt het designerspanel over de rebranding?

Stefan Pangratz, design director bij VBAT: Airlines zijn altijd op zoek geweest naar de balans tussen vertrouwen, veiligheid, nationale trots en sinds het intreden van EasyJet, ook prijs. Waar nationale maatschappijen nog met vlaggen en landenkleuren op hun staart aan het experimenteren waren, zoals British Airways, zagen we plotseling een url met dikke vette oranje letters op het toestel. Bam! Krachtig, goedkoop en simpel. Zo moest budget eruitzien en een nieuwe categoriecode was geboren. Sinds deze eerste klap is er veel veranderd en de markt is nog sterker omvochten dan ooit.
Gevestigde airlines en hun budgetlabels zoeken nog steeds naar de juiste balans tussen vertrouwen en een prijsuitstraling; zo ook Transavia, blijkt.

Ik zie de link met online vormgeving, vind het logo sympathiek, iconisch en vriendelijk, maar mis een beetje “bite” en agressie voor het merk. Misschien is dat iets wat je alleen kan doen als je een markt echt uitdaagt zoals EasyJet dat in het begin deed.  Ik had zelf ook niet kunnen dromen dat ik de stijl van hun ooit zal gaan waarderen. Dat heeft blijkbaar tijd nodig.

Rapportcijfer: 7

Claire Parker, executive creative director bij Design Bridge: With its distinctive combinations of colour, Transavia was quite un-ironically kitsch. However the loss of these distinctive colours feels remiss in this rebrand. The new typeface and symbol are considered, going some way to address their need to attract more business travelers. Viewing the mnemonic delivers more personality to the ‘t’, from arrows to even a smile, however it's a shame that the rest of the icons weren’t given as much attention, they feel less considered and unique, failing to create a cohesive story. If the aim of the rebrand is “to become Europe’s leading airline in hospitality and service” I’d have to say they look more 'Cheap and Cheerful' than a leader.
 
Rapportcijfer: 6

Arthur Brandenburg van den Gronden, Director Design Strategy & Growth bij Anthem: De rebranding van Transavia is disruptief, ondanks dat bestaande kenmerken als uitgangspunten zijn genomen.Het gebruik van iconen op onder andere de buik van vliegtuigen om zowel de individuele vrijetijdsreizgier als de zakelijke passagier gastvrij aan te spreken ongeacht taal of cultuur is revolutionair en relevant te noemen en verdient hulde. Een merkboodschap zal zelden met zoveel impact op de grond of in de lucht zijn gepresenteerd.
Toch overtuigt de rebranding ondanks de impact niet. Want hoe draagt deze nieuwe identiteit bij aan een heroverweging van het merk Transavia ten opzichte van zijn directe concurrenten als easyJet in het low cost segment ? Daarvoor bieden generieke iconen als een koffer, een vliegtuig of een ligstoel met palmboom geen enkel aanknopingspunt. Laat staan teksten als Selected for you! en On the way!, ook onderdelen van de nieuwe identiteit.
Transavia als merk was al niet bijzonder “desirable” voor de zaken of vrijetijdsreiziger en daar brengt deze nieuwe identiteit geen wezenlijke verandering binnen het noodlijdende Air France–KLM concern waar een versnelling in brand performance noodzakelijk is.

Rapportcijfer: 4

Designers versus marketeers:

Designers versus marketeers Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit design? Lees de onderbouwing in MarketingTribune 5.
Karlijne Bos, senior brand manager bij Pearle: 6
Tessa van Breugel, brand manager digital & cause Quaker bij Pepsico: 8
Marc van Eck, managing partner bij Business Openers: 6,5 

Dorien Vrieling
  • Dorien Vrieling

  • Werkt bij: freelance journalist
  • Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken