Pharrell lanceert Adidas-sneaker met Zaha Hadid

Pharrell lanceert Adidas-sneaker met Zaha Hadid
  • Design
  • 27 jul 2015 @ 16:26
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • ProductdesignVisual id

Zanger/producer Pharrell Williams is naar eigen zeggen een groot fan van architect Zaha Hadid. Samen ontwierpen ze een sneaker voor Adidas, de Supershell. Het model lijkt sterk op de populaire Superstar, maar aan de neus is de architectonische stijl van Hadid te zien. De rubber neus van de sneaker heeft een reliëf van lijnen, die beginnen bij de ‘tong’ van de schoen. Het bovenwerk van de schoen is van leer, de zool heeft een visgraatmotief.

Pharrell Williams zegt over Zaha Hadid: “Ze vertaalt de vormen en structuren die in haar hoofd ontstaan naar een schoen. Zaha’s designs zijn net als haar gebouwen, ze verruimen de realiteit. Bij de schoen moest ze zich beperken tot de dimensies van een schoen, en toch wist ze schaduwen te suggereren die er niet zijn.”

Williams werkt met Adidas sinds 2014, toen hij een eerste collectie sneakers en kleding met het sportmerk lanceerde. Hij doet meer op het gebied van mode. Zo creeerde hij ook een denimcollectie met het Nederlandse merk G-Star. Hij werkt overigens vaker met kunstenaars samen: voor zijn nieuwe collectie, die over enkele weken verschijnt, vroeg hij ook de New Yorkse kunstenaar Todd James en de Japanse kunstenaar Mr om een bijdrage.

Zaha Hadid is een Britse architecte die geboren werd in Irak. De sneaker voor Adidas is niet haar eerste schoenontwerp: ze maakte ook limited-edition laarzen voor Lacoste, plastic schoenen voor Melissa en hakken voor het Nederlandse merk United Nude.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken