[Designpanel] Nieuwe merkstijl CliniClowns

[Designpanel] Nieuwe merkstijl CliniClowns
  • Design
  • 29 jul 2015 @ 12:49
  • Link
  • Dorien Vrieling
    Dorien Vrieling

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    freelance journalist
  • Visual id

Speels, creatief en verrassend, dat zijn clowns. Maar de organisatie CliniClowns is ook een collectief van professionals die aan een doel werken. Dit contrast wilde strategisch designbureau Wunder vangen in een nieuwe merkstijl voor de organisatie. De verbeeldingskracht van clowns werd het uitgangspunt. Een rode cirkel en het woord ‘clowns’ vormen de basis.

Tom Dorresteijn, ceo bij Studio Dumbar:

Het oorspronkelijke logo is wat rommelig door de vele elementen. Maar het is wel iets waar je meteen sympathie voor voelt.
Het nieuwe logo vind ik geen grote verbetering. Het lijken nog steeds verschillende elementen die niet echt één geheel vormen. En vooral: het raakt geen emotionele snaar. Het heeft weinig persoonlijkheid. Met name de versie zonder tekeningen in ‘de neus’.

Rapportcijfer: 5

Stefan Pangratz, design director bij VBAT:

De goede doelen–‘markt’ is de laatste tijd behoorlijk geprofessionaliseerd en versplinterd tegelijk. Waar je in het verleden tussen Greenpeace en het Rode Kruis kon kiezen om iets goeds te doen, kan je tegenwoordig uit honderden doelen kiezen die allemaal op hun eigen manier proberen op te vallen.
Maar welk van de logo’s zou je nou uit je hoofd kunnen tekenen? Misschien nog net het lintje van de Aids Stichting, maar verder wordt het lastig. Doe de test zou ik zeggen. Met de nieuwe stijl van Cliniclowns is daar wel een goed voorbeeld bijgekomen. Een identiteit die verhalen kan vertellen en zich leuk en speels op de verschillende acties kan aanpassen.

Rapportcijfer: 8

Roel Stavorinus, corporate identity specialist bij Roel:

Het logo en de stijl van CliniClowns staan voor de verbeeldingskracht van de Clowns. ‘Iets kan zomaar iets anders worden.’ Het logo is eenvoudig en wordt in de presentatie van Wunder gecombineerd met ‘spontane’ tekeningetjes die samen weer een nieuw beeld opleveren. Dat idee is niet nieuw, maar werkt mooi. Het is goed ontworpen en past bij het karakter van de organisatie.
Toch heb ik ook twijfel. Want: valt of staat de stijl niet bij het spontane gebruik ervan door medewerkers? Op de website en op social media vind ik alleen het basislogo en dat is op zichzelf wat saai. En hoe authentiek is zo’n stijl als de uitingen ervan alleen door de ontwerpers (kunnen) worden ontworpen? Pas over een poosje zal blijken of de stijl werkt. Daarom geef ik twee cijfers: een 8 voor het ontwerp van dit moment en een 5 voor de twijfel. Gemiddeld een 6,5.

Rapportcijfer: 6,5

Designers versus marketeers

Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit designconcept?
Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 13.

Tessa van Breugel, brand manager digital cause bij Pepsico: 9
Marc van Eck, managing partner bij Business Openers: 9
Karlijne Bos, senior brand manager bij Pearle: 7,5

Dorien Vrieling
  • Dorien Vrieling

  • Werkt bij: freelance journalist
  • Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken