Koper en ringen in fles Hooghoudt Premium Jenever

Koper en ringen in fles Hooghoudt Premium Jenever
  • Design
  • 7 apr 2015 @ 08:40
  • Link
  • Dorien Vrieling
    Dorien Vrieling

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    freelance journalist
  • Packaging design

Afgelopen vrijdag werd de nieuwe Premium Jenever van Hooghoudt gelanceerd. PROUDdesign ontwierp de fles en het etiket van de drank. Opvallend zijn de drie ‘ringen’ in het glas, maar ook het gebruik van een koperkleur. Marketing manager Niels Grootenboer van Hooghoudt vertelt over de ideeën achter het ontwerp.

Hoe zag de briefing aan PROUDdesign eruit, wat wilde Hooghoudt met deze fles uitstralen?
“Premium Jenever is een jonge jenever. Zuiver, met ongekende smaaknuances. De premiumness, de kwaliteit dus, moet zichtbaar en voelbaar zijn. Met de fles willen we de bestaande jeneverdrinker en liefhebbers van gedistilleerd aanspreken, en ook wodka-, gin- en whiskeykenners prikkelen.”

In hoeverre moest het ontwerp aansluiten op de bestaande flessen van Hooghoudt?
“We hebben vijf eigen flesvormen bij Hooghoudt: klassiek, likeur, rijk & bruin, siroop en Premium Jenever. De Premium Jenever is het hoogst, die steekt er letterlijk met kop en schouders bovenuit. De fles blijft desondanks elegant. Iets dat alle Hooghoudt-flessen hebben. We vinden het belangrijk dat de Premium Jenever onmiskenbaar Hooghoudt is, dus dat was onderdeel van de opdracht aan PROUDdesign. Dat het herkenbaar Hooghoudt is zit natuurlijk in het logo, maar vooral ook in embossing, kwaliteitsuitstraling en de schouders. Knap gedaan van PROUDdesign. In het etiket van Premium Jenever zie je verder grafische elementen terug, die ook op andere Hooghoudt-producten staan.”
 
Vanwaar de keuze voor de koperkleur?
“Een verwijzing naar onze distilleerketel. Het vangen van smaken is een hele kunst, want alles moet kloppen. Een extract kun je stoken, het distilleren. Door verhitting hou je alleen de fijne aroma’s over. En die willen we zo graag hebben. We gebruiken hiervoor een traditionele, handgemaakte koperen distilleerketel. Daarmee kunnen we met nog meer eigen, natuurlijke ingrediënten de lekkerste smaken creëren. De koperen ketel is vernoemd naar de oprichtster van Hooghoudt: Grietje. Zo eren we de moeder van onze familiedistilleerderij.”
 
Ik begreep dat de ringen in de fles bedoeld zijn om een ‘moderne maar zuivere uitstraling’ aan de fles te geven-‘moderne’ begrijp ik, maar ‘zuivere’?
“We nemen de tijd voor ultieme zuiverheid. Onder meer met drie essentiële stappen, waar de drie ringen naar verwijzen: extra zuivering van ons zachte water, kolomdistillatie en filtering over actieve kool. Bovendien is het kruidendistillaat drie keer gestookt. Drie keer stoken zorgt voor een extra fijne smaak.”  

Dorien Vrieling
  • Dorien Vrieling

  • Werkt bij: freelance journalist
  • Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken