Nieuwe identiteit Abbey Road geïnspireerd op Beatlesplaat

Nieuwe identiteit Abbey Road geïnspireerd op Beatlesplaat
  • Design
  • 23 mrt 2015 @ 11:01
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingVisual id

De beroemdste muziekstudio ter wereld, Abbey Road in Londen, heeft zich voor haar nieuwe identiteit laten inspireren door de beroemdste plaat die er gemaakt werd: de Abbey Road lp van The Beatles. Inderdaad, die met John, Paul, Ringo en George op een zebrapad.

“Het is onmogelijk om de studio en The Beatles los van elkaar te zien,” zeggen Paula Benson en Paul West, partners bij het Londense designbureau Form, dat met ontwerpen voor de band Elbow, festival Latitude en muziekzender MTV thuis is in de popindustrie. “Op het album zag je een iconisch shot van de band op een oversteekplaats vlak bij de studio. Je hoeft maar ‘Abbey Road studio’s’ te googlen en je ziet die afbeelding honderd keer op je scherm verschijnen.”

De ontwerpers deconstrueerden de zwart-witte strepen van de zebra en maakten er een nieuw beeld van, om ‘een nieuw tijdperk voor Abbey Road te vieren.’ Centraal in het beeld staat een chevron, de tweebenige vorm die we kennen van de rangonderscheiding in het leger. Zelfs over de hoek van de chevron is nagedacht: de punt wijst naar de linkerbovenhoek, noordwestelijk: een referentie naar de plek van Abbey Road in Londen. Ook is het een knipoog naar de parketvloer die in de studio ligt.

Behalve het logo ontwierp Form samen met kunstenaar Patrick Thomas ook een serie graphics en patronen voor Abbey Road, eveneens geinspireerd op de beroemde zebra. Daarbij werd aanvullend een nieuwe kleur rood gebruikt. De graphics zullen onder andere gebruikt worden voor merchandise van de studio. “De ambachtelijke uitstraling verwijst naar de ambachtelijke ethiek die schuilgaat achter alles wat er gebeurt in Abbey Road.”

Via Designweek 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken