Steelcase introduceert het WorkCafe-concept

Steelcase introduceert het WorkCafe-concept
  • Design
  • 3 mrt 2015 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • ConceptInnovatie

Hippe koffietenten zijn vandaag de dag enorm in trek. Niet alleen vanwege de mooi geserveerde cappuccino’s; misschien meer nog als flexibele werkomgeving. In navolging van de VS, waar 31 procent van de kenniswerkers zijn werkplek op kantoor regelmatig inruilt voor een meer relaxte en inspirerende omgeving, worden ook in Nederland de koffiesalons en espressobars steeds vaker bevolkt door kenniswerkers, freelancers en creatieve geesten. Geïnspireerd door deze ontwikkeling, introduceert Steelcase zijn WorkCafe-concept.

Het WorkCafe-concept moet de flexplek-werkers weer naar de eigen organisatie te brengen. Een informele werkomgeving binnen het bestaande kantoor die spontane ontmoetingen, creatief denken en de uitwisseling van ideeën stimuleert: dat is het idee.



Afgaande op de trend dat koffiesalons en andere third places steeds vaker als werkomgeving worden gebruikt, voorzien de koffietentjes in een behoefte van de moderne kenniswerker om anderen te ontmoeten en om nieuwe ideeën op te doen. Steelcase onderkent dit, maar tegelijkertijd gaat het bureau uit van de gedachte dat het voor organisaties van groot belang is om de creativiteit en ideeën die voortkomen uit spontane ontmoetingen en een meer informele werkatmosfeer binnen de eigen organisatie te brengen.

John Small, Director of Industrial Design voor EMEA: ‘Innovatie bepaalt in belangrijke mate het concurrerend vermogen van een organisatie. Het is dan ook funest als goede ideeën een organisatie door de vingers glippen, eenvoudigweg doordat ze buiten het gezichtsveld van de organisatie tot stand komen. Gezien de toenemende wereldwijde concurrentie is het cruciaal dat goede ideeën zo snel mogelijk opvolging krijgen binnen de organisatie. En dat is lastig als kenniswerkers regelmatig thuis of in een koffiesalon werken. Zij zijn, de technologische mogelijkheden ten spijt, toch afgesneden van hun collega’s en de bedrijfscultuur.’ Een tweede nadeel van veelvuldig buiten de organisatie werken, is volgens Small dat vrijwel alle koffiesalons en thuiswerkplekken achterblijven op ergonomisch gebied.



Om beide omgevingen samen te brengen, introduceert Steelcase zijn nieuwe concept. Een WorkCafé-omgeving combineert een huiselijke uitstraling en de atmosfeer van een koffiesalon met de technologische ondersteuning en het ergonomisch comfort die nodig zijn om goed te kunnen werken. ‘In een wereld die alsmaar mobieler wordt en waar afstand dankzij de technologische mogelijkheden feitelijk geen rol meer speelt, is het de uitdaging om mensen écht samen te brengen op een plek waar ze hun ideeën direct kunnen omzetten in concrete acties’, aldus Small. ‘Door binnen het kantoor een omgeving te creëren met een informeel karakter kom je tot effectieve creativiteit.’



In bestaande kantoren wordt doorgaans de bedrijfskantine of het bedrijfsrestaurant getransformeerd tot een aantrekkelijker en veelzijdiger werkomgeving. Bijkomend voordeel is dat dit leidt tot een efficiënter gebruik van de vierkante meters. Waar het traditionele bedrijfsrestaurant alleen tijdens de lunch een hoge bezettingsgraad kent, is dat bij een WorkCafé de hele dag het geval. Onder meer bij Vodafone in Maastricht en Recupel in Brussel is er een informele WorkCafé-omgeving gerealiseerd, en al snel groeiden deze ruimtes uit tot de favoriete plek van medewerkers. Small: ‘Met het nieuwe ontwerp en de nieuwe inrichting verdrievoudigt het gebruik van de ruimte. Het WorkCafé brengt mensen daadwerkelijk samen en de ideeën en acties die hieruit voortkomen, zijn zowel letterlijk als figuurlijk ingebed in de organisatie. De werkomgeving wordt op deze manier symbool voor de organisatie.’



Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken