Steves Storecheck The International Food Exhibition (IFE) London

Steves Storecheck The International Food Exhibition (IFE) London
  • Design
  • 1 apr 2015 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designFoodInspiratie

Steven de Cleen bezocht The International Food Exhibition (IFE) London. Een relatief kleine, maar interessante voedingsbeurs in Londen. Ga ervoor zitten; Steven deelt weer goede voorbeelden van opvallende producten en sterke identiteiten.

Steven de Cleen over de IFE London: ‘Veel introducties en hevige concurrentie van kleine en middelgrote merken. De identiteit van het merk speelt een belangrijke rol in dit spel, met packaging design als belangrijkste uiting. Dat dat werkt zie je ook in de Nederlandse schappen met merken als Innocent, Dorset Cereals en Cawston press juices. Dus, veel voorbeelden van interessante producten en sterke identiteiten in Londen, maar ook veel design-trucjes. Vooral in populaire categorieën als kokoswater, popcorn, chocolade, chips, thee en groente- en fruitsnacks. Een belangrijke aankondiging voor succes zijn de ‘Great Taste Awards’ trouwens, ook wel de Oscars van de food industrie genoemd. Een idee voor Nederland?’

De interessante producten op een rij…

Mini nom noms zijn avontuurlijke en gezonde kant-en-klare kindermaaltijden. Reiskoffertjes met losse componenten zodat kinderen zelf de smaak van hun maaltijd kunnen bepalen en ontdekken. Met verrassende smaken als jewelled lamb biriyani en keralan fish curry. www.mininomnoms.com

Friya superfood drink met basilicum zaadjes. Voor extra vulling zonder veel calorieën. Maar het product ziet er vooral erg aantrekkelijk uit voor de vrouwelijke wellness doelgroep. www.friya.at

Oppo is luxury healthy ice cream. Smaak met functie. Met virgine kokosolie en superfoods. De smaken zijn super spannend met Madagaskar-vanille en baobab en gezouten karamel met lucuma. Een mooi verhaal over de oprichters, maar een nog mooier design waarin de twee werelden van smaak en functie opvallend verbeeld zijn. www.oppoicecream.co.uk

Uprising is een gluten en zuivelvrij gebak uit Frans Guyana. Wat een geweldige naam en super verbeelding. Zo radicaal anders dat het erg opvalt en je de boodschap wel moet lezen. Een verpakking hadden ze (nog) niet, maar de identiteit staat. www.uprising.gf

Cold press juices zijn erg populair omdat bij lage temperatuur de voedingswaardes van producten behouden blijven (dit verklaart ook deels het succes van RAW). Planet organic en o.a. Selfridges hebben hun eigen merk in deze opkomende categorie.

Coldpress met een nieuw design (de eerste afbeelding hieronder). Krachtiger en opvallender dan voorheen (de tweede afbeelding) wat ook wel nodig was voor in de supermarkt. De hoekige, eigen fles is gebleven. www.coldpress.co.uk

Plenish heeft meer de functionele, beauty kant gekozen. Met mooie kleine dikke flesjes en een clean, cosmetisch design. www.plenishcleanse.com

En de challenger (of laatkomer) heet Uncle Reg, van founders Alex and Ahnna. Ze misten de verse juice bars van L.A. en maakten hun eigen hipstermerk in de U.K.. Een beetje voorspelbaar. www.unclereg.com

Kokoswater, medicijn in een fles, volgens mijn vriend Roy van Royal Green. Deze categorie blijft interessant want er blijven merken bij komen. De beste merken persen hun verse noten ter plekke (vaak Thailand), die ze na flash pasteurisatie gekoeld verschepen naar Europa. Kost wat, heb je wat.
Chi is een van de eerste merken en kiest duidelijk de premium route” green bling". De folders verblindend van het goud en verpakkingen volwassen, bijna tuttig chique. www.chilondon.com


Invo doet het op de vriendelijke, menselijke en duidelijke manier. De zendeling onder de kokoswaters. Met een leuke eigen stijl die wel minder kwalitatief oogt. www.invo.co.uk

En dan Unoco. Net gerestyled naar deze onleesbare verpakking. Heel puur wit en groen, maar te arm voor woorden. Check de site voor de oude verpakking (of het tweede plaatje hieronder) en oordeel zelf www.unocodrinks.com

Fruitsnacks zijn ook erg populair. De nieuwe generatie snoepjes gebaseerd op het feit dat suiker uit fruit minder slecht is dan geraffineerde suiker. In dezelfde hoeveelheid dan.
Meer valt er niet over te vertellen, des te meer over het design.

Een mooi merk is Bear. Opvallend vrolijk van kleur voor lekkere impact op het schap voor de kids. En de beer met zijn vijgenblad als symbool voor onschuld. Goede symboliek! Let ook op het geweldige submerk paws met super shelf ready packagingwww.bearnibbles.co.uk

Urban Fruit doet het ook op de grafische manier. Fruit uit de wereld, geproduceerd in London. En dan modern vermarkt en verpakt. Wel gehoord dat ze het design wat opvallender gaan maken, het is nog iets te rustig! www.urbanfruit.co.uk

Emily fruit crisps komen in ieder geval in een opvallende verpakking met gevriesdroogd fruit. Vernoemd naar zijn vrouw zodat hij elke dag aan haar denkt….. Voor mij iets te vrouwelijk en maandverband- en zakdoekje-achtig. www.emilyfruitcrisps.com

The Giving Tree is een nieuw merk met fruit- en groentechips. Ik probeerde de broccoli en die was echt lekker! Over het design ben ik minder te spreken; wat een stijltje. Met blaadjes en dieren... dat kennen we nu toch wel? Het lijkt wel een sprookjesboom. Zo vers dat de website nog niet af is.

En dan Perry court farm. Dit premium sapmerk met die geweldige fruit crisp-verpakking, komt nu met premium fruit bars. In een eigen, volwassen stijl die wel erg klassiek is. Maar dat is in al die moderne drukte dan weer opvallend. www.perrycourtfarm.co.uk

Als laatste een prima voorbeeld van Gnaw chocolate hoe je met design in een overvolle markt kunt opvallen en een positie verwerven. Is het product nou zo anders? Door het design denk je van wel. www.gnawfolkchocolate.co.uk

Meer packaging design? Ga naar Steve’s Storecheck London 2015.

Steve's Storecheck
Steven de Cleen (1964) is opgeleid als marketeer. Na zeven jaar (inter)nationaal product- en marketing management, maakt hij de overstap naar packaging design en in 2003 richt hij PROUDdesign op. Als strategie directeur combineert hij hoofd met buikgevoel om het hart van een merk te raken. PROUDdesign is toonaangevend in packaging design voor merken als Arla, Lassie, Lays, Peijnenburg, Melkunie en anderen.

In het buitenland, vind je Steven veel in de supermarkt. Al jaren fotografeert hij wat er in het internationale schap gebeurt. Maandelijks een kleine selectie op de site van MarketingTribune.
Meer Storechecken? Dat kan hier... 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken