MTV presenteert 'open source' identiteit
- Design
- 2 jul 2015 @ 14:09
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Visual idBranding
- 2 jul 2015 @ 14:09
- Redactie MarketingTribune
Deze week presenteerde muziek- en entertainmentzender MTV zijn nieuwe internationale identiteit. De rebranding moet MTV toegankelijker maken voor het publiek. Kenmerkend voor de nieuwe identiteit is dat deze ‘open source’ is: het nieuwe MTV implementeert snel video’s van social media en toont ze live. Ook is er een nieuw 3D-logo, zijn er 300 animatie-achtergronden en een collectie MTV-emoji’s. De nationale MTV-teams krijgen naar verluidt veel vrijheid om er hun eigen draai aan te geven.
Expressief publiek als inspiratiebron
Volgens Sean Saylor, MTV’s vice president of creative and marketing, werd de zender geïnspireerd door zijn publiek. Dat zegt hij in een interview met Designweek. De zender moest net zo ‘expressief’ worden als zijn kijkers. Er werd nieuwe technologie geïmplementeerd waarmee kijkers, door video’s bij te dragen, overal ter wereld MTV een ‘lokaler’ gevoel kunnen geven.
Logo blijft prominent
Saylor zegt dat het iconische MTV-logo prominent aanwezig zal blijven. Er is ook een 3D-versie van ontwikkeld. Wel wordt de presentatie van het logo diverser. Het bedrijf ontwikkelde 300 animatie-achtergronden, 200 ‘invaders’ (animatie-elementen in 3D) en een set merk-emoji’s, die samen veel verschillende combinaties kunnen opleveren. Lettertype Futura blijft het officiële MTV-font. Wel worden er voortaan aanvullende fonts gebruikt.
Open source visual identity
De visuele identiteit moet volgens Saylor gezien worden als een ‘open source visual identity’: de komende jaren zal de identiteit steeds veranderen, niet alleen door wat designers van MTV er mee doen maar ook door wat het publiek er van maakt. Ook krijgen de landen waar MTV uitzendt volgens Saylor veel vrijheid om zelf met het logo te experimenteren. Het logo is ‘de kern van wat wij als merk zijn’, zegt hij, ‘dit is gewoon de volgende stap in onze evolutie.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing