Dutch Design Week maakt thema 2015 bekend: What if...
- Design
- 24 jul 2015 @ 09:00
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - InteractieEvenement
- 24 jul 2015 @ 09:00
- Redactie Design
‘What if...’ is het thema van Dutch Design Week 2015. De organisatie legt de focus daarmee op de verbeeldingskracht van ontwerpers. Hun beste antwoorden zijn tijdens de 14de editie (van 17 t/m 25 oktober) te zien in de vorm van concepten en producten, experimenten en cross-overs. De campagne ter ondersteuning van het thema wordt verzorgd in samenwerking met ontwerpbureau Fabrique. Vanaf deze week staan de eerste programmaonderdelen online.
Verbeelding aan de macht
Dutch Design Week ziet ‘What if...’ als dé vraag waarmee creativiteit en vernieuwing begint. Ontwerpers realiseren innovatie door anders te kijken naar het bestaande, zich niet neer te leggen bij de status quo, en door steeds te zoeken naar alternatieve antwoorden en oplossingen.
Martijn Paulen, directeur DDW: ‘Het stellen van de juiste vragen is de motor van verbeeldingskracht. Designers denken na over hoe we straks leven en samenleven. Zij durven alles te bevragen, te dromen van een ander antwoord en dat vorm te geven. Zo leggen ze de basis voor innovaties van de toekomst.’
Vooruitblik
De organisatie verwacht dit jaar 2400 deelnemers, die verspreid over 80 locaties hun nieuwste werk zullen presenteren. In september is het complete programma bekend; een preview staat inmiddels online. Tot de hoogtepunten behoren de Graduation Show van Design Academy, de uitreiking van de jaarlijkse Dutch Design Awards, de presentatie van Dutch Invertuals en de exposities in het Klokgebouw (onder artdirectorschap van Guus Kusters en Maarten Kolk). Daaronder de Volvo Design Challenge, waarbij jonge ontwerpers (Borre Akkersdijk, Lilian van Daal, Brit van Nerven, Bob Schiller en Jólan van der Wiel) reageren op de snelle technologische ontwikkelingen van de auto en onze beleving ervan in de toekomst. Ook de expositie ‘Mind the Step’ (van de Technische Universiteiten Eindhoven, Delft en Twente) toont design en technologie van de toekomst.
Andere creatieve broedplaatsen en initiatieven die met (inter)nationale exposities bijdragen aan het programma zijn Hallenweg, Material Sense, MU, Piet Hein Eek, Sectie C, TAC, Yksi en Kazerne.
Nieuw dit jaar
Het nieuwe label by TextielMuseum bundelt de collectie van het TextielMuseum en het vakmanschap van TextielLab, en presenteert zich tijdens DDW onder artdirectorschap van Jongeriuslab. Bij Broeinest presenteren Baars & Bloemhof diverse samenwerkingen tussen de industrie en de creatieve sector, met werk van o.a. De Inituïtiefabriek, Lex Pott, OS Δ OOS en Studio Mieke Meijer. De expositie ‘Thing Nothing’ bij Van Abbemuseum (onder curatorschap van Thomas Widdershoven, Jan Konings, Ina Hollmann en Agata Jaworska) toont de rol van design in een dematerialiserende wereld.
Kijk voor meer informatie over de Dutch Design Week 2015 op de website.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing