Grolsch eert beugelfles met jubileumbeugel

Grolsch eert beugelfles met jubileumbeugel
  • Design
  • 21 mei 2015 @ 09:06
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designProductdesign

Grolsch bestaat 400 jaar, en ter ere van dat jubileum introduceert het biermerk een speciale beugelfles. De jubileumbeugel bevat 1,5 liter Grolsch Pilsner en wordt geleverd in een speciale verpakking. De fles is een aan Grolsch-brouwer Theo de Groen, die in 1897 de beugelfles introduceerde. Hij was de man die na de Tweede Wereldoorlog, toen bijna alle bierbrouwers overstapten op de kroonkurkfles, sprak: “Ik bepaal zelf wel waar ik mijn bier in doe.”

Reliëfdecoratie, geel label en unieke nummers
De jubileumbeugel van 1,5 liter is geïnspireerd op de historie van Grolsch. De reliëfdecoratie op de fles toont het ‘hophuwelijk’ – door twee soorten hop toe te voegen aan het bier won Peter Kuijper in 1676 de hand van brouwersdochter Jenneken Neerfeldt en kon hij de Grolsch brouwerij overnemen. Aan de hals van de fles hangt het gele pilsner-label, met op ieder label een uniek nummer. De labels zijn handmatig vastgemaakt. Op iedere fles staan bovendien twee speciale kenmerken: GG15 op de verzegeling van het etiket, GG97 onderop de fles. Deze kenmerken refereren aan Theo de Groen uit Groenlo (GG), en naar de jaartallen waarin de jubileumbeugel (2015) en de eerste beugelfles (1897) geproduceerd zijn. Tot slot heeft de jubileumbeugel een meer donkergroene kleur die verwijst naar de originele kleur van de fles in 1897.

Uitgegroeid tot 'wereldwijd icoon'
Grolsch wil brouwer De Groen eren, omdat hij er met zijn beslissing voor zorgde dat de beugelfles bleef bestaan, en zo uit kon groeien tot een, volgens het biermerk, ‘wereldwijd icoon’. “Een bijzonder bier verdient een bijzondere fles,” was De Groen’s motto. De originele fles was voorzien van een porseleinen kop, een rubberen ring en een metalen beugel. Door de jaren heen veranderde het uiterlijk van de beugelfles, maar de beugel zelf en het bijbehorende plopgeluid zijn hetzelfde gebleven.

De jubileumbeugel is te koop in supermarkten en slijterijen. De adviesverkoopprijs is € 9,99.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken