[Designpanel] Senseo

[Designpanel] Senseo
  • Design
  • 21 apr 2015 @ 08:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het internationale designbureau Design Bridge tekende voor het volledige redesign van koffiemerk Senseo. Oude elementen uit het designverleden van het merk zijn teruggeplaatst op een centrale plek in het ontwerp, zoals de apparaten zelf. Is de nieuwe look een succes? Het designpanel wordt er niet al te enthousiast van.

Edwin Visser, directeur SOGOOD
Een contradictio in terminis: op zoek naar de authentieke waarden van Senseo?! En dat terwijl bij introductie Senseo de innovatie sensatie was van Douwe Egberts. Daar proef je nu weinig van terug. Het enige werkelijk authentieke aan het merk was de endorsement van DE. Die extra vermerking is nu net verdwenen en daar lees je niets over in de publicaties over de zoektocht naar oude elementen uit het designverleden.
Als stand alone koffiemerk ziet Senseo er best hedendaags uit. Maar dat was nu net niet de bedoeling?
Naast deze kritische kanttekening kunnen wij wel constateren dat het Senseo ontwerp is verbeterd. Het grauwgrijze jasje is uitgedaan en heeft plaats gemaakt voor warme opvallende kleuren op het schap.
Rapportcijfer: 6

Stijn Braun, design director Mountain
Er zal ongetwijfeld een goede reden zijn voor een restyle, maar het resultaat voelt wat te makkelijk en voorspelbaar. Een kleurrijk sausje over aardse kleuren, een lichte verandering aan het logo, het terugbrengen van het kopje koffie met de ‘S’ en er ontstaat iets nieuws... en ook weer niet. Designwise dus niet echt een spetterende move. Moet dat dan altijd? Nee, maar het verliest nu wel aan persoonlijkheid en authenticiteit. Het voelt allemaal wat te ‘gewoontjes’. Door het weglaten van DE mist het ook een stuk kwaliteitbeleving. Anderzijds komt er wel meer pit en leven in het merk en waarschijnlijk ook in het schap. Maar geef mij toch maar een sterker bakkie. Zonder graag.
Rapportcijfer: 5

Steven de Cleen, strategy director PROUDdesign
Soms is oud beter dan nieuw. Na eerst al Douwe Egberts ‘gerepareerd’ te hebben mocht het bureau nu Senseo 'herstellen'. De Master Blenders waren namelijk meer bezig geweest met de verkoop dan met de consument. Gelukkig is het design nu door een Engels (/Nederlands) bureau met meer gevoel voor de Nederlandse (/Europese) markt gedaan! Zo zie je maar weer dat lokale kennis van merken en voeding zeer relevant is in food packaging design. Ook al maken Engelse bureaus zeer creatief werk, het is pas relevant als het bij merk past! (Wat zou ik graag het packaging design marktonderzoek inzien!)
Als reactie zie je dat de angst weer regeert bij de master blenders uit Utrecht. En worden ‘oude elementen die de consument in hoofd en hart aan het merk heeft gekoppeld’ weer van stal gehaald. De cirkelvorm blijft opvallend in een recht schap en goed dat alle woordbeelden wit zijn voor mooi contrast. Een mooi kopje met dé ‘s’ en een werkje in de achtergrond voor specialiteiten. Begrijp me niet verkeerd, het is goed gedaan en goed werk, maar dat hadden we in eerste instantie toch ook wel mogen verwachten? En daarmee is het merk terug bij af en bevestigt het alles wat het was maar niet wat het wil of kan zijn. Dit design zal verdere omzet daling tegengaan, maar ik vrees niet dat het voor groei gaat zorgen. Maar ok, zo’n design fout maak je liever niet nog een keer, want packaging design kun je maken, maar ook breken!
Rapportcijfer: 5

Designers versus Marketeers

Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor aan dit design?

Karlijne Bos, senior brand Manager Pearle: 7

Bas Nadorp, Cinekid: 8
Marc van Eck, partner Business Openers: 4

Lees de onderbouwing vanaf vandaag in MarketingTribune 8, 2015.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken