[Designpanel] Illustratiestijl ING

7apr 201513:37
  • Design
  • 15487 x gelezen
  • Link
  • Dorien Vrieling
  • DesignpanelGraphic

nieuws Fabrique ontwikkelde in samenwerking met Laszlito Kovacs van creatief agentschap Shop Around een nieuwe illustratiestijl voor ING. De illustraties beelden het gewone leven uit, want ING wil laten zien een bank voor iedereen te zijn. ING wil ‘minder functioneel en meer emotioneel’ communiceren.

Claire Parker, executive creative director bij Design Bridge:

Over recent years there has seen resurgence in the use of illustration in the corporate sector to convey brand personality and build more ownable and recognisable equities. Not only is it an effective means of creating brand differentiation and uniqueness, but also illustration can play a very important part in enhancing messages. Google does this daily with it’s own identity as well as for Loon, it’s internet for everyone project. Most notably perhaps IBM has lead the way, in creating some truly iconic and memorable work over the years for Smarter Planet. With all of this in mind I find it hard to judge this work creatively, despite the fact that it is well executed across multiple touchpoints, the illustration style and content feel very familiar.

Rapportcijfer: 5

Roel Stavorinus, corporate identity specialist bij Roel:

Mensen lopen niet perse warm voor bankzaken. Saaie materie die soms ook nog eens complex is. Met de illustratieve stijl van ING slaagt de bank er goed in wat menselijker te communiceren. De ING doet dat met aantrekkelijk vormgegeven verhaaltjes met ‘likeable’ karakters. De illustraties passen goed binnen de huisstijl en de communicatiemiddelen van ING. Door de herkenbare en eigen vormgeving én door het kleurgebruik. Tegelijkertijd is de stijl generiek genoeg om iedereen aan te kunnen spreken. De stijl laat goed zien hoe dominant en belangrijk kleur is in een huisstijl. Het oranje verbindt de illustraties mooi met de context waarin ze geplaatst worden. 

Rapportcijfer: 8

Tom Dorresteijn, ceo Studio Dumbar:

Banken proberen aansprekend en toegankelijk te communiceren. Maar het blijft vaak wat stijf en stram in de gewrichten. Illustraties kunnen daar luchtigheid in brengen.
Het is een slimme keuze dat de figuurtjes oranje zijn. Natuurlijk omdat het de ING kleur is, maar vooral ook omdat het discussies vermijdt over de keuze van huidskleur. De illustraties zijn daardoor per definitie universeel. 
Het karakter van de illustraties is erg retro. Het refereert sterk aan de stijl van illustreren in de jaren 50 en 60. Dat past niet echt bij een modern ING.

Rapportcijfer: 5,5


Designers versus marketeers:

Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit concept? Lees de onderbouwing in MarketingTribune 3.

Karlijne Bos, senior brand manager bij Pearle: 7,5  
Tessa van Breugel, brand manager digital & cause Quaker bij Pepsico: 3  
Marc van Eck, managing partner bij Business Openers: 7
 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers