Van Eijk & Van der Lubbe ontwerpen Volvo Design Collectie
- Design
- 21 mei 2015 @ 14:03
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Visual id
- 21 mei 2015 @ 14:03
- Redactie Design
Ontwerpers Van Eijk en Van der Lubbe bekijken de auto als een tweede huid. Die visie inspireerde hen tot het ontwerpen van ‘The fun of driving’, het tweede deel van een designcollectie voor Volvo Cars Nederland. De collectie bestaat uit een tas, een medaillon en een serie sjaals. Er volgt nog een derde deel van de collectie, die als geheel Experience in Motion heet. De eerste twee delen zijn te zien in het Centraal Museum van 21 tot en met 28 mei.
The fun of driving
Hoe veranderen rijervaring en beleving als techniek steeds meer van ons overneemt? Hoe anders is het autorijden van de toekomst, en op welke manieren beleven we er straks plezier aan? Nadat Van Eijk & Van der Lubbe eerder voor Volvo verkenden wat het nieuwe rijden kan betekenen voor sociale interactie, concentreren de ontwerpers zich in deel twee van Experience in Motion op ‘The fun of driving’. Identiteit is in alle lagen van dit concept een terugkerend thema.
Een tweede huid
In de concept car zit de bestuurder onder een gestroomlijnde kap die de kijkrichting bepaalt. De blik blijft strak op de weg gericht, voor een gefocuste rit van A naar B. Met een joystick kan actief en fel worden gestuurd; de techniek grijpt in zodra de veiligheid in het gedrang komt.
In de auto staan bijrijder en bestuurder in direct contact met elkaar om het delen van ervaringen te bevorderen. Beiden nemen een ‘racepositie’ in. De buitenzijde is van hoogwaardig leer, de binnenzijde van vilt. Materialen die refereren aan mode en de rol van de auto als tweede huid benadrukken.
Verlengstuk van identiteit
Een stijlvolle tas van hetzelfde leer waarmee de nieuwe Volvo XC90 is bekleed, moet mobiliteit, status en vrijheid uitdrukken. Acht herkenbare sjaals – van zijde of kasjmier, met verschillende dessins en kleurstellingen, in twee formaten – sluiten in stijl bij de auto aan.
Het 3D-geprinte medaillon vervangt de traditionele autosleutel. Je draagt het als een sieraad op de huid. Door er bijvoorbeeld een foto in te schuiven, krijgt het kleinood een persoonlijk tintje en wordt het een talisman. In twee uitvoeringen, van verschillende materialen: gepolijst brons en zwart staal.
De ‘Iron Mark’, het originele Volvo-logo uit de jaren twintig, heeft in elk van de ontwerpen een functie toebedeeld gekregen. Voor de tas en het medaillon is het de sluiting; in de serie sjaals vormt het een patroon voor identiteit en imago.
Expositie Centraal Museum Utrecht
'The fun of driving' is open voor publiek van 21 t/m 28 mei in het Centraal Museum Utrecht, Nicolaaskerkhof 8. Bij de tentoonstelling presenteert Volvo tevens de resultaten van de Volvo Design Challenge 2014, inclusief het werk van winnaar Mianne de Vries.
Foto's: Lisa Klappe.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
- Volvo Cars Nederland
- Centraal Museum
- Van Eijk & Van der Lubbe
- Volvo Design Collectie
- Experience in Motion
- The fun of driving
- Volvo XC90
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing