[Designpanel] Nieuwe identiteit Spaarne Gasthuis

2jun 201510:52
  • Design
  • 16093 x gelezen
  • Link
  • Dorien Vrieling
  • DesignpanelVisual id

nieuws Door de fusie tussen het Spaarne Ziekenhuis en het Kennemer Gasthuis ontstond een van de grootste ziekenhuizen van Nederland: het Spaarne Gasthuis. Koeweiden Postma ontwikkelde met Total Active Media een identiteit en campagne die nauw moesten aansluiten bij de nieuwe naam. Uitgangspunt van de campagne is ‘te gast zijn’: medewerkers, patiënten, familieleden en zorgverzekeraars zijn in elkaars leven te gast. Wat vindt het designerspanel ervan?

Claire Parker, executive creative director bij DesignBridge:

It is an improvement on both existing identities, adding modernity and freshness and also coherency. The use of vibrant photography is a step forward and the ease of which the grid system add consistency and are a secondary point of recognition to the logo itself, however the harsh edges add monotony of the execution contribute to the coldness of the identity.The logo itself is memorable and is reminiscent of the Caduceus symbol often used in connection with medicine. Despite some positives I am left with the overall feeling this is too corporate and sterile, for a hospital identity that may not be a bad thing, but it lacks warmth or care giving cues. Ultimately there’s no real connection to people or it’s services in the logo itself, it could easily be an identity for a network provider or insurance firm, competent and assured but would I turn to them for care?
 
Rapportcijfer: 7

Stefan Pangratz, design director bij VBAT:

Als bedrijven fuseren is het van belang dat de verschillende culturen elkaar respecteren en met de tijd tot een geheel versmelten. Dit is uiteraard belangrijk voor corporate bedrijven, maar cruciaal voor een organisatie met zo'n belangrijke maatschappelijke taak als een ziekenhuis. De visuele identiteit kan dit ondersteunen, manifest maken en er als een soort vlag voor zorgen dat de twee culturen één kant op gaan.
De nieuwe identiteit van het Spaarne Gasthuis is zeker met deze gedachte in het achterhoofd ontstaan, maar ik heb het gevoel dat er te veel symboliek nodig was om dit te bereiken. Het beeldmerk is door de combinatie van het verloop, het gebouwtje en de gestileerde “S” niet sterk genoeg en krijgt te weinig steun van het woordmerk dat fragiel overkomt. Hoewel het communicatiethema "te gast zijn in elkaars leven” een mooie gedachte is en zeker intern goed z’n werk zal doen, komt het op mij te geforceerd over.

Rapportcijfer: 5

Tom Dorresteijn, ceo bij Studio Dumbar:

De rationale achter het ontwerp kan ik goed begrijpen. Maar het gaat om wat je ziet. En dat begrijp ik wat minder goed. Het ontwerp roept verschillende associaties op, maar voelt niet als de presentatie van een modern ziekenhuis. 

Het logo doet vooral historisch aan, als een verwijzing naar de stad Haarlem met zijn oude centrum en karakteristieke trapgevels. Als je de rationale achter het ontwerp niet hebt gelezen, is dat moeilijk te begrijpen. Het Spaarne Gasthuis heeft juist moderne, lichte gebouwen. 

Het lijkt daarom een gemiste kans. Maar misschien heeft het tijd nodig en sluiten de Haarlemmers deze stijl uiteindelijk in hun hart.

Rapportcijfer: 5

Designers versus marketeers

Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit designconcept?
Nathalie Magnée, freelance brand manager: 8
Tessa van Breugel, brand manager digital cause bij Pepsico: 8
Marc van Eck, managing partner bij Business Openers: 6-

Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 11, 2015. 


 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers